Wreszcie ruszyły rejestracje fundacji rodzinnych

Jarosław KrólakJarosław Królak
opublikowano: 2023-08-01 20:00

Pierwsze fundacje rodzinne znalazły się w systemie rejestracyjnym. Rząd uporał się z problemami technicznymi.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak obecnie wygląda funkcjonalność rejestru fundacji rodzinnych
  • jak przebiega procedura rejestracji
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Ponad dwa miesiące potrzebowali eksperci z resortów sprawiedliwości, rozwoju oraz piotrkowskiego sądu okręgowego na uruchomienie Rejestru Fundacji Rodzinnych (RFR). System rejestrowy miał ruszyć 22 maja 2023 r., lecz to się nie udało. Pierwsze rejestracje nastąpiły dopiero w kilku ostatnich dniach lipca.

– Do 31 lipca 2023 r. do Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim (prowadzi RFR - red.) wpłynęły 232 wnioski o rejestrację fundacji rodzinnej. We wszystkich sprawach podjęto czynności procesowe, wydano 33 postanowienia o rejestracji fundacji rodzinnej i dokonano ośmiu wpisów do rejestru. System działa i kolejne fundacje będą sukcesywnie wpisywane – mówi Agnieszka Leżańska, rzecznik Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim.

Ustawa o fundacjach rodzinnych weszła w życie 22 maja 2023 r. i od tamtego dnia powinien działać rejestr. Mimo że firmy rodzinne składały wnioski o rejestrację fundacji, żadna nie mogła znaleźć się w RFR z powodu braku synchronizacji systemu, na którym pracują piotrkowscy sędziowie, z systemem rządowym. Bez wpisu do rejestru fundacja nie może zacząć działać. Firmy rodzinne, które założyły fundacje, narzekały, że bez rejestracji sądowej ponoszą straty, gdyż nie mogą wykonywać zaplanowanych transakcji.

Przedstawiciele sądu na łamach PB tłumaczyli, że system nie ma wszystkich funkcji. Z kolei resort rozwoju, promotor i twórca ustawy o fundacjach rodzinnych, odbijał piłeczkę i twierdził, że za RFR odpowiedzialny jest resort sprawiedliwości. Ten natomiast twierdził, że sędziowie mają możliwość rejestrowania fundacji. Interwencja PB przyniosła pozytywne efekty. Jak działa system?

Weź udział w “XVI Forum Dyrektorów Działów Prawnych”, 26-27 września 2023, Warszawa >>

– Wydanie postanowienia o zarejestrowaniu fundacji rodzinnej lub odmowie rejestracji wymaga wnikliwego zbadania, czy dołączone do wniosku dokumenty są zgodne pod względem formy i treści z przepisami prawa. Sąd rejestrowy bada, czy prawdziwe są dane w zakresie imion, nazwisk, numerów PESEL, nazw firm, NIP oraz numeru identyfikacyjnego REGON. Niewątpliwie jest to proces pracochłonny, jednakże kolejne wpisy fundacji rodzinnych będą sukcesywnie dokonywane – zapewnia Agnieszka Leżańska.

260,5 mld zł

Takie były w 2021 r. łączne przychody 100 największych firm rodzinnych, zatrudniających 260 tys. osób

Główne cechy fundacji

W celu założenia fundacji rodzinnej trzeba powołać jej organy, stworzyć statut i pofatygować się do notariusza. Następnie trzeba złożyć w sądzie wniosek o rejestrację. Minimalna wartość majątku wnoszonego do fundacji to 100 tys. zł. W jego skład mogą wchodzić nieruchomości, udziały i akcje oraz gotówka. Fundacja przejmuje na własność majątek firmy, zarządza nim i spełnia świadczenia na rzecz beneficjentów. Sprawy fundacji prowadzi zarząd poprzez realizację celów statutowych. Rada nadzorcza jest powoływana, gdy beneficjentów jest więcej niż 25. Fundacji rodzinnej przysługują korzystne rozwiązania podatkowe – przede wszystkim zwolnienie z CIT. Wniesienie majątku do fundacji jest wolne od opodatkowania, a 15-procentowy podatek obejmuje świadczenia wypłacane beneficjentowi. Ten zaś nie zapłaci daniny, jeśli należy do najbliższej rodziny fundatora.