Unia Europejska uchyla szlaban dla kierowców

opublikowano: 05-06-2018, 22:00

Unijna Komisja Transportu chce zwolnić przewoźników wykonujących transport międzynarodowy i tranzyt ze stosowania przepisów o delegowaniu.

Polscy kierowcy i europosłowie wygrali jedną z bitew w unijnym parlamencie. Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego analizowała raporty dotyczące przepisów regulujących czas pracy w transporcie, delegowania pracowników i dostępu do rynku. Przedsiębiorcy z tzw. starej Unii chcą ich zaostrzenia, mimo że przewoźnicyz Europy Środowo- -Wschodniej już teraz muszą stosować zasady dotyczące wynagrodzeń obowiązujące w kraju, do którego wożą towar.

Zobacz więcej

Fot. Bloomberg

Pierwszy krok…

Teraz jednak europosłowie z Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego zdecydowali, że przewoźnicy realizujący transport międzynarodowy i przewozy tranzytowe nie będą musieli stosować opracowywanych właśnie przepisów o delegowaniu pracowników. Dotyczyć one będą natomiast przedsiębiorców świadczących usługi transportu kombinowanego i kabotażu, ale okres ich świadczenia także został wydłużonyz proponowanych przez Brukselę pięciu dni w miesiącu, do siedmiu.

— Jest to pierwszy krok w długiej i trudnej walce i w końcu dobra wiadomość dla branży transportowej. To sygnał, że może jeszcze nie wszystko zostało stracone. W kwestii delegowania przegłosowany został kompromis najlepszy z możliwych. Przyjęte rozwiązanie daje nadzieję na uzgodnienie akceptowalnego przez wszystkie strony, ostatecznego kształtu przepisów — uważa Kamil Wolański, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców. Eksperci chwalą kompromis.

— Wynik głosowania w Komisji Transportu jest dobrą wiadomościądla branży transportowej ze wszystkich krajów Unii Europejskiej i wyważonym kompromisem uwzględniającym potrzeby zarówno kierowców, przewoźników, jak również organizacji nadzoru — komentuje Agata Boutanos z brukselskiego biura Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

…na legislacyjnej ścieżce

Na otwieranie szampana jest jednak za wcześnie. Decyzję Komisji Transportu muszą jeszcze zaopiniować Parlament Europejski, w którym niedawno przegłosowano niekorzystne zmiany dla przewoźników, oraz Rada Unii Europejskiej. Przedsiębiorcom i ekspertommarzyłoby się, by kolejne etapy procedowania nowych przepisów były realizowane szybko, żeby zdążyć je przegłosować jeszcze w okresie prezydencji... bułgarskiej. Przewoźnikom z tego kraju, podobnie jak polskim, zależy na wyłączeniu przewozów międzynarodowych ze stosowania unijnych przepisów dotyczących delegowania pracowników. Po Bułgarii jednak 1 lipca prezydencję Rady UE przejmuje Austria, która już teraz wymaga stosowania własnych przepisów płacowych i może dążyć do wprowadzenia omawianych w ostatnich miesiącach propozycji unijnych, uznawanych w Polsce za niekorzystne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Unia Europejska uchyla szlaban dla kierowców