Czy zatem np. spot z hasłem „Coca- Cola to jest to” już na Polaków nie działa? Nic bardziej mylnego
Badacze wzięli pod lupę ponad 1,1 tys. Polaków i zadali im pytanie: w
jakim stopniu reklama wpływa na twoje decyzje zakupowe? W przypadku
każdego z medium odpowiedzi były podobne: od 2 (reklama w kinie) do 6
proc. (reklama w TV i internecie) Polaków wskazywało, że są bardziej
podatni na tego typu przekazy niż przeciętny obywatel. Jednocześnie
50-70 proc. badanych deklarowało, że reklama działa na nich słabiej niż
na innych.
Według badań agencji mediowej MEC i prof. psychologii Dariusza
Dolińskiego, największy wpływ na decyzje zakupowe mają obecnie marka,
opakowanie, informacje zawarte na stronach internetowych producentów,
opinie z forów i mediów społecznościowych oraz opinie przyjaciół i
rodziny. No i oczywiście cena.
Czy zatem np. spot z hasłem „Coca- Cola to jest to” już na Polaków nie
działa? Nic bardziej mylnego. — Przyjemnie jest myśleć o sobie jako
racjonalnym, a to oznacza niechęć do przyznania się, że reklama może
wpływać na nasze decyzje zakupowe. Im mniejszy jest nasz wpływ na możliwość
pominięcia reklam, tym większe przekonanie, że one na nas nie działają.
Prawdopodobnie stąd właśnie wynikają różnice w postrzeganiu działania
poszczególnych mediów i tak silne wyparcie efektu kina — ocenia prof.
Doliński. W tym roku rynek reklamowy w Polsce wzrośnie o blisko 2 proc.,
do 6,5 mld zł.
© ℗