Asseco Poland, Comarch i S&T Services złożyły oferty w przetargu na rozwój i utrzymanie portalu klienta oraz szyny usług w ramach Platformy Usług Elektronicznych ZUS.
Blisko rok po ogłoszeniu przetargu na rozwój i utrzymanie Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS otworzył oferty. Najtańsza okazała się ta złożona przez Comarch Polska, który wycenił prace na 71 mln zł brutto. Drugą pod względem ceny ofertę złożyło S&T Services Polska – opiewa na 93,89 mln zł. Najdroższą ofertę złożyło Asseco Poland, które zaoferowało wykonanie zamówienia za 96,88 mln zł.
Budżet przetargu ZUS określił na 100,12 mln zł.
Zmiana kryteriów oceny
Cena nie jest jedynym kryterium oceny ofert - odpowiada za 60 proc. Pozostałe to doświadczenie (10 proc.) i test kompetencji technicznych (30 proc.). To ostatnie kryterium początkowo nie istniało. ZUS planował przyznać 30 proc. punktacji za poziom dostępności usług (SLA). Jednak po batalii prawnej stoczonej przez Asseco przed KIO, a następnie sądem okręgowym zamówienie zostało zmienione i wprowadzono w miejsce deklarowanego SLA właśnie test kompetencji.
Wyrok sądu, który stwierdził, że informacje wykonawców muszą być weryfikowalne już na etapie przetargu, był precedensowy. I ma szerszy wymiar dla całego systemu zamówień publicznych, gdyż może doprowadzić do odejścia od praktyki przyznawania wykonawcom punktów za same deklaracje.
Bardzo łakomy kąsek
Intensywna walka o zamówienie ZUS zaczęła się już rok temu, po ogłoszeniu przetargu. Odwołania składało nie tylko Asseco, ale i Comarch. Zainteresowanie kontraktem nie dziwi biorąc pod uwagę, że dotyczy obsługi strategicznie ważnych systemów ZUS, przy których wykonawcom nie zabraknie pracy na najbliższe lata biorąc pod uwagę liczne planowane przez zakład zmiany w ramach nowej cyfrowej strategii.
Obecnie PUE ZUS rozwija i utrzymuje Asseco, które jesienią 2018 r. wygrało przetargowe stracie z konsorcjum Comarchu i Softiq. Podpisana wówczas umowa miała wartość 24,3 mln zł. Jej budżet szybko się wyczerpał i na początku 2020 r. ZUS podpisał z Asseco aneks na 14,5 mln zł. Dodatkowo platforma przez ostatni rok była wielokrotnie modyfikowana na potrzeby programów pomocowych ZUS i składania milionów wniosków online w związku z pandemią. Zakład udzielał dodatkowych zleceń w trybie specustawy covidowej.