Firma Golden Gate pozyskała w ubiegłym tygodniu znaczącego partnera dla szacowanego na blisko 500 mln USD (około 2 mld zł) projektu budowy rurociągu naftowego Brody-Płock. 5 proc. udziałów w firmie objęła Ukrtransnafta, właściciel ukraińskiego odcinka rurociągu Odessa-Brody. Zakup udziałów w GG planuje również PERN, operator konkurencyjnego rurociągu Przyjaźń.
Golden Gate już w 1998 r. podpisał umowę z Instytutem Transportu Nafty z Kijowa o współpracy w sprawie powstania międzynarodowego konsorcjum na rzecz stworzenia „Euroazjatyckiego korytarza ropy naftowej”. W imieniu instytutu umowę podpisywał wówczas Aleksander Todijczuk, obecny szef Ukrtransnafty.
— Przez dwa lata panował impas, bo prowadząca budowę rurociągu firma Drużba nie była zainteresowania wzięciem udziału w realizacji odcinka rury po polskiej stronie. Sytuację zmienił dopiero dekret Leonida Kuczmy, prezydenta Ukrainy, z lipca tego roku o skomercjalizowaniu projektu i powołaniu do jego realizacji firmy Ukrtransnafta — powstałej z połączenia spółek Drużba i Pridnieprowskie Magistrale Naftowe — mówi Paweł Hołownia, który w czwartek zastąpił Cezarego Filipowicza na stanowisku prezesa Golden Gate.
Więcej w poniedziałkowym Pulsie Biznesu, w którym także Aleksander Gudzowaty zapewnia, iż nowy rząd popiera budowę rurociągu Bernau-Szczecin.