Zapadła decyzja o rozbudowie terminalu LNG w Świnoujściu

opublikowano: 20-12-2018, 22:00

Program rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu zakłada realizację zadania w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

Polskie LNG 19 grudnia 2018 r. oficjalnie poinformowało o rozpoczęciu postępowania przetargowego, które wyłoni wykonawcę trzech głównych elementów programu rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu.

Chodzi o trzeci zbiornik, dodatkowe instalacje zwiększające moc regazyfikacyjną terminalu do 7,5 mld Nm3/ rocznie oraz instalację przeładunkową LNG wraz z bocznicą kolejową. Realizacja tych zamierzeń dodatkowo zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski, ale również pozwoli zaoferować nowe usługi.

Przetarg zakłada etap prekwalifikacji oferentów, negocjacje z oferentami zakwalifikowanymi na tzw. krótką listę oraz podpisanie umowy z wybranym wykonawcą do końca 2019 r.. Osiągnięcie przepustowości 7,5 mld Nm3/ rocznie planowane jest na 2021 r. Pozostałe dwa projekty w założeniu mają zostać ukończone w drugim kwartale 2023 r. Powstanie również czwarty element, czyli dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania. Nowe nabrzeże, budowane wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, będzie przedmiotem odrębnego przetargu, planowanego do uruchomienia jeszcze na przełomie lat 2018/19.

— Terminal LNG w Świnoujściu jest ważną inwestycją dla Polski, budującą rynek LNG nie tylko w naszym kraju, lecz także w regionie. Program rozbudowy jest kolejnym krokiem, który umocni naszą pozycję. Zapotrzebowanie na gaz ziemny w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w obszarze Morza Bałtyckiego rośnie. Nowe funkcjonalności terminalu pozwolą nam na nie odpowiedzieć i, co ważne, będziemy pierwszymi, którzy zaoferują tak wiele usług — podkreśla Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG.

Terminal LNG w Świnoujściu już teraz, przy obecnej infrastrukturze, osiąga bardzo dobre wyniki. W ramach obsługiwanych procesów technologicznych (rozładunku LNG z tankowców, procesowego składowania LNG w zbiornikach, regazyfikacji, wysyłce surowca — gazu ziemnego do Krajowego Systemu Przesyłowego oraz załadunku LNG na cysterny samochodowe i ISO-kontenery) spółka może się pochwalić sukcesami. Tylko do połowy grudnia 2018 r. terminal przyjął i rozładował 22 statki ze skroplonym gazem ziemnym, a od początku swojego funkcjonowania 46 statków. Statystyki załadunku cystern są jeszcze bardziej imponujące. Dotąd wyjechało ich ze Świnoujścia 3604.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu