Pierwszy event Christie’s w Chinach

Tadeusz StasiukTadeusz Stasiuk
opublikowano: 2013-09-30 00:00

25 mln USD uzyskał ze sprzedaży dzieł sztuki dom aukcyjny Christie’s w ramach swojego pierwszego takiego eventu w Chinach Kontynentalnych.

Aukcja, która odbyła się w czwartkowy wieczór w Szanghaju, okazała się wielkim sukcesem. Osiągnięty przychód zdecydowanie przewyższył wstępne szacunki, które zakładały sprzedaż na poziomie 16 mln USD. Najwyższą kwotę uzyskano z aukcji diamentowo-rubinowego naszyjnika, który poszedł za 2,94 mln USD.

None
None

Nabywców znalazły też m.in. dzieła Picassa, zegarki Patek Philippe i butelki znanego wina Chateau Lafite. Spośród wystawionych przedmiotów jedynie obraz Giorgio Morandiego nie znalazł chętnego, przy cenie na poziomie 850 tys. USD. Choć obejmująca zaledwie 39 pozycji aukcja według światowych standardów była bardzo mała, miała jednak ogromne znaczenie marketingowe, otwierając dostęp londyńskiemu domowi do rosnących szeregów zamożnych Chińczyków na ich własnym terenie.

— Tak jak w XIX w. Europa i w XX USA, tak w ciągu 20-30 lat Chiny staną się najważniejszym rynkiem — ocenia Francois Pinault, założyciel firmy Kering, właściciela Christie’s. Nadal jednak najbardziej lukratywna część chińskiego rynku dzieł sztuki i antyków, którego wartość w 2012 r. European Fine Art Foundation szacowała na 14,3 mld USD, jest niedostępna dla zagranicznych domów aukcyjnych w związku z obowiązującym w Chinach prawem chroniącym relikty kultury. W grudniu w Pekinie ma się odbyć pierwsza aukcja konkurencyjnego domu — Sotheby’s.