Projekt ustawy o funduszach promocji w konsultacjach społecznych

DI,PAP
11-03-2008, 18:14

Utworzenie sześciu funduszy promocji produktów rolno-spożywczych zakłada projekt ustawy powołującej do życia fundusze, które mają się przyczynić do wzrostu spożycia żywności.

Ustawa ma stworzyć systemowe ramy pozwalające na promowanie polskiej żywności poza granicami kraju i tym samym ułatwić eksport rodzimych produktów. Projekt ustawy tworzący takie fundusze jest obecnie w konsultacjach społecznych.

Projekt przewiduje utworzenie sześciu funduszy promocji: mleka; mięsa wieprzowego, wołowego i owczego; przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego oraz ryb. Fundusz będzie powstawał poprzez wpłatę od przetwórców ok. 0,1 proc. średniej ceny rynkowej produktu.

W Polsce dotychczas istniał od 2001 r. jedynie Fundusz Promocji Mleka. Do wpłat na jego rzecz zobowiązane były mleczarnie, które odprowadzały 0,2 grosza od każdego skupionego litra mleka.

Projekt ustawy przygotowany przez resort rolnictwa przewiduje, że fundusz promocji przetworów zbożowych powstanie z wpłat dokonywanych przez przedsiębiorców prowadzących przemiał zbóż, a wysokość wpłaty jest naliczana od wartości sprzedanej mąki. Fundusz promocji owoców i warzyw - powstanie ze składek przetwórców owoców i warzyw.

W ocenie resortu rolnictwa, odpisy pozwolą na zgromadzenie rocznie: w przypadku funduszu mleka - 8 mln zł, przetworów zbożowych - 2 mln zł, owoców i warzyw - 5,8 mln zł, mięsa drobiowego - 5 mln zł, ryb 2 mln zł, mięsa wieprzowego, wołowego i owczego - ok. 10,5 mln zł.

Na fundusz promocji mięsa drobiowego mają wpłacać ubojnie drobiu. Fundusz promocji ryb będzie zasilany z wpłat od wartości sprzedaży wyłowionych ryb. Na fundusz promocji mięsa wieprzowego, wołowego i owczego będą wpłacać ubojnie zależnie od ilości skupionego żywca.

Według projektu ustawy, 10 proc. środków zgromadzonych w funduszach ma finansować udział firm w targach i wystawach, wspierać szkolenia, a także finansować udział organizacji branżowych w instytucjach europejskich.

Najbardziej kontrowersyjną sprawą jest komisja zarządzająca, która będzie dysponowała wydatkami funduszu. Według projektu ustawy ma składać się ona z trzech przedstawicieli producentów (rolników), 3 przedstawicieli przetwórców, jednego reprezentanta Izb Rolniczych oraz jednej osoby wskazanej przez ministra rolnictwa.

Skład komisji zarządzającej był powodem weta w stosunku do poprzedniego projektu ustawy z 2006 r. Głównym oponentem był związek skupiający producentów i przetwórców mięsa "Polskie- Mięso", który uważał, że funduszem powinien zarządzać ten, kto na niego płaci, tj. przetwórcy mięsa.

Obecnie projekt ustawy jest w konsultacjach społecznych. Zastrzeżenia do tych regulacji ma "Polskie-Mięso". Inne organizacje branżowe popierają utworzenie funduszy promocyjnych, choć uważają, że projektowaną ustawę można w trakcie prac sejmowych nieco zmienić.

Dzięki utworzeniu funduszy, dla celów promocji będzie można wykorzystywać unijne pieniądze.

Jak powiedział PAP we wtorek wiceminister rolnictwa Artur Ławniczak, ustawa o funduszach może być szansą na stworzenie trwałych więzi między przetwórcami i rolnikami.

© ℗

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI,PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Projekt ustawy o funduszach promocji w konsultacjach społecznych