Poradnik dla MŚP dotyczący brexitu

opublikowano: 16-12-2020, 14:30

Brak umowy Wielkiej Brytanii z UE może oznaczać dla firm wzrost kosztów, utrudnienia na granicach i zerwane łańcuchy dostaw – zwraca uwagę MRPiT.

Negocjacje Unii Europejskiej (UE) z Wielką Brytanią na temat przyszłej umowy po tzw. brexicie, obejmującej m.in. zasady współpracy gospodarczej, jeszcze nie doszły do finału. Ich wynik nie jest zatem znany, mimo że okres przejściowy po wyjściu tego kraju z Unii upływa 31 grudnia. Resort rozwoju zwraca jednak uwagę, że, niezależnie od ostatecznych ustaleń, w dotychczasowej wymianie handlowej dojdzie do wielu zmian, do których trzeba się przygotować.

W związku z tym Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii (MRPiT) uruchomiło stronę (www.brexit.gov.pl) z elektronicznym poradnikiem dla przedsiębiorców. Według komunikatu resortu znajdują się tam najważniejsze informacje na temat nadchodzących zmian w prowadzonej dotychczas współpracy gospodarczej pomiędzy UE a Wielką Brytanią od 1 stycznia 2021 r. Publikowane są zalecenia i odnośniki do eksperckich analiz oraz linki do portali z bardziej szczegółowymi wyjaśnieniami, w tym do stron Komisji Europejskiej lub innych organów rządowych, także Wielkiej Brytanii, na których sektorowe informacje przedstawione są w pogłębionej formie. Ponadto przedsiębiorcy mogą zwrócić się bezpośrednio do ekspertów administracji publicznej z pytaniami dotyczącymi prowadzonej działalności gospodarczej w związku z brexitem. Służy do tego specjalny adres e-mail (brexit@mr.gov.pl).

MRPiT informuje, że jeśli do końca obecnego roku przyszłe relacje między UE i Wielką Brytanią nie zostaną uregulowane, wówczas współpracą gospodarczą będą rządzić zasady Światowej Organizacji Handlu. Do prawdopodobnych i najistotniejszych negatywnych skutków braku oczekiwanej umowy należą: objęcie cłami większości towarów ze stawkami obowiązującymi dla państw trzecich, konieczność zapłaty VAT od importu towarów na granicy, zmiany w poborze akcyzy, a także długotrwałe i wnikliwe kontrole graniczne oraz celne, fitosanitarne i weterynaryjne. Z tymi zmianami wiążą się koszty wynikające z konieczności dostosowania się firm do nowych, brytyjskich standardów technicznych oraz norm sanitarnych i fitosanitarnych, a także wydłużenie czasu transportowania towarów ze względu na przywrócenie kontroli granicznych i kolejki na granicy. To może prowadzić do osłabienia lub zerwania łańcuchów dostaw. Resort zwraca uwagę także na możliwe utrudnienia w świadczeniu usług na terytorium Wielkiej Brytanii, w szczególności transgranicznych, a ponadto w dostępie do finansowania i inwestycji oraz ograniczenia możliwości transferu danych osobowych do tego kraju.

MRPiT zauważa, że dodatkowe koszty i formalności związane z nową sytuacją mogą okazać się zbyt dużą barierą do pokonania w krótkim okresie przez sektor MŚP. Tym samym jest możliwe, że cześć z nich zdecyduje się na rezygnację ze współpracy z brytyjskimi kontrahentami i będzie poszukiwać partnerów wewnątrz UE.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane