Czytasz dzięki

Potencjał kobiet wciąż niewykorzystany w B+R

opublikowano: 03-03-2020, 22:00

Różnorodność talentów w firmach sprzyja tworzeniu nowinek. Niestety, w działach badawczo-rozwojowych panie nadal stanowią mniejszość

Z badania firmy Kantar, przeprowadzonego na zlecenie Ayming Polska, wynika, że ponad połowa przedsiębiorstw znad Wisły ma zespoły B+R zdominowane przez mężczyzn. Kobiety stanowią mniej niż 15 proc. członków takiej grupy. W co piątej spółce jest ich od 15 do 50 proc. Natomiast tylko 7 proc. firm może pochwalić się zespołami B+R, w których przeważają kobiety. Ciekawie na tym tle prezentują się przedsiębiorcy znad Sekwany. Według „Międzynarodowego Barometru Innowacji", przygotowanego przez grupę Ayming, 16 proc. francuskich przedstawicieli biznesu deklaruje, że ich zespoły badawcze składają się w całości z kobiet.

Magdalena Burzyńska, dyrektor zarządzająca Ayming Polska, podkreśla, że
przedsiębiorcy powinni stosować różne strategie zachęcające kobiety do
podejmowania pracy w B+R.
Zobacz więcej

MOTYWATORY:

Magdalena Burzyńska, dyrektor zarządzająca Ayming Polska, podkreśla, że przedsiębiorcy powinni stosować różne strategie zachęcające kobiety do podejmowania pracy w B+R. Fot. WM

Natomiast w Kanadzie zajmują one w takich działach od 26 do 50 proc. stanowisk. „Międzynarodowy Barometr Innowacji” obejmuje firmy z 12 krajów. Wśród nich — obok polskich MŚP — są przedsiębiorstwa z Belgii, Czech, Francji, Irlandii, Włoch, Portugalii, Słowacji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Kanady. Autorzy raportu podkreślają, że niemal połowa przedstawicieli kadry zarządzającej uważa, że różnorodność pracowników w firmach nie jest ważna. Takie podejście prezentuje również 35 proc. kierowników zespołów B+R.

Brak świadomości

Zdaniem ekspertów Ayming osoby zajmujące najwyższe stanowiska w przedsiębiorstwach nierzadko nie są wystarczająco świadome korzyści, jakie wynikają z różnorodności w strukturze zatrudnienia.

— Innowacje powstają dzięki umiejętnościom pracowników. Ich różnorodne doświadczenie pomaga w podejmowaniu właściwych decyzji dotyczących prowadzenia nowatorskich projektów, a także w skuteczniejszym zarządzaniu wyzwaniami. Tymczasem to mężczyźni zajmują większość stanowisk związanych z B+R, a różnorodność płciowa jest często uznawana za element, który nie wpływa na sukces innowacji. Przedsiębiorcy powinni stosować różne strategie zachęcające kobiety do podejmowania pracy w B+R. Warto tworzyć instrumenty motywujące je do podążania w tym kierunku — radzi Magdalena Burzyńska, dyrektor zarządzająca Ayming Polska.

Jak to zrobić? Według ankietowanych przez „Międzynarodowy Barometr Innowacji” najlepszym sposobem jest stosowanie przejrzystej ścieżki awansu. Tak uważa 40 proc. badanych przedsiębiorców.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Dostępność talentów to największa siła napędowa B+R. Im więcej kreatywnych osób ma firma, tym więcej pieniędzy może zainwestować w innowacje. Jednak dostęp do odpowiednich specjalistów jest często ograniczony. Warto zachęcać kobiety do studiowania na kierunkach ścisłych, inżynieryjnych i technicznych, a następnie do zajmowania stanowisk związanych z badaniami i rozwojem — podkreśla Agnieszka Hrynkiewicz-Sudnik, dyrektor od finansów i innowacji w Ayming Polska.

Z politechniki do biznesu

Z raportu „Kobiety na politechnikach”, przygotowanego przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy”, wynika, że w latach 2015-18 udział pań wśród studentów uczelni technicznych wynosił 37 proc. Dla porównania — dekadę wcześniej było to ok. 30 proc.

W roku akademickim 2017/18 najmniej studentek wybrało kierunki związane z elektrotechniką, mechatroniką, automatyką, mechaniką i budową maszyn (od 6 do 9 proc.), a najwięcej — architekturę wnętrz i architekturę krajobrazu (odpowiednio 89 i 83 proc.), a także biotechnologię i chemię (po 76 proc.). Na inżynierię chemiczną i procesową skusiło się 65 proc. studentek, a na zarządzanie i inżynierię produkcji — ok. 50 proc.

— Coraz więcej firm powinno tworzyć kulturę organizacyjną, która ceni różnorodność w strukturze zatrudnienia i zapewnia przedstawicielom obu płci równe szanse rozwoju — podkreśla Karolina Łukasik, starszy konsultant w dziale innowacji, ulg i dotacji w Ayming Polska.

Zmiana podejścia

Magdalena Burzyńska zachęca kobiety do podejmowania pracy w B+R, a przedsiębiorców do zmiany filozofii w zatrudnianiu pracowników.

— Warto, aby umiejętności osób tworzących zespoły badawcze mogły się uzupełniać. Chodzi m.in. o empatię, kreatywność i zdolność komunikacji. Dlatego niezwykle ważne jest wspieranie rozwoju zawodowego kobiet, bo ich kompetencje stanowią istotny wkład w funkcjonowanie każdej firmy. Niemniej istotna jest również większa elastyczność czasu pracy, kiedy na horyzoncie pojawia się kwestia wychowania dzieci — konkluduje Magdalena Burzyńska, dyrektor zarządzająca Ayming Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane