Czytasz dzięki

Start-up skupi mieszkania

opublikowano: 16-06-2019, 22:00

SonarHome, najmłodsze dziecko twórcy Allani, finansują Market One Capital, założyciele Brainly i Maciej Noga z Pracuj.pl

„Sprzedaj mieszkanie szybko i bezstresowo. W 48h otrzymasz rynkową ofertę kupna za gotówkę” — zachęca na stronie internetowej SonarHome. Start-up Mateusza Romanowskiego — założyciela i byłego prezesa spółki Allani, przejętej w 2015 r. przez Wirtualną Polskę — po miesiącach przygotowań i analiz rynkowych odkrywa karty i przystępuje do działania. SonarHome przyjał strategię podobną m.in. do amerykańskiego start-upu OpenDoor. W przekonaniu, że pomysł jest dobry, utwierdza go fakt, że tę samą niszę rynkową zaczyna eksplorować także Zillow — gigant wśród internetowych portali nieruchomościowych. Idea biznesu wydaje się prosta: spółka będzie kupować mieszkania na rynku wtórnym, na początek w Warszawie, w razie potrzeby odświeżać lub remontować, a następnie odsprzedawać z zyskiem. Liczy na sprzedających, którym zależy na szybkiej transakcji (według raportu Metrohouse we wrześniu średni czas sprzedaży nieruchomości mieszkaniowych w stolicy wynosił 140 dni). SonarHome stawia na automatyzację procesów pozyskiwania klientów i wstępnej wyceny nieruchomości. Przenosi je do przestrzeni online za pomocą własnego narzędzia IT bazującego na uczeniu maszynowym. Założyciel start-upu liczy, że w przyszłości technologia będzie decydować o opłacalności transakcji (określenie stanu technicznego i prawnego nieruchomości pozostanie w gestii pracownika firmy).

SonarHome, nowa spółka Mateusza Romanowskiego, działa w tzw. modelu
iBuying, który umożliwia  szybką sprzedaż
mieszkań. iBuyer kupuje nieruchomość po cenie rynkowej i od razu wypłaca
gotówkę. Dzięki temu proces trwa tylko kilka dni.
Zobacz więcej

Czas to pieniądz:

SonarHome, nowa spółka Mateusza Romanowskiego, działa w tzw. modelu iBuying, który umożliwia  szybką sprzedaż mieszkań. iBuyer kupuje nieruchomość po cenie rynkowej i od razu wypłaca gotówkę. Dzięki temu proces trwa tylko kilka dni. Fot. Marek Wiśniewski

— Na rynku dostępne są już konkurencyjne narzędzia do internetowej wyceny nieruchomości: bezpłatne — bazujące na cenach ofertowych oraz płatne — oparte na cenach transakcyjnych. U nas wycena będzie darmowa. Na jej podstawie dla klientów przygotowywanebędą konkretne oferty zakupu mieszkań — wyjaśnia Mateusz Romanowski.

Na początek firma pozyskała 3 mln zł od inwestorów. Do biznesu dołożył się fundusz Market One Capital (którego założyciele w ramach innego podmiotu, Protos VC, finansowali rozwój spółki Allani), a także prywatni inwestorzy z pierwszej ligi startupowej: Michał Borkowski i Tomasz Kraus, założyciele Brainly, i Maciej Noga, współwłaściciel Grupy Pracuj. Początkowy zastrzyk kapitału ma wystarczyć na przetestowanie biznesu na rynku i rozwój stojącej za nim technologii. Zakup nieruchomości firma planuje finansować np. długiem. Marcin Kurek, partner zarządzający Market One Capital, zaznacza, że o inwestycji w SonarHome przesądził rynkowy potencjał projektu i zaufanie do pomysłodawcy. Jego zdaniem doświadczenie, jakie Mateusz Romanowski zebrał, rozkręcając Allani — marketplace skupiający internautów zainteresowanych produktami modowymi — i pracując przy komercjalizacji edukacyjnej platformy społecznościowej Brainly, pozwala wierzyć, że SonarHome wiele wniesie w proces cyfryzacji pośrednictwa nieruchomości, które jest pod tym względem w tyle za wieloma branżami.

Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
×
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

MOC dla start-upów

Fundusz VC Market One Capital działa na rynku od półtora roku. Jest finansowany przez Europejski Fundusz Inwestycyjny i plejadę polskich przedsiębiorców technologicznych (przedstawiciele Grupy Pracuj, twórca Goldenline.pl oraz DocPlannera, założyciele e-obuwie.pl, Brailny itd.). Dotychczas przewinęło się przez niego ok. 2 tys. projektów, z których finansowanie otrzymało dziesięć — cztery za granicą i sześć w Polsce. Kilka spółek przystąpiło już do kolejnych, większych rund inwestycyjnych. Wśród najciekawszych są Packhelp, Eversports i Tier.

OKIEM EKSPERTA

Świadomy konsument

MARCIN JAŃCZUK, dyrektor ds. marketingu i PR w Metrohouse Franchise

W Polsce coraz więcej osób zawodowo zajmuje się handlem mieszkaniami. To segment rynku zdominowany przez podmioty indywidualne. Zwykle model działania wygląda podobnie. Wyszukiwane są okazje inwestycyjne — mieszkania, które można nabyć za cenę poniżej wartości rynkowej. Są to lokale wymagające gruntownego remontu lub takie, których właściciele pilnie potrzebują gotówki. Po remoncie są wystawiane na sprzedaż w cenie zapewniającej zysk rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. Niektórzy inwestorzy obracają w ten sposób nawet kilkunastoma mieszkaniami w roku. Co ciekawe biznes kwitnie także w miastach średniej wielkości. O takie okazje jest jednak coraz trudniej — nie tylko z powodu konkurencji, ale też znaczącego wzrostu cen mieszkań. W Warszawie za metr kwadratowy mieszkania na rynku wtórnym trzeba zapłacić ponad 8500 zł, czyli prawie o 10 proc. więcej niż przed rokiem. Przybywa też narzędzi do wyceny mieszkań on- -line. To sprawia, że Polacy są coraz bardziej świadomi ceny, jaką mogą uzyskać, i mniej skłonni do jej znaczącego obniżania.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aanna Belcik

Polecane