Operator sieci kablowej UPC, Permira, Mid Europa Partners i EQT są zainteresowane Multimediami, poinformował Reuters. Zdaniem agencji, oferty na jednego z największych operatorów sieci kablowej mogą oscylować wokół 700 mln EUR.
„PB” usłyszał w kilku źródłach, że zainteresowani złożyli oferty w poniedziałek i teraz czekają na decyzję właścicieli, która powinna zapaść najpóźniej na początku przyszłego tygodnia — Multimedia kontrolują Tomasz Ulatowski and Ygal Ozechov.
Wczoraj pojawiło się na rynku wiele plotek. W jednym ze źródeł usłyszeliśmy, że UPC dostał więcej czasu na poprawienie oferty. W innym, że Mid Europa — typowany na największego zainteresowanego obok UPC — odpadł już z procesu.
W jeszcze innym źródle potwierdziliśmy, że oferta Mid Europy była stosunkowo niska. Pojawiła się też nazwa funduszu private equity Cinven jako kolejnego chętnego.
Proces sprzedaży Multimediów wygląda trochę jak mecz UPC kontra reszta świata. Fundusze nie mają efektów synergii takich, jakie ma operator sieci kablowej, który w związku z tym może zapłacić dużo więcej niż private equity.
UPC kontra pozostali
Proces sprzedaży Multimediów wygląda trochę jak mecz UPC kontra reszta świata. Fundusze nie mają efektów synergii takich, jakie ma operator sieci kablowej, który w związku z tym może zapłacić dużo więcej niż private equity. Dlatego jest stosunkowo mało chętnych na Multimedia (choć i tak więcej, niż się pierwotnie wydawało). Fundusze mają nadzieję, że po tym jak do procesu z dużą ostrożnością podeszła konkurencyjna Vectra, UPC — jedyny gracz branżowy w tym procesie — może nie być skłonne płacić za Multimedia dużo więcej niż one, zwłaszcza że jeszcze nie przetrawiło kosztownej akwizycji sieci Aster.
Oczywiście pojawia się pytanie, czy urząd antymonopolowy szybko i bez problemów wyda zgodę na przejęcie Multimediów i UPC. Nasi rozmówcy zgadzają się, że urząd może dość długo badać transakcję, choć powinien się na nią zgodzić.
Sieć Multimediów i UPC pokrywa się w stosunkowoniewielkim stopniu, więc nakaz sprzedaży dublującej się sieci może być wkalkulowany już w cenę. Przypomnijmy, że UOKiK badał możliwość kupna operatora sieci Aster przez UPC przez dziewięć miesięcy, a potem nakazał UPC sprzedać dużą część sieci, co było dużym problemem dla uczestników tamtej transakcji.
Oliwy do ognia dolała kilka miesięcy temu Magdalena Gaj, prezes UKE, która zadeklarowała w „PB”, że lepszym niż UPC nabywcą Multimediów byłaby Vectra, bo UPC miałoby w ręku za dużo aktywów sieci kablowych. Podobno ta wypowiedź zbulwersowała zainteresowane strony.
Dużo czy mało
Cena za Multimedia jest stosunkowo wysoka, bo obejmuje niedawną akwizycję sieci kablowej Stream i wynikłe z niej efekty synergii. I tak jednak może być niższa niż oczekiwania właścicieli, którzy już kilkakrotnie wystawiali Multimedia na sprzedaż i kilkakrotnie wycofywali się z procesu ze względu na zbyt niskie — ich zdaniem — oferty.
Dlatego nasi rozmówcy zastanawiają się, czy do transakcji w ogóle dojdzie. Do szybkiej sprzedaży Multimediów mogą zachęcać właścicieli rozwój naziemnej telewizji cyfrowej (która odbierze kablówkom część klientów) i technologii LTE w spółkach Zygmunta Solorza-Żaka, który łączy internet z telewizją Cyfrowego Polsatu.