Stec: Nie będzie obniżki akcyzy na paliwo rolnicze

opublikowano: 2004-12-02 15:12

W budżecie państwa nie przewidziano ubytku dochodów, wynikających ze zwolnienia z akcyzy paliwa rolniczego - powiedział w czwartek w Sejmie wiceminister finansów Stanisław Stec.

"Wprowadzenie zwolnień w podatku akcyzowym oleju napędowego zużywanego na cele rolnicze, możliwe będzie w sytuacji wyższych od przyjętych w ustawie budżetowej na 2005 r., dochodów państwa" - powiedział wiceminister.

Dodał, że niebawem resorty finansów i rolnictwa rozpoczną prace nad przygotowaniem rozwiązań, które umożliwią wprowadzenie - podobnie jak jest to w wielu krajach UE - tańszego paliwa dla rolników.

"Gdyby przyjąć, że rolnictwo zużywa rocznie 2 mld litrów oleju napędowego, to pełne zwolnienie go z akcyzy, kosztowałoby budżet państwa ok. 2 mld zł. Gdyby zwolnienie wyniosło 20 proc. skutek dla budżetu wyniósłby ok. 400 mln zł, w przypadku obniżki o 25 proc. - 600 mln zł" - mówił wiceminister finansów

"Uchwalona przez Sejm w ubiegłym tygodniu ustawa budżetowa na 2005 r., nie uwzględnia takiego ubytku dochodów z tytułu podatku akcyzowego" - dodał.

Wiceminister odpowiadał na pytanie posła Stanisława Kalemby (PSL), który pytał go o plany resortu finansów, co do możliwości obniżenia ceny oleju napędowego, służącego do produkcji rolnej.

Kalemba przypomniał, że w wielu krajach Unii Europejskiej paliwo do produkcji rolnej jest tańsze od komercyjnego: w Niemczech o 41 proc., w Danii o 62 proc., we Włoszech o 65 proc., w Hiszpanii o 44 proc., we Francji i Irlandii o 50 proc.

Poseł dodał, że od lat 1995 - 1997, kiedy to cena oleju napędowego wynosiła 1,3 - 1,4 zł za litr, do dziś cena ta wzrosła o ok. 2 zł.

"Przyjmując zużycie oleju napędowego w rolnictwie na ok. 2 mln ton, to rolnicy zapłacą rocznie za to samo paliwo o ok. 4 mld zł więcej" - powiedział Klemba.

Jego zdaniem, jest to mniej więcej tyle samo, ile wynoszą dopłaty bezpośrednie z UE.

Wiceminister Stec przypomniał, że w 2001 r. wprowadzono tzw. bony paliwowe jako rodzaj dopłaty do paliwa rolniczego. Jednak 1 maja 2004 r., kiedy w życie weszła ustawa akcyzowa, przepisy regulujące system bonów paliwowych wygasły.

Jego zdaniem, gdyby chcieć wprowadzić paliwo rolnicze zwolnione z akcyzy w zamian za bony, trzeba by zwolnić z akcyzy oleje napędowe, opodatkowane obecnie w wysokości 1 tys. zł 63 gr za tonę.