Pierwszy spadek aktywności w japońskich usługach od niemal dwóch lat

Tadeusz Stasiuk, Reuters
opublikowano: 2024-07-03 08:28

Czerwiec stał pod znakiem kurczenia się aktywności sektora usług w Japonii. Z taką sytuacją Kraj Kwitnącej Wiśni miał do czynienia pierwszy raz od niemal dwóch lat.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Opracowywany przez S&P Global wskaźnik PMI dla sektora usług w Japonii spadł gwałtownie w oszacowaniu na czerwiec 2024 r. do 49,4 pkt z 53,8 pkt w maju. Tym samym przerwana została seria 21 wzrostów z rzędu, kiedy to wskaźnik pozostawał powyżej progu 50 pkt oddzielającego ekspansję od kurczenia się.

Tymczasem do tej pory usługi stanowiły główny motor napędowy wzrostu gospodarczego w Japonii, rekompensując słabe wyniki sektora produkcyjnego.

W czerwcu odnotowano spadek popytu w sektorach usług konsumenckich, finansów i ubezpieczeń oraz nieruchomości i usług biznesowych, podczas gdy w transporcie i gospodarce magazynowej oraz informacji i komunikacji odnotowano wzrost. Zwyżkę zarejestrowano też w usługach na rzecz zagranicznych podmiotów, na co pozytywnie wpływało silne osłabienie jena, którego notowania d dłuższego już czasu oscylują na ponad trzydekadowym minimum.

Mimo wolniejszego tempa wzrostu zatrudnienia i zaufania przedsiębiorstw w kolejnych 12 miesiącach pozostały stosunkowo wysokie.

Złożony wskaźnik PMI, który łączy dane dotyczące sektora produkcyjnego i usług, spadł w czerwcu do 49,7 pkt z 52,6 w maju. Po raz pierwszy od siedmiu miesięcy wskaźnik ten opadł poniżej pułapu 50 pkt.