Na globalnej scenie e-commerce dominuje rynek chiński, który w tym roku osiągnie wartość 3,2 bln USD, czyli ponad połowę globalnych przychodów sektora. Za nim plasują się Stany Zjednoczone z obrotem 1,19 bln USD. W Europie rynek e-commerce stanowi około 8 proc. globalnego wolumenu i przewiduje się, że po chwilowym spowolnieniu znów zacznie rosnąć, przekraczając wartość 600 mld USD.
Z raportu wynika, że wiodące zachodnie rynki – Wielka Brytania, Niemcy i Francja – generują 75 proc. obrotów w europejskim handlu elektronicznym, ale to Europa Środkowo-Wschodnia wykazuje największy wzrost. Polska z kolei jest liderem w regionie, odpowiadając za ponad połowę obrotu e-commerce, a w ślad za nią plasują się Czechy, Rumunia i Ukraina.
Europa Środkowo-Wschodnia to obecnie jeden z najszybciej rozwijających się regionów w e-commerce. Według prognoz Statista wzrost w Polsce i sąsiadujących krajach wyprzedza resztę Europy, co wynika m.in. z korzystnych trendów gospodarczych oraz skumulowanego wzrostu PKB. Polska wyróżnia się szczególnie dynamicznym rozwojem – jak podaje Deloitte, rynek e-commerce rośnie tu 2,5 razy szybciej niż handel tradycyjny. W zeszłym roku jego wartość osiągnęła 131 mld złotych, a w najbliższych latach ma wzrosnąć nawet do 192 mld złotych, zwłaszcza w kategoriach takich jak elektronika i moda.
Według danych GUS obroty polskiego e-commerce stanowiły w lipcu 2024 roku 8,8 proc. wartości sprzedaży detalicznej, osiągając poziom 7,1 mld zł – o 16,7 proc. wyższy niż rok wcześniej.