Prezes "Polskiego Mięsa": będzie nowa strategia dla sektora wieprzowiny

PAP
opublikowano: 09-05-2018, 15:17
aktualizacja: 09-05-2018, 15:18

W najbliższym czasie branża mięsna chce przygotować nową strategię dla sektora wieprzowiny, w której zostanie przeanalizowany cały cykl produkcji od rolnika do konsumenta - poinformował prezes Związku "Polskie Mięso" Witold Choiński.

Zobacz więcej

fot. Bloomberg

"Strategia dotycząca sektora wieprzowiny powstała kilka lat temu, chcemy wrócić do dobrych rozwiązań dołożyć do tego nowe propozycje i ponownie przygotować strategię" - poinformował Choiński. Dodał, że na uzupełnienie projekty wystarczy 2-3 miesiące, po czym zostanie on zaprezentowany ministrowi rolnictwa.

"Strategia odbudowy i rozwoju produkcji trzody chlewnej do 2030 roku" powstała w 2013 r. Jest to dokument przygotowany przez grono ekspertów, naukowców na zlecenia branży mięsnej. W raporcie tym zostały przeanalizowane słabe i mocne strony polskiego rynku wieprzowiny, a także pokazane trendy i uwarunkowania rozwoju tego rynku w Polsce i na świecie. Powstały ponadto rekomendacje, jakie działania trzeba podjęć, by odbudować stado trzody w Polsce.

Jak mówił prezes Polskiego Mięsa, w "znowelizowanej" strategii przede wszystkim zostanie opisany cały cykl produkcyjny od producenta do konsumenta, będzie przeanalizowany każdy etap produkcji. Dodał, że w ostatnich latach sytuacja na światowym rynku wieprzowiny zmieniała się.

Od lutego 2014 r. w Polsce obecny jest wirus afrykańskiego pomoru świń (ASF), co znacząco ogranicza handel mięsem. Z importu mięsa z Polski zrezygnowały tzw. kraje trzecie (pozaunijne), w tym Rosja.

Spożycie wieprzowiny w kraju utrzymuje się od kilku lat na poziomie 40 kg na osobę rocznie, ale jednocześnie obserwuje się wahania w konsumpcji. Np. w 2013 r. statyczny Polak zjadł 35,5 kg tego mięsa, a w ubiegłym roku ok. 40,5 kg.

Takie wahania są niekorzystne dla branży, ale jeszcze większy wpływ na kondycje przetwórców mają zawirowania powstające na rynku europejskim i światowym - zaznaczył Choiński. Dodał, że strategia powinna przewidywać takie sytuacje i proponować działania, które by eliminowały takie zakłócenia.

Do 2016 r. pogłowie trzody chlewnej spadało, w 2017 r. liczba świń w Polsce wzrosła do ok. 11,3 mln sztuk. W ciągu ostatnich lat zmniejszyła się liczba gospodarstw zajmujących się chowem świń z ok. 400 tys. w 2010 r. do szacowanych obecnie ok. 230 tys. Jak zauważa Choiński, następuje koncentracja produkcji, ale powinna być ona jeszcze większa. Dla porównania w Danii, która produkuje więcej wieprzowiny niż Polska, hodowlą zajmuje się 3 tys. gospodarstw.

"My nie chcemy doprowadzić do takiej skali produkcji, chcemy by wieprzowinę produkowały duże i małe gospodarstwa. W strategii chcemy znaleźć drogi do produkcji małej, ekologicznej, tradycyjnej, jak i dla dużych ferm, na których opiera się eksport" - tłumaczył szef "Polskiego Mięsa".

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Branża spożywcza / Prezes "Polskiego Mięsa": będzie nowa strategia dla sektora wieprzowiny