W jakich branżach kobiety najczęściej prowadzą biznes

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2024-03-07 20:00

Przedsiębiorcze panie najczęściej zakładają firmy w sektorze medycznym, edukacji i beauty. Coraz chętniej otwierają też biznes w branżach uznawanych za męskie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • W jakich branżach biznes najczęściej otwierają kobiety?
  • Do jakich branż uznawanych za męskie coraz chętniej wchodzą Panie?
  • Ile Polskich firm jest prowadzonych przez kobiety?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

VeloBank na podstawie danych Eurostatu przeanalizował, w jakich branżach biznes najczęściej prowadzą kobiety. Z analizy wynika, że choć Polki rzadko wybierają sektory stereotypowo postrzegane jako męskie, to wiele z nich coraz odważniej do nich wchodzi. I tak kobiety stoją na czele aż 19 proc. firm przemysłowych. Natomiast sektor IT i telekomunikacji są reprezentowane przez płeć piękną w 12 proc. Z kolei w przypadku transportu i magazynów jest to 10 proc. W niewielkim, choć wciąż zauważalnym stopniu, panie kierują firmami budowlanymi - 4 proc. przedsiębiorstw tej branży zarządzanych jest przez płeć piękną. Wciąż jednak większość przedsiębiorczyń wybiera sektory uznawane powszechnie za kobiece.
– Nawet gdybyśmy chcieli unikać stereotypowego myślenia, patrząc na branże, w których panie prowadzą działalność, to widać tu pewne schematy. Kobiety otwierają większość firm w szczególności w trzech sektorach. Największy odsetek dotyczy medycyny, gdzie lekarki, dentystki, pielęgniarki i inne specjalistki z tej branży prowadzą swoje gabinety lub działalności współpracujące z większymi usługodawcami. Kobiet-właścicielek jest tu aż 71 proc. Podobny odsetek pań działa w sekcji pozostałych usług, gdzie jedną z kategorii są podmioty określane branżą beauty. To głównie salony fryzjerskie i kosmetyczne, którymi w 67 proc. dowodzi płeć piękna. Ponadto kobiety prowadzą 52 proc. podmiotów w obszarze edukacji – chodzi tu głównie o szkoły, przedszkola i placówki edukacyjne – wskazuje Piotr Arak, główny ekonomista VeloBanku.
Wysoki odsetek pań (49 proc.) będących właścicielkami firm widać także w podmiotach działających w sektorach kreatywnych, związanych z filmem, muzyką czy reklamą. W firmach prowadzonych przez profesjonalistów świadczących swoje usługi, takich jak architekci, inżynierowie lub księgowi, odsetek pań to 45 proc. Podobnie jest w branży gastronomii i zakwaterowania.
Weź udział w konferencji “Power to women”, 21-22 maja 2024, Warszawa >>
Analiza VeloBanku pokazuje ponadto, że na ok. 3 mln działających w Polsce firm aż jedna trzecia jest prowadzona przez kobiety. Ten odsetek dokładnie wynosi 32 proc. i jest zbliżony do średniej europejskiej, która jest na poziomie 33 proc. W wielu krajach Unii Europejskiej wygląda to bardzo podobnie. Nie odbiegamy na przykład znacząco od Finlandii, Niemiec czy Danii. Natomiast nieco więcej firm, których założycielkami są kobiety, działa we Francji (38 proc.) oraz Luksemburgu (44 proc.). Najmniej firm otwieranych przez panie jest w Rumunii oraz w Irlandii i Szwecji, gdzie kobiety stanowią około jednej czwartej wszystkich przedsiębiorców.