Zyskały TVP, TV 4 i TVN 24, sporo stracił Polsat, mniej TVN - wynika z podsumowania udziałów stacji w rynku telewizyjnym za pierwszy kwartał tego roku w porównaniu z tym samym okresem 2002 roku (na podstawie danych AGB Polska).
Dominującą pozycję zachowały programy TVP - udziały TVP 1 i TVP 2 wyniosły odpowiednio 27,3 proc. i 20,1 proc (w I kwartale 2002 odpowiednio: 26,5 proc. i 19,4 proc.). Znacząco spadły udziały Polsatu - z 19,9 proc. do 16,4 proc. Minimalny spadek zanotował TVN - z 13,6 proc. do 13,4 proc.
W samym marcu udziały Polsatu były jeszcze niższe (15,7 proc.) i od TVN-u stację tę dzieliło zaledwie 2 proc. (13,7 proc.). Czy TVN ma szansę w tym roku dogonić Polsat? - W miejskich grupach TVN przegonił Polsat już dawno, w niektórych, np. wśród kobiet w wieku 25-49 lat z dużych miast, zrównał się z TVP 2 - mówi Arkadiusz Kawecki, szef działu telewizyjnego w Mediaedge:cia. Media plannerzy spodziewają się, że Polsat poprawi wyniki w najbliższych miesiącach. TVN wprowadził wiosenną ramówkę na początku marca (z m.in. dobrze przyjętym przez widzów reality show "Jestem, jaki jestem"), większość nowych propozycji Polsatu (np. show "9 niezwykłych tygodni") ruszy dopiero od kwietnia.
Do dobrych wyników TVP 1 przyczyniły się m.in. relacje z zawodów z udziałem Adama Małysza. - Ich zakończenie oraz zbliżająca się kampania referendum unijnego, która może odstraszyć od Jedynki pewną grupę widzów, prawdopodobnie zmniejszy nieco udziały TVP 1 w najbliższych miesiącach - mówi Kawecki.
W porównaniu z I kwartałem 2002 roku wzmocniła się pozycja TV 4 (z 3,5 do 3,8 proc.). Wzrosły też udziały TVN 24: z 0,2 do 0,8 proc. TVP 3 Regionalna miała w pierwszym kwartale br. 5,4 proc. udziału w rynku telewizyjnym.
...ale to Polsat zarobił najwięcej na reklamach
Z danych TNS OBOP wynika natomiast, że w pierwszym kwartale br. największe przychody z reklam wśród stacji telewizyjnych osiągnął Polsat - odbierając pozycję lidera TVP 1.
Dane OBOP-u, uwzględniające liczbę reklam i ich wartość cennikową wskazują, że w pierwszych trzech miesiącach br. przychody reklamowe stacji telewizyjnych wzrosły o 12 proc. wobec tego samego okresu 2002 roku - i wyniosły 1,3 mld zł. Nie wiadomo, na ile kwota ta odpowiada rzeczywistości, gdyż rabaty w telewizji sięgają 50 proc. Wzrosła ponadto liczba spotów - o 31 proc.
Najbardziej, bo o 44 proc. (do 408 mln zł) zwiększyły się przychody Polsatu, który dzięki temu na reklamach zarobił najwięcej. Tymczasem rok temu po pierwszym kwartale liderem był TVP 1. Teraz spadł na trzecie miejsce, drugie zachował TVN. - Wzrost przychodów brutto w przypadku Polsatu jest reakcją rynku na obniżenie cen reklam przez tę stację. Czy rzeczywiście jej przychody wzrosły, trudno ocenić ze względu na politykę rabatową - mówi Marcin Bogłowski, dyrektor MediaCom Warszawa.
Przychody TVN-u w pierwszych trzech miesiącach wyniosły 377 mln zł i były o 32 proc. wyższe niż w tym samym okresie 2002 roku. TVP 1 zarobił na reklamach 271 mln zł (spadek o 18 proc.), TVP 2 - 133 mln zł (spadek o 22 proc.), TV 4 - 41 mln zł (spadek o 19 proc.), TVN Siedem - 35,6 mln zł, TVP 3 Regionalnej - 17 mln zł. Przeszło czterokrotnie wzrosły przychody reklamowe TVN 24 (do 2,93 mln zł). Wzrosły też przychody większości stacji niszowych i kodowanych. - W przypadku TVN 24 i stacji niszowych wzrost ten jest efektem dojrzewania rynku do wykorzystywania takich telewizji do działań marketingowych. Sądzę, że ten trend się utrzyma - mówi Marcin Bogłowski.
JAR, AMO (PRESSERWIS)