Program rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu zakłada realizację zadania w formule „zaprojektuj i wybuduj”.
Polskie LNG 19 grudnia 2018 r. oficjalnie poinformowało o rozpoczęciu
postępowania przetargowego, które wyłoni wykonawcę trzech głównych
elementów programu rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu.
Chodzi o trzeci zbiornik, dodatkowe instalacje zwiększające moc
regazyfikacyjną terminalu do 7,5 mld Nm3/ rocznie oraz instalację
przeładunkową LNG wraz z bocznicą kolejową. Realizacja tych zamierzeń
dodatkowo zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski, ale również
pozwoli zaoferować nowe usługi.
Przetarg zakłada etap prekwalifikacji oferentów, negocjacje z oferentami
zakwalifikowanymi na tzw. krótką listę oraz podpisanie umowy z wybranym
wykonawcą do końca 2019 r.. Osiągnięcie przepustowości 7,5 mld Nm3/
rocznie planowane jest na 2021 r. Pozostałe dwa projekty w założeniu
mają zostać ukończone w drugim kwartale 2023 r. Powstanie również
czwarty element, czyli dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi
załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment)
oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania. Nowe
nabrzeże, budowane wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i
Świnoujście, będzie przedmiotem odrębnego przetargu, planowanego do
uruchomienia jeszcze na przełomie lat 2018/19.
— Terminal LNG w Świnoujściu jest ważną inwestycją dla Polski, budującą
rynek LNG nie tylko w naszym kraju, lecz także w regionie. Program
rozbudowy jest kolejnym krokiem, który umocni naszą pozycję.
Zapotrzebowanie na gaz ziemny w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w
obszarze Morza Bałtyckiego rośnie. Nowe funkcjonalności terminalu
pozwolą nam na nie odpowiedzieć i, co ważne, będziemy pierwszymi, którzy
zaoferują tak wiele usług — podkreśla Paweł Jakubowski, prezes spółki
Polskie LNG.
Terminal LNG w Świnoujściu już teraz, przy obecnej infrastrukturze,
osiąga bardzo dobre wyniki. W ramach obsługiwanych procesów
technologicznych (rozładunku LNG z tankowców, procesowego składowania
LNG w zbiornikach, regazyfikacji, wysyłce surowca — gazu ziemnego do
Krajowego Systemu Przesyłowego oraz załadunku LNG na cysterny
samochodowe i ISO-kontenery) spółka może się pochwalić sukcesami. Tylko
do połowy grudnia 2018 r. terminal przyjął i rozładował 22 statki ze
skroplonym gazem ziemnym, a od początku swojego funkcjonowania 46
statków. Statystyki załadunku cystern są jeszcze bardziej imponujące.
Dotąd wyjechało ich ze Świnoujścia 3604.
© ℗