Stocznia Szczecińska wybuduje dwa promy dla PŻM

opublikowano: 2007-04-13 15:58

Po wielu latach wznowiona zostaje bezpośrednią współpraca dwóch największych firm morskiego Szczecina. W poniedziałek zostanie podpisany kontrakt pomiędzy Polska Żeglugą Morską oraz Stocznią Szczecińską Nowa Sp. z o.o.

Największy polski armator zamówi w Stoczni Szczecińskiej Nowa dwa statki typu ro-pax o nośności ok. 8000 DWT i pomieszczeniach dla 300 pasażerów dla obsługi połączeń bałtyckich. Operatorem statków będzie Unity Line. Przekazanie jednostki do eksploatacji nastąpi w kwietniu 2010r.

Dwa ropaxyNowy prom pasażersko - samochodowy (ROPAX) jest przeznaczony do eksploatacji na Bałtyku, może być również eksploatowany na Morzu Północnym jak również wykonywać krótkie rejsy międzynarodowe. Jest to statek dwuśrubowy z siłownią na rufie i nadbudówką usytuowaną w części dziobowej. Napęd stanowią dwa silniki średnio-obrotowe o mocy 10800 kW każdy, pozwalające osiągnąć prędkość 22 węzły. W skład elektrowni wchodzą trzy główne agregaty prądotwórcze i dwie prądnice wałowe napędzane silnikami głównymi poprzez przekładnie redukcyjne a także agregat awaryjny. Dla ładunków samochodowych przeznaczono ładownię dolną, pokład główny i częściowo otwarty pokład górny. Ogółem przewidziano ok.3000m linii jezdnych do przewozu pojazdów samochodowych.
Do za i wyładunku przewidziano furto-rampę rufową, furtę dziobową z rampą dziobową, rampę z pokładu głównego do dolnej ładowni i rampę przestawną z pokładu głównego na pokład górny. Statek będzie również przystosowany do bezpośredniego załadunku / wyładunku na pokład górny ze specjalnego stanowiska - rampy w istniejącej i rozbudowywanej części portu w Trelleborgu.
Dużą manewrowość statku w trudnych warunkach pogodowych (co jest bardzo istotne dla sprawnego, bezpiecznego i terminowego wejścia/wyjścia z portu) zapewniają dwa dużej mocy dziobowe stery strumieniowe (2300kW każdy), ster strumieniowy rufowy (1200kW) i dwa specjalne stery o wysokiej efektywności a także śruby nastawne napędu głównego.
Dla potrzeb sprawnego za i wyładunku a także dla stabilizacji statku w warunkach sztormowych przewidziano aktywny system stabilizacji przechyłów.
Statek będzie wyposażony w systemy nawigacji i łączności wg najnowszych wymagań. Kadłub i napęd będzie odpowiednio wzmocniony do żeglugi na Bałtyku w warunkach zimowych. Dla pasażerów i kierowców przewidziano 100 kabin dwu i cztero-osobowych (w tym 8 typu "luks") oraz 60 miejsc siedzących w fotelach lotniczych - łącznie dla 344 osób. Dla załogi przewidziano kabiny jedno i dwuosobowe - łącznie dla 54 członków załogi. Pasażerowie i załoga rozmieszczeni są na oddzielnych pokładach. Dla pasażerów przewidziano kafeterię na ok.230osob, dwie sale telewizyjne - każda z oddzielnym barem, część rozrywkową z barem i dyskoteką, automaty do gier w oddzielnym pomieszczeniu, sklep itp. Pomieszczenia te jak i blok recepcyjno - bagażowy rozmieszczono na jednym poziomie.
Przewidziano dwie windy osobowo towarowe łączące rejon pasażersko załogowy z pokładami samochodowymi oraz jedną windę pasażersko towarową obsługującą rejon siłowni.Podstawowe parametry statku:
Długość całkowita: ok. 207 m
Szerokość 27.00m
Wysokość do pokładu górnego 15.55m
Zanurzenie ok. 6.30m
Prędkość ok. 22.00 w
Nośność ok. 8000 tonW ciągu 5 lat od swojego powstania Stocznia Szczecińska Nowa Sp. z o.o. wypracowała trwałą pozycję wśród najważniejszych stoczni w Europie i znaczące miejsce w świecie. Od początku powstania SSN przekazała do eksploatacji 35 jednostek których wartość wynosi ponad 5,5 mld zł.
Portfel zamówień Stoczni Szczecińskiej Nowa obejmuje 33 statki o łącznej wartości ponad 1.8 mln USD, w tym:
-3 chemikaliowce , 40.000 DWT
-9 kontenerowców do przewozu 3 100 kontenerów,
-8 kontenerowców do przewozu 2 800 kontenerów,
-5 kontenerowców do przewozu 1 700 kontenerów,
-6 statków con-ro (2.900 m linii jezdnych, 640 kontenerów),
-2 statki wielozadaniowe, 21.500 DWTProdukowane przez stocznię jednostki były wielokrotnie wyróżniane w kraju i za granicą. Królewski Instytut Architektury Okrętów (The Royal Institution of Naval Architects) wyróżnił wśród "Significant Ships" w 2006 roku m/v "TIMCA" zbudowaną w naszej szczecińskiej stoczni.34 statki

PŻM aktualnie realizuje program inwestycyjny, zakładający zrealizowanie zamówień na 34 nowe statki do 2015 roku, w tym jednostek typu handy - size oraz panamax. W 2005 roku weszły do eksploatacji m/s Kujawy, m/s Mazury, m/s Podhale oraz m/s Warmia. Wszystkie statki zbudowane w stoczni chińskiej Xingang posiadają nośność 38.000 dwt każdy. Z tym nowoczesnym i mającym stosunkowo niską średnią wieku tonażem Polska Żegluga Morska pozostaje niezmiennie bardzo konkurencyjnym partnerem na międzynarodowym rynku żeglugowym.
W chwili obecnej PŻM posiada ogółem 82 statki o łącznej nośności 2,1 mln. dwt. Są to masowce w grupach: coaster 4 400 dwt., liczna grupa handy-size oraz panamaxy 73 500 dwt. Poza masowcami PŻM posiada 4 siarkowce oraz promy m/f Polonia oraz m/f Gryf zarządzany przez Unity Line Szczecin.
POLSKA ŻEGLUGA MORSKA to jeden z największych w Europie przewoźników suchych ładunków masowych. Udział armatora w globalnym rynku przewozowym tego sektora przekracza 1 procent, co daje firmie miejsce w pierwszej dziesiątce największych armatorów na świecie. Ponadto PŻM dysponując flotą nowoczesnych, specjalistycznych zbiornikowców jest również liderem w światowym transporcie siarki płynnej drogą morską.Bogdan Tychowski
[email protected]