Audible stawia na AI: repliki głosów lektorów przyszłością audiobooków?

Oskar NawalanyOskar Nawalany
opublikowano: 2024-09-09 16:34

Firma Audible, należąca do Amazon.com, zacznie zapraszać wybraną grupę lektorów audiobooków z USA do współpracy przy tworzeniu sztucznej inteligencji, która będzie mogła naśladować ich głosy. Takie repliki głosowe będą wykorzystywane do nagrywania audiobooków. Inicjatywa, która rusza w przyszłym tygodniu, ma na celu szybkie i tanie zwiększenie liczby dostępnych audiobooków oraz wprowadzenie tradycyjnych lektorów do świata automatyzacji, co dotychczas budziło ich obawy — informuje agencja Bloomberg.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W zeszłym roku Audible zaproponowało amerykańskim autorom, którzy samodzielnie publikują swoje książki w Kindle Store, możliwość nagrywania ich dzieł przy użyciu ogólnego „wirtualnego głosu”. Inicjatywa ta cieszyła się dużym zainteresowaniem – do maja tego roku już ponad 40 tys. książek w Audible skorzystało z tej technologii.

W ramach nowego porozumienia, zamiast polegać wyłącznie na syntetycznych głosach posiadanych przez firmę, Audible zachęca profesjonalnych lektorów do zaangażowania się w ten proces.

Lektorzy, którzy zdecydują się na udział, będą mogli bezpłatnie stworzyć repliki swoich głosów. Będą zarabiać za każdy audiobook nagrany z użyciem ich głosu AI, a wynagrodzenie będzie wypłacane na podstawie modelu podziału tantiem za poszczególne tytuły.

Audible stara się wzbogacić swoją ofertę o więcej ekskluzywnych treści. Jak poinformowała firma w rozmowie z Bloomberg News, rok po wprowadzeniu narzędzi do tworzenia wirtualnych głosów, aż 96 proc. książek publikowanych samodzielnie na platformie Kindle Direct Publishing Amazona nadal nie ma wersji audiobookowych. Większa różnorodność głosów mogłaby pomóc poprawić te statystyki.

Po zatwierdzeniu przez lektora użycia jego głosu AI do konkretnego dzieła, będzie on mógł dostosować wymowę i tempo narracji, korzystając z narzędzi produkcyjnych Audible. Firma nie wykorzysta replik głosu bez wyraźnej zgody lektora.