Transport na granicy polsko-ukraińskiej przyspiesza powoli

Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Kolejarze remontują tory, by usprawnić bieżące przewozy. Drogowcy też nie próżnują. Na duże inwestycje trzeba jednak poczekać.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile trwał przejazd z Warszawy do Kijowa przed I wojną światową, ile trwa teraz i jak może go skrócić budowa KDP
  • jakie inwestycje kolejowe są realizowane i planowane
  • kiedy poprawi się sieć drogowa

15,5 godziny – tyle jechał pociąg z Warszawy do Kijowa przed I wojną światową. Teraz jedzie przynajmniej trzy godziny dłużej. Przejazd trwał tak długo nawet przed napaścią Rosji na Ukrainę. Komisja Europejska i międzynarodowe instytucje finansowe dały zielone światło do budowy kolei dużych prędkości (KDP) do naszego wschodniego sąsiada. W czasie wojny trudno realizować taki projekt, w Polsce trwają jednak przygotowania, by doprowadzić szybkie tory do granicy. Inwestycję zrealizuje Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Planuje budowę kolejowej szprychy do Ukrainy do 2032 r., ale to termin optymistyczny, przez wielu ekspertów uznawany na niezbyt realny. Mimo to jest spora szansa, że w przyszłej dekadzie pojedziemy KDP do Ukrainy. Wówczas czas przejazdu z Warszawy do Kijowa skróci się do 4-5 godzin.

Nieprędko usprawniony będzie także ruch lokalny. PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) w wakacje rozpoczęły wprawdzie remont linii 102 z Przemyśla do Malhowic (ma się zakończyć jeszcze w tym roku), ale władze Podkarpacia nie kwapią się do uruchomienia przewozów, uzależniając to m.in. od otwarcia punktu odpraw granicznych. W tym rejonie przejście graniczne powinno być gotowe przed wakacjami 2023 r., dwa lata wcześniej, niż planowano przed wojną. Uruchomienie przewozów wymaga jednak także dopuszczenia pojazdów do ruchu po stronie ukraińskiej i przeszkolenia drużyn konduktorskich. Remontowana linia nieprędko więc będzie używana. PKP PLK się nie poddają. W założeniach inwestycyjnych do 2027 r. przewidują szerzej zakrojone prace związane z rewitalizacją linii 102. Lista inwestycji przygranicznych jest zresztą znacznie dłuższa (patrz ramka), ale ich realizacja zależy od tego, kiedy będą do Polski napłyną fundusze unijne.

Lawina towarów na szerokim torze

PKP PLK realizują i planują także inwestycje poprawiające ruch na przejściach towarowych oraz dojazd do terminali przeładunkowych, zwłaszcza w rejonie punktu granicznego Medyka-Mościska. PKP Cargo natomiast zamierzają zwiększyć potencjał przeładunkowy tamtejszego hubu.

Kluczowe dla usprawnienia przewozów są jednak działania PKP LHS, czyli spółki zarządzającej szerokim torem.

- Została zrealizowana mijanka Zamość - Majdan LHS, która przyczyni się do wzrostu przepustowości eksploatacyjnej linii. Na stacji Hrubieszów LHS przebudowano układ torowy oraz zmodernizowano halę wagonową, dzięki czemu zwiększą się możliwości stacji granicznej Hrubieszów, usprawniając manewrowanie oraz prace służb, m.in. celno–skarbowych i fitosanitarnych – zapewnia Agnieszka Hałasa, rzecznik PKP LHS.

Przedstawiciele spółki szacują, że od wybuchu wojny do końca sierpnia przewozy zwiększyły się o 30 proc. r/r. Najszybciej rośnie transport zboża, pasz i nasion oleistych, których przewieziono łącznie o 1 mln ton więcej r/r (czyli aż o 280 proc.).

Plan dekady

W planach inwestycyjnych PKP PLK na lata 2021-30 z perspektywą do 2040 r. umieszczono kilka linii prowadzących do granicy z Ukrainą. Inwestycje te rozważane są do realizacji w perspektywie finansowej 2021-27, przy czym ich uruchomienie zależy od finansowania unijnego i budżetowego. Plan obejmuje: prace na liniach kolejowych nr 91 i 92 na odcinku Rzeszów - Medyka (granica państwa) wraz z liniami przyległymi. Obecnie trwa opracowanie dokumentacji przedprojektowej. W założeniach inwestycyjnych kolejarze zapisali też realizację prac na linii 7 na odcinku Lublin – Dorohusk. To projekt związany m.in. z planowaną budową CPK. Na liście PKP PLK jest też rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło - Nowy Zagórz, dla której trwa opracowanie dokumentacji projektowej, oraz linii nr 108 Zagórz – Krościenko. Przewidywana jest również budowa łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie, rewitalizacja linii nr 102 Przemyśl - Malhowice - granica państwa oraz 101 Munina – Hrebenne.

Szerokie drogi na Ukrainę

Przewozy koleją często wymagają czasochłonnego przeładowywania towarów z szerokich torów na linie o europejskim rozstawie kół. Mniej skomplikowany jest transport drogowy, który dynamicznie się rozwija. Tworzą się jednak zatory na granicy. Niedawno przewoźnicy protestowali w Dorohusku, ponieważ kolejki na tym przejściu zmuszały ich do postoju nawet przez 100 godzin. Rządowi urzędnicy obiecali usprawnić odprawę.

- Niska przepustowość nie jest jedynym problemem. Na przejściach granicznych brakuje bazy sanitarnej itp., co dodatkowo utrudnia długotrwałe oczekiwanie na odprawę i przejazd przez granicę – mówi Piotr Mikiel, dyrektor departamentu transportu w Związku Międzynarodowych Przewoźników Kolejowych.

Polscy kierowcy niechętnie jeżdżą na Ukrainę. Być może zachęci ich poprawa infrastruktury dojazdowej. Na listopad Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowała otwarcie ofert na budowę odcinków drogi S12 do przejścia granicznego w Dorohusku, a kolejne inwestycje są przygotowywane. Odcinek Chełm - Dorohusk powinien być gotowy w 2026 r., a cała trasa S12 - do końca dekady.

- Inwestycja została zaplanowana dużo wcześniej, ale teraz, w obliczu haniebnej napaści Rosji na naszych wschodnich sąsiadów, widzimy, jak bardzo jest potrzebna – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Od granicy z Niemcami do Korczowej prowadzi natomiast już autostrada A4, a przejście graniczne Korczowa-Krakowiec zostało właśnie zmodernizowane. Zdaniem Andrzeja Adamczyka będzie służyło jednak głównie usprawnieniu transportu pasażerskiego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane