PAP: Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu podpisały we wtorek w Warszawie porozumienie z rosyjskim producentem samolotów MiG w sprawie ewentualnej produkcji modelu treningowo-szkolnego AT w Polsce. Nowy samolot szkolny nie jest na razie priorytetem MON.
"Porozumienie mówi o zasadach ewentualnej współpracy. Gdyby polskie wojsko wybrało MiGa AT jako nowy samolot treningowo-szkolny, jego produkcję stopniowo przejęłyby PZL Mielec. Rosjanie zgodziliby się ponadto na produkcję w Mielcu także dla innych odbiorców" - powiedział PAP prezes PZL Mielec Zbigniew Działowski.
Podkreślił, że awionika i silniki samolotu są produkcji francuskiej.
MON w najbliższym czasie nie zamierza zastąpić szkolno-treningowych samolotów TS-11 Iskra nowymi maszynami.
"Cieszymy się, że zakłady kooperują, ale jako MON nie określiliśmy jeszcze parametrów taktyczno-technicznych nowego samolotu szkolno-bojowego. Pracujemy nad tym" - powiedział wiceminister obrony Janusz Zemke.
Dwumiejscowy, dwusilnikowy MiG-AT (Advanced Trainer) to samolot zaawansowanego szkolenia i lekki samolot bojowy. Pierwszy lot odbył w 1996 roku. Może latać z maksymalną prędkością 850 km/h i unieść 2 tony uzbrojenia.