Czytasz dzięki

Sukcesja z sukcesem

opublikowano: 09-10-2020, 06:00

Szacuje się, że w Polsce działa ponad milion firm rodzinnych i stanowią one prawie 80 proc. wszystkich zarejestrowanych przedsiębiorstw. Powstawały na ogół po 89 roku i właśnie następuje w nich zmiana pokoleniowa

Pierwsza. To oznacza, że firmy te na własnej skórze uczą się, jak przeprowadzić sukcesję. Jak wygląda przekazanie firmy rodzinnej w Polsce, jakich błędów nie popełniać, jakie przepisy je ułatwiają i co jeszcze trzeba zmienić? 

Choć większość polskich firm powstała po upadku komunizmu i ma około 30 lat, to Piekarnia Putka już dwa lata temu obchodziła setne urodziny i dziś pracuje w niej czwarte pokolenie rodziny Putków. Grzegorz Putka, dyrektor zarządzający i członek zarządu, opowiada, jak to jest pracować z rodziną i czym firmy rodzinne wygrywają z korporacjami zarządzanymi przez zewnętrznych menedżerów. Mówi też, ilu Putków pracuje w Putce oraz wspomina, jak nosił w wakacje worki z mąką. Przez wszystkie szczeble kariery przeszedł też Adam Tępiński, współwłaściciel i członek zarządu Ceramiki Paradyż. W jego przypadku była to droga od zamiatacza, po prezesa. Twierdzi, że sukcesja nie była łatwa i sam zamierza się starannie do niej przygotować. 

Ponieważ większość polskich firm rodzinnych ma około 30 lat, właśnie trwa w nich zmiana warty. Decyzje o przekazaniu firmy przyspieszył koronawirus, mówi Ewa Więcek-Janka, kierownik Zakładu Marketingu i Rozwoju Organizacji na Politechnice Poznańskiej i badaczka firm rodzinnych. Przeciwnego zdania jest Henryk Orfinger, współwłaściciel spółki Dr Irena Eris i wiceprezydent Konfederacji Lewiatan, który zarządzanie przekazał synowi w ubiegłym roku. Twiedzi, że koronawirus zatrzymał go w firmie na dłużej. Henryk Orfinger od lat działa na rzecz firm rodzinnych. Opowiedział, co do tej pory udało się osiągnąć, a co jeszcze trzeba zrobić. 

Sukcesja z sukcesem to nie tylko dobre rozwiązania prawne. To cały proces, w którym potrzebni są nie tylko prawnicy, specjaliści od podatków, ale także doradcy i trenerzy personalni, bo przede wszystkim trzeba się w rodzinie potrafić porozumieć. Wie o tym doskonale Łukasz Martyniec z Kancelarii Sukcesyjnej. 

Wszystkie odcinki Pulsu Biznesu do słuchania znajdziecie na stronie www.pb.pl/dosluchania i w aplikacjach podcastowych, w tym na Spotify i Apple Podcasts.

Puls Biznesu po godzinach
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
×
Puls Biznesu po godzinach
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane