Scamming: Okres największej aktywności przestępców

Komunikat partnera
opublikowano: 2024-11-28 18:09

Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Oszustwo na kupującego ukierunkowane jest na konkretne osoby, które wyszukiwane są przez cyberprzestępców na portalach aukcyjnych czy ogłoszeniowych. Scenariusz ataku jest zwykle podobny. Po znalezieniu interesującej oferty cyberprzestępcy kontaktują się z potencjalną ofiarą zwykle na podany numer telefonu, najczęściej wykorzystując do tego zewnętrzny komunikator. W wiadomości piszą, że są zainteresowani zakupem i nawet przelali już pieniądze, ale jest jeden haczyk — żeby je odebrać, musimy kliknąć w załączony link i podać dane swojej karty płatniczej lub zalogować się do banku.

Z najnowszych statystyk CERT Orange Polska wynika, że ta metoda może okazać się coraz mniej skuteczna z powodu powszechnie znanego już schematu i wykorzystywania w nim takich samych skryptów oraz zwykle komunikatora WhatsApp.

W październiku obserwowaliśmy znaczną zmianę proporcji blokowanych domen. W porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego liczba wykrywanych domen powiązanych z portalami sprzedażowymi zmniejszyła się o 15 pkt proc. na korzyść fałszywych inwestycji. To potwierdzenie obserwowanego już od dłuższego czasu trendu. W celu maksymalizacji zysków oszuści stopniowo przenoszą swoją uwagę w stronę social mediów i jak najszerszych kanałów dotarcia do ofiar.

Analizując dane z poprzednich lat, możemy uznać, że obecnie jesteśmy w najbardziej gorącym okresie, jeśli chodzi o aktywność oszustów na portalach sprzedażowych, w tworzeniu fałszywych sklepów czy wysyłce SMS-ów dotyczących np. dopłat do paczek.

Przypomnę, że wiadomości, które budzą wątpliwość odbiorcy, można przesłać na adres [email protected] lub SMS-em na nr 508 700 900. To tylko chwila, a może przyspieszyć blokadę potwierdzonych stron phishingowych i pomóc ochronić także innych użytkowników internetu.