Polska bezgotówkowa

Partnerem publikacji jest Visa
08-06-2017, 22:00

Podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie z inicjatywy firmy Visa odbył się panel poświęcony innowacjom w polskim sektorze finansowym. Podkreślono jego zaawansowanie i omówiono nadchodzące zmiany

Polski sektor finansowy jest bardzo nowoczesny i często jako pierwszy w Europie oferuje rozwiązania jeszcze mało popularne na naszym kontynencie. Dzięki innowacyjnym technologiom polscy klienci mają coraz większą swobodę podejmowania decyzji. Mogą np. korzystać z usług finansowych w wielu miejscach i z różnych urządzeń. Ale innowacje zmieniają nie tylko bankowość i sektor finansowy, lecz także handel i dostęp do usług medycznych. Wymuszają też zmianę sposobu kontaktu firm z klientami i nowy model zarządzania biznesem. Pojawiają się ponadto nowe zjawiska biznesowe, np. co-opetition, czyli współpraca przy zachowaniu konkurencyjności — wielkich organizacji finansowych z gigantami technologicznymi, ale też wielkich graczy z małymi start-upami. O tym, jak ta współpraca przebiega w Polsce, rozmawiano podczas panelu „Innowacje polskiego sektora finansowego: co już umiemy, a czego nadal się uczymy?” zorganizowanego przez firmę Visa 6 czerwca podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie.

Zmiany przyspieszą

— Bankowość jest potrzebna, ale banki w obecnym kształcie wkrótce przestaną istnieć. Radykalnie zmieniają się sposoby interakcji między bankami, klientami i dostawcami usług. Przechodzimy od czasów banków do czasów bankowości — twierdzi Stefan Marcu, partner i dyrektor zarządzający A.T. Kearney w Warszawie. Według niego tempo zmian będzie coraz szybsze, dlatego dla rodzimych instytucji tak ważne jest wsłuchiwanie się w potrzeby klienta i współpraca z firmami, które będą pomocne we wdrażaniu innowacji. Bill Gajda, Senior Vice President, Innovation and Strategic Partnerships, Visa, zwrócił natomiast uwagę, że to Europa — w tym Polska — jest regionem, w którym innowacje najprężniej się rozwijają. Na przykład Visa swoje największe Centrum Innowacji otworzyła w Londynie.

— W krótkim czasie konsumenci zyskali więcej swobody. Korzystają ze wszystkich urządzeń, jakich można używać do płatności. By sprostać tym oczekiwaniom, zmienia się system bankowy i współpracujące z nim firmy. Dla takiej organizacji jak Visa współpraca z bankami przy wdrażaniu innowacji płatniczych jest podstawą. Szczególnie w Polsce, gdzie sektor finansowy zmienia się szybciej, niż można było sobie to wyobrazić — twierdzi Bill Gajda.

Współpraca z rządem

Bill Gajda podkreśla dodatkowo, że rozwiązania wdrażane przez Visa i banki, a także opracowywane w powstającym w Warszawie Inkubatorze Innowacji, zmienią ekosystem płatności w Polsce. Potwierdza to Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor zarządzająca regionem Europy Środkowo-Wschodniej, Visa, według której firma wypracowała unikalny model współpracy z bankami.

— Nie wiem, czy wynika to z otwartości bankowców, czy z konieczności szybkiego pokonania dystansu, który dzielił nas od innych. Weszliśmy do świata płatności elektronicznych 20-30 lat później niż kraje Europy Zachodniej. Przekroczyliśmy pewne bariery i przeskoczyliśmy etapy rozwoju, wspólnie przeprowadzając infrastrukturalne inicjatywy. Pominęliśmy fazę czeków, przechodząc do mikroprocesorów, od razu weszliśmy w technologię zbliżeniową. Jesteśmy nie tylko liderami transakcji zbliżeniowych, których do końca tego roku będzie można dokonywać we wszystkich terminalach w Polsce i to są fenomenalne przykłady tego, co zrobiliśmy dobrze. Mamy szansę zrobić więcej, bo jesteśmy w przededniu podpisania porozumienia z rządem, które może spowodować powszechną akceptację kart w Polsce. Zaczęliśmy od pomysłu budowy rozwiązań lokalnych, a skończyliśmy na zjednoczeniu sektora bankowego i międzynarodowych systemów płatniczych przy promowaniu wspólnego z rządem celu, czyli Polski bezgotówkowej — opowiada Małgorzata O’Shaughnessy.

Wspieranie start-upów

Zdaniem Szymona Wałacha, dyrektora pionu klienta detalicznego PKO Banku Polskiego, sektor bankowy w kraju jest zaawansowany i gotowy na technologie, które Visa testuje w laboratoriach.

— To ambitne, ale realne wyzwanie dla branży — zabierzmy technologię z laboratorium i wykorzystajmy ją w praktyce! — nawołuje Szymon Wałach. Przypomina też, że dla sektora bankowego istotną konkurencją będą firmy spoza branży — giganci rozwiązań technologicznych i baz danych: Google, Facebook, Amazon. Stały dostęp do klientów poprzez swoje serwisy i wiedza o ich zachowaniach dzięki wykorzystaniu wielu baz danych będą budowały dominującą pozycję tych podmiotów względem uregulowanego sektora bankowego. Dlatego, jego zdaniem, ważne jest wspieranie polskich start-upów.

— Jest kilka etapów rozwoju start-upów i nie każdy jest od razu gotowy na współpracę z dużą firmą taką jak nasz bank — twierdzi Szymon Wałach.

Opowiedział o praktyce stosowanej w PKO Banku Polskim. Dla tych, którzy mają pomysły i są na początku biznesowej drogi, bank organizuje hackathony (wydarzenia dla multidyscyplinarnych zespołów, podczas których zespoły te mają rozwiązać zadany problem). Te, które stworzyły interesujące rozwiązania, pokazały potencjał, są zapraszane do programów akceleracyjnych organizowanych wspólnie z Massachusetts Institute of Technology. To trzymiesięczne programy z mentorami i profesjonalnymi doradcami, którzy przygotowują uczestników do prowadzenia biznesu i rozmów z potencjalnymi inwestorami. W ramach akceleratora prowadzona jest ścieżka „Lets’s Fintech with PKO Bank Polski”. Wyróżnia ten program możliwość praktycznego wdrożenia rozwiązania w środowisku testowym banku, włączającw to system przygotowanych do tego oddziałów laboratoryjnych i odpowiednie środowisko informatyczne.

— Rozpoczynamy też projekt MassChallenge dla start-upów na bardziej zaawansowanym etapie, gotowych na rozwój za granicą, lub tych, które już mają gotowy produkt — mówi Szymon Wałach.

Lepiej i prościej

Katarzyna Królak-Wyszyńska, prezes firmy Innovatika, zwróciła uwagę, że dla klientów coraz ważniejsze będzie poczucie, że bankują w tym samym „świecie”, w którym korzystają z rozrywki czy komunikują się ze znajomymi.

— Klienci używają jednego urządzenia, by zadzwonić, zobaczyć prognozę pogody, sprawdzić liczbę zrobionych kroków, poznać najnowsze newsy, zrobić przelew. Są przyzwyczajeni do standardu, jaki im zapewniły instytucje „królujące na ekranach telefonów” — Facebook, Amazon, Google, YouTube, Spotify etc. Są to instytucje, które mają dostęp do ogromnych ilości danych i na pewno nie zawahają się ich użyć — uważa Katarzyna Królak-Wyszyńska. Jakub Fast, dyrektor zarządzający do spraw produktów segmentów klienckich bankowości detalicznej w mBanku przyznał jednak, że klienci nie przyjmują powszechnie wszystkich udogodnień. Na przykład w Polsce nie cieszy się popularnością usługa zlecenia stałego czy polecenia zapłaty.

— Ludzie nie lubią, jak pieniądze znikają z konta — zauważa Jakub Fast. — Wolą czuć, że mają kontrolę — dodaje. Dlatego skoro nie przyjęło się polecenie zapłaty/ zlecenie stałe, to mBank wdrożył nową funkcjonalność w postaci asystenta płatności, który co miesiąc analizuje przelewy zlecane w ubiegłym miesiącu i podpowiada ponowną ich realizację. I coraz więcej osób korzysta z tego udogodnienia. Rozmówcy zgodnie stwierdzili, że zmiany w świecie płatności będą coraz szybsze. Trudno wskazać innowacje, na których instytucje finansowe powinny się skupić. Ich wybór jest tak duży.

EKOSYSTEM: Każda instytucja finansowa chce wprowadzać nowe produkty. Banki nie są jednak dobrymi innowatorami. Są świetne w zarządzaniu ryzykiem, dbaniem o bezpieczeństwo klientów. Jeśli chcą być innowacyjne, muszą tworzyć ekosystem, współpracować z innymi — uważa Stefan Marcu, partner i dyrektor zarządzający A.T. Kearney w Warszawie.

LICZY SIĘ EUROPA: Visa otworzyła w Londynie swoje największe Centrum Innowacji. W Berlinie działa centrum projektowe, a w Warszawie powstaje Inkubator Innowacji tworzony wspólnie z bankami. Polska jest przyczółkiem innowacji, przykładem współpracy sieci takiej jak Visa z bankami — twierdzi Bill Gajda, Senior Vice President, Innovation and Strategic Partnerships, Visa.

WYZWANIE: Musimy się zmierzyć z przyzwyczajeniami klientów. Szczególnie w erze rozwoju sztucznej inteligencji ważne będzie to, jak klient przyjmie nowe rozwiązania, czy będzie chciał z nich skorzystać — mówi Jakub Fast, dyrektor zarządzający do spraw produktów segmentów klienckich bankowości detalicznej w mBanku.

CZYNNIK LUDZKI: W przyszłości albo my będziemy mówili komputerowi, co ma robić, albo on będzie mówił nam. Klienci będą rozdrażnieni, jeśli komputer będzie chciał wpływać na ich decyzje. Rozwiązania technologiczne mają pomagać w podejmowaniu decyzji, a nie je zastępować — przypomina Katarzyna Królak-Wyszyńska, prezes firmy Innovatika.

ŚWIATOWA CZOŁÓWKA: Model współpracy Visa z bankami w Polsce jest unikalny. Tylko w naszym kraju i w Australii skala płatności zbliżeniowych jest tak duża — w Polsce zbliżeniowo opłacamy ponad 70 proc. wszystkich płatności. Daje to nam fantastyczną bazę do rozwoju płatności mobilnych i cyfrowych w przyszłości — zapewnia Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor zarządzająca regionem Europy Środkowo-Wschodniej, Visa.

CYFROWA TRANSFORMACJA: Współpraca ze start-upami zapewnia nam dostęp do nowoczesnych technologii i innowacyjnych rozwiązań. Jest też katalizatorem kulturowej zmiany wewnątrz banku. W efekcie lepiej znamy potrzeby klientów i skracamy proces dotarcia z rozwiązaniem na rynek. Chcemy być cyfrową platformą openbankingu otwartą na partnerstwo z sektorem FinTech — wymienia Szymon Wałach, dyrektor pionu klienta detalicznego PKO Banku Polskiego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Partnerem publikacji jest Visa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

/ Polska bezgotówkowa