Największy polski armator zamówi w Stoczni Szczecińskiej Nowa dwa statki typu ro-pax o nośności ok. 8000 DWT i pomieszczeniach dla 300 pasażerów dla obsługi połączeń bałtyckich. Operatorem statków będzie Unity Line. Przekazanie jednostki do eksploatacji nastąpi w kwietniu 2010r.
Dwa ropaxyNowy prom pasażersko -
samochodowy (ROPAX) jest przeznaczony do eksploatacji na Bałtyku, może być
również eksploatowany na Morzu Północnym jak również wykonywać krótkie rejsy
międzynarodowe. Jest to statek dwuśrubowy z siłownią na rufie i nadbudówką
usytuowaną w części dziobowej. Napęd stanowią dwa silniki średnio-obrotowe o
mocy 10800 kW każdy, pozwalające osiągnąć prędkość 22 węzły. W skład elektrowni
wchodzą trzy główne agregaty prądotwórcze i dwie prądnice wałowe napędzane
silnikami głównymi poprzez przekładnie redukcyjne a także agregat awaryjny. Dla
ładunków samochodowych przeznaczono ładownię dolną, pokład główny i częściowo
otwarty pokład górny. Ogółem przewidziano ok.3000m linii jezdnych do przewozu
pojazdów samochodowych.
Do za i wyładunku przewidziano furto-rampę rufową,
furtę dziobową z rampą dziobową, rampę z pokładu głównego do dolnej ładowni i
rampę przestawną z pokładu głównego na pokład górny. Statek będzie również
przystosowany do bezpośredniego załadunku / wyładunku na pokład górny ze
specjalnego stanowiska - rampy w istniejącej i rozbudowywanej części portu w
Trelleborgu.
Dużą manewrowość statku w trudnych warunkach pogodowych (co jest
bardzo istotne dla sprawnego, bezpiecznego i terminowego wejścia/wyjścia z
portu) zapewniają dwa dużej mocy dziobowe stery strumieniowe (2300kW każdy),
ster strumieniowy rufowy (1200kW) i dwa specjalne stery o wysokiej efektywności
a także śruby nastawne napędu głównego.
Dla potrzeb
sprawnego za i wyładunku a także dla stabilizacji statku w warunkach sztormowych
przewidziano aktywny system stabilizacji przechyłów.
Statek będzie wyposażony
w systemy nawigacji i łączności wg najnowszych wymagań. Kadłub i napęd będzie
odpowiednio wzmocniony do żeglugi na Bałtyku w warunkach zimowych. Dla pasażerów
i kierowców przewidziano 100 kabin dwu i cztero-osobowych (w tym 8 typu "luks")
oraz 60 miejsc siedzących w fotelach lotniczych - łącznie dla 344 osób. Dla
załogi przewidziano kabiny jedno i dwuosobowe - łącznie dla 54 członków
załogi. Pasażerowie i załoga rozmieszczeni są na oddzielnych pokładach.
Dla pasażerów przewidziano kafeterię na ok.230osob, dwie sale telewizyjne -
każda z oddzielnym barem, część rozrywkową z barem i dyskoteką, automaty do gier
w oddzielnym pomieszczeniu, sklep itp. Pomieszczenia te jak i blok recepcyjno -
bagażowy rozmieszczono na jednym poziomie.
Przewidziano dwie windy osobowo
towarowe łączące rejon pasażersko załogowy z pokładami samochodowymi oraz jedną
windę pasażersko towarową obsługującą rejon siłowni.Podstawowe
parametry statku:
Długość całkowita: ok.
207 m
Szerokość
27.00m
Wysokość do pokładu górnego
15.55m
Zanurzenie
ok.
6.30m
Prędkość
ok. 22.00
w
Nośność ok. 8000
tonW ciągu 5 lat od swojego powstania Stocznia
Szczecińska Nowa Sp. z o.o. wypracowała trwałą pozycję wśród najważniejszych
stoczni w Europie i znaczące miejsce w świecie. Od początku powstania SSN
przekazała do eksploatacji 35 jednostek których wartość wynosi ponad 5,5 mld
zł.
Portfel zamówień Stoczni Szczecińskiej Nowa obejmuje 33 statki o łącznej
wartości ponad 1.8 mln USD, w tym:
-3 chemikaliowce , 40.000 DWT
-9
kontenerowców do przewozu 3 100 kontenerów,
-8 kontenerowców do przewozu 2
800 kontenerów,
-5 kontenerowców do przewozu 1 700 kontenerów,
-6 statków
con-ro (2.900 m linii jezdnych, 640 kontenerów),
-2 statki wielozadaniowe,
21.500 DWTProdukowane przez stocznię jednostki były wielokrotnie
wyróżniane w kraju i za granicą. Królewski Instytut Architektury Okrętów (The
Royal Institution of Naval Architects) wyróżnił wśród "Significant Ships" w 2006
roku m/v "TIMCA" zbudowaną w naszej szczecińskiej stoczni.34
statki
PŻM aktualnie realizuje program inwestycyjny,
zakładający zrealizowanie zamówień na 34 nowe statki do 2015 roku, w tym
jednostek typu handy - size oraz panamax. W 2005 roku weszły do eksploatacji m/s
Kujawy, m/s Mazury, m/s Podhale oraz m/s Warmia. Wszystkie statki zbudowane w
stoczni chińskiej Xingang posiadają nośność 38.000 dwt każdy. Z tym nowoczesnym
i mającym stosunkowo niską średnią wieku tonażem Polska Żegluga Morska pozostaje
niezmiennie bardzo konkurencyjnym partnerem na międzynarodowym rynku
żeglugowym.
W chwili obecnej PŻM posiada ogółem 82 statki o łącznej nośności
2,1 mln. dwt. Są to masowce w grupach: coaster 4 400 dwt., liczna grupa
handy-size oraz panamaxy 73 500 dwt. Poza masowcami PŻM posiada 4 siarkowce oraz
promy m/f Polonia oraz m/f Gryf zarządzany przez Unity Line Szczecin.
POLSKA
ŻEGLUGA MORSKA to jeden z największych w Europie przewoźników suchych ładunków
masowych. Udział armatora w globalnym rynku przewozowym tego sektora przekracza
1 procent, co daje firmie miejsce w pierwszej dziesiątce największych armatorów
na świecie. Ponadto PŻM dysponując flotą nowoczesnych, specjalistycznych
zbiornikowców jest również liderem w światowym transporcie siarki płynnej drogą
morską.Bogdan Tychowski
[email protected]