Temat oferty CVC wracał jak bumerang - według agencji Bloomberg prace nad upublicznieniem firmy trwały od co najmniej 2022 r., a nieoficjalne informacje o rychłej sprzedaży akcji pojawiły się ostatnio w październiku 2023 r. Temat szybko jednak upadł. Teraz klamka zapadła, a oferta ma objąć akcje nowej emisji (cel to uzyskanie 250 mln EUR), a także już istniejące. Odbędzie się w nadchodzących tygodniach - wynika z informacji prasowej, zamieszczonej na stronie internetowej CVC Capital Partners. Jak zadeklarowano, aby zapewnić odpowiednią płynność walorów, oferta będzie nie mniejsza niż 1,25 mld EUR (5,4 mld zł).
Pod zarządzaniem CVC są aktywa o wartości 186 mld EUR. Są to m.in. udziały w Breitlingu, szwajcarskim producencie zegarków oraz Lipton Tea and Infusions. W Polsce CVC jest właścicielem Żabki, podmiotu, którego oferta publiczna jest najbardziej wyczekiwaną przez rodzimych zarządzających funduszami. Spółka, prowadząca największą w Polsce sieć sklepów convenience, jeszcze w 2022 r. zaczęła przygotowywać grunt pod debiut i zorganizowała serię spotkań zapoznawczych z inwestorami finansowymi. Zbudowała też silny zespół relacji inwestorskich, zatrudniając m.in. Filipa Paszkego, w przeszłości m.in. dyrektora zarządzającego DM PKO BP, i Wojciecha Zengtelera, wcześniej odpowiadającego za IR w Lotosie. Niepewność na rynkach sprawiła jednak, że debiut został odłożony na „lepsze czasy". Przedstawiciele Żabki, których PB pytał w kwietniu o plany wejścia na giełdę, twierdzili, że decyzje jeszcze nie zapadły i spółka na razie nie przygotowuje się aktywnie do wejścia na giełdę.
Tymczasem kontrolujące Żabkę CVC w 2023 r. odnotowało 1,1 mld EUR przychodów i 650 mln EUR skorygowanego EBITDA. 74 proc. akcji CVC należy do obecnych i byłych pracowników oraz osób z nimi związanych, 18 proc. do trzech globalnych inwestorów instytucjonalnych, którzy kupili akcje w 2012 r., a 8 proc. do funduszy Blue Owl, które zadeklarowały zwiększenie udziału po ofercie do 10 proc.
Akcje będą plasowane w ofertach prywatnych skierowanych do inwestorów instytucjonalnych. Oferta nie będzie miała charakteru publicznej.
Jak zaznacza agencja Bloomberg, szanse na udaną ofertą CVC są obecnie większe ze względu na poprawę koniunktury na rynku pierwotnym. Jej potwierdzeniem jest np. duży wzrost notowań Galderma Group, firmy kosmetycznej, której akcjonariuszem jest EQT, branżowy rywal CVC. W kolejce na giełdę stoi też Puig Brands, hiszpański przedstawiciel branży kosmetycznej.
W Polsce w ubiegłym roku powiodła się tylko jedna pierwsza oferta publiczna – część akcji Murapolu sprzedał fundusz Ares.