Start-up skupi mieszkania

opublikowano: 16-06-2019, 22:00

SonarHome, najmłodsze dziecko twórcy Allani, finansują Market One Capital, założyciele Brainly i Maciej Noga z Pracuj.pl

„Sprzedaj mieszkanie szybko i bezstresowo. W 48h otrzymasz rynkową ofertę kupna za gotówkę” — zachęca na stronie internetowej SonarHome. Start-up Mateusza Romanowskiego — założyciela i byłego prezesa spółki Allani, przejętej w 2015 r. przez Wirtualną Polskę — po miesiącach przygotowań i analiz rynkowych odkrywa karty i przystępuje do działania. SonarHome przyjał strategię podobną m.in. do amerykańskiego start-upu OpenDoor. W przekonaniu, że pomysł jest dobry, utwierdza go fakt, że tę samą niszę rynkową zaczyna eksplorować także Zillow — gigant wśród internetowych portali nieruchomościowych. Idea biznesu wydaje się prosta: spółka będzie kupować mieszkania na rynku wtórnym, na początek w Warszawie, w razie potrzeby odświeżać lub remontować, a następnie odsprzedawać z zyskiem. Liczy na sprzedających, którym zależy na szybkiej transakcji (według raportu Metrohouse we wrześniu średni czas sprzedaży nieruchomości mieszkaniowych w stolicy wynosił 140 dni). SonarHome stawia na automatyzację procesów pozyskiwania klientów i wstępnej wyceny nieruchomości. Przenosi je do przestrzeni online za pomocą własnego narzędzia IT bazującego na uczeniu maszynowym. Założyciel start-upu liczy, że w przyszłości technologia będzie decydować o opłacalności transakcji (określenie stanu technicznego i prawnego nieruchomości pozostanie w gestii pracownika firmy).

SonarHome, nowa spółka Mateusza Romanowskiego, działa w tzw. modelu
iBuying, który umożliwia  szybką sprzedaż
mieszkań. iBuyer kupuje nieruchomość po cenie rynkowej i od razu wypłaca
gotówkę. Dzięki temu proces trwa tylko kilka dni.
Zobacz więcej

Czas to pieniądz:

SonarHome, nowa spółka Mateusza Romanowskiego, działa w tzw. modelu iBuying, który umożliwia  szybką sprzedaż mieszkań. iBuyer kupuje nieruchomość po cenie rynkowej i od razu wypłaca gotówkę. Dzięki temu proces trwa tylko kilka dni. Fot. Marek Wiśniewski

— Na rynku dostępne są już konkurencyjne narzędzia do internetowej wyceny nieruchomości: bezpłatne — bazujące na cenach ofertowych oraz płatne — oparte na cenach transakcyjnych. U nas wycena będzie darmowa. Na jej podstawie dla klientów przygotowywanebędą konkretne oferty zakupu mieszkań — wyjaśnia Mateusz Romanowski.

Na początek firma pozyskała 3 mln zł od inwestorów. Do biznesu dołożył się fundusz Market One Capital (którego założyciele w ramach innego podmiotu, Protos VC, finansowali rozwój spółki Allani), a także prywatni inwestorzy z pierwszej ligi startupowej: Michał Borkowski i Tomasz Kraus, założyciele Brainly, i Maciej Noga, współwłaściciel Grupy Pracuj. Początkowy zastrzyk kapitału ma wystarczyć na przetestowanie biznesu na rynku i rozwój stojącej za nim technologii. Zakup nieruchomości firma planuje finansować np. długiem. Marcin Kurek, partner zarządzający Market One Capital, zaznacza, że o inwestycji w SonarHome przesądził rynkowy potencjał projektu i zaufanie do pomysłodawcy. Jego zdaniem doświadczenie, jakie Mateusz Romanowski zebrał, rozkręcając Allani — marketplace skupiający internautów zainteresowanych produktami modowymi — i pracując przy komercjalizacji edukacyjnej platformy społecznościowej Brainly, pozwala wierzyć, że SonarHome wiele wniesie w proces cyfryzacji pośrednictwa nieruchomości, które jest pod tym względem w tyle za wieloma branżami.

251dc9e0-90f6-11e9-bc42-526af7764f64
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

MOC dla start-upów

Fundusz VC Market One Capital działa na rynku od półtora roku. Jest finansowany przez Europejski Fundusz Inwestycyjny i plejadę polskich przedsiębiorców technologicznych (przedstawiciele Grupy Pracuj, twórca Goldenline.pl oraz DocPlannera, założyciele e-obuwie.pl, Brailny itd.). Dotychczas przewinęło się przez niego ok. 2 tys. projektów, z których finansowanie otrzymało dziesięć — cztery za granicą i sześć w Polsce. Kilka spółek przystąpiło już do kolejnych, większych rund inwestycyjnych. Wśród najciekawszych są Packhelp, Eversports i Tier.

OKIEM EKSPERTA

Świadomy konsument

MARCIN JAŃCZUK, dyrektor ds. marketingu i PR w Metrohouse Franchise

W Polsce coraz więcej osób zawodowo zajmuje się handlem mieszkaniami. To segment rynku zdominowany przez podmioty indywidualne. Zwykle model działania wygląda podobnie. Wyszukiwane są okazje inwestycyjne — mieszkania, które można nabyć za cenę poniżej wartości rynkowej. Są to lokale wymagające gruntownego remontu lub takie, których właściciele pilnie potrzebują gotówki. Po remoncie są wystawiane na sprzedaż w cenie zapewniającej zysk rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. Niektórzy inwestorzy obracają w ten sposób nawet kilkunastoma mieszkaniami w roku. Co ciekawe biznes kwitnie także w miastach średniej wielkości. O takie okazje jest jednak coraz trudniej — nie tylko z powodu konkurencji, ale też znaczącego wzrostu cen mieszkań. W Warszawie za metr kwadratowy mieszkania na rynku wtórnym trzeba zapłacić ponad 8500 zł, czyli prawie o 10 proc. więcej niż przed rokiem. Przybywa też narzędzi do wyceny mieszkań on- -line. To sprawia, że Polacy są coraz bardziej świadomi ceny, jaką mogą uzyskać, i mniej skłonni do jej znaczącego obniżania.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aanna Belcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu