Trudna sytuacja firm eventowych i z branży fitness

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2022-05-16 20:00

Przedsiębiorcy zajmujący się organizacją imprez jeszcze nie podnieśli się po pandemii. Najgorzej ma się jednak sektor fitness.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • W jakiej sytuacji finansowej są firmy zajmujące się eventami?
  • Jak się ma branża fitness?
  • Czy firmy zajmujące się kulturą też popadły w finansowa tarapaty?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Ponad 60 proc. firm z branży eventowej ma problemy finansowe. W jeszcze gorszej sytuacji znajduje się sektor fitness: mniejsze lub większe problemy finansowe deklaruje niemal 80 proc. przedsiębiorstw. Tak wynika z analizy udostępnionej przez firmę Advox Studio działającą w sekorze e-commerce. Dane, które przytacza, pochodzą z badania wywiadowni Dun and Bradstreet oraz Krajowego Rejestru Sądowego.

W sumie w Polsce działa niemal 5 tys. firm zajmujących się organizacją targów, wystaw i kongresów. Mamy też blisko 34 tys. podmiotów, które traktują organizację spotkań i eventów jako działalność dodatkową. W latach poprzedzających pandemię rynek ten rósł w tempie średnio 15-16 proc. rocznie. Jednak w 2020 r. gwałtownie wyhamował, a w 2021 r. wzrost wyniósł zaledwie 2 proc.

W Polsce każdego roku organizowanych jest średnio od 6 do 8 tys. imprez takich jak koncerty, eventy i wszelkiego rodzaju festyny. Wartość tego sektora to około 3 mld zł., a branża eventowa odpowiada za 1,5 proc. polskiego PKB. Odwoływanie imprez w związku z pandemicznymi obostrzeniami podkopało jej sytuację finansową.

– W 2020 r. przychody firm eventowych spadły o 78 proc. Wiele firm nie miało jednak zamiaru się poddawać i zdecydowało się na organizację wydarzeń w formie zdalnej, chociaż ich liczba była oczywiście zdecydowanie mniejsza niż przed pandemią - mówi Rafał Gadomski, prezes Advox Studio.

Z kolei liczbę działających w Polsce firm związanych z kulturą szacuje się na blisko 26,5 tys. Ich kondycja finansowa prezentuje się nieźle – aż 55,5 proc. jest w dobrej sytuacji finansowej, a 37,5 proc. w słabej. W bardzo złej kondycji finansowej znalazło się niecałe 5 proc. podmiotów, a w bardzo dobrej 2 proc.

W ostatnich latach przyhamował też mocno wzrost branży fitness. W ciągu ostatniego roku liczba działających w niej firm wzrosła tylko o 2,5 proc. i obecnie wynosi prawie 3 tys. Przy czym polski rynek fitness jest bardzo rozdrobniony. Poza kilkoma większymi graczami funkcjonuje na nim wiele mikrosieci.

– Przewiduje się, że sektor ten będzie potrzebował od pięciu do siedmiu lat, żeby odbudować się po pandemii. Zobaczymy, czy technologia pozwoli przyspieszyć ten proces – mówi Rafał Gadomski.

Zaledwie niecałe 16 proc. firm z branży fitness znajduje się w dobrej sytuacji finansowej, a nieco ponad 4 proc. w bardzo dobrej. Wśród 80 proc. podmiotów, które mają kłopoty finansowe, aż 63 proc. jest w słabej sytuacji, a ponad 16 proc. w bardzo złej.