Dobry zespół gwarantuje sukces nawet w niszowej branży

Partnerem publikacji jest Ebicom
opublikowano: 2024-04-05 10:39

Rozmowa z Tomaszem Kurdelskim, prezesem zarządu Ebicom.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Ebicom dostarcza dedykowane systemy dla firm z branży energetycznej od ponad 10 lat. W 2023 r. znaleźliście się w gronie najszybciej rozwijających się MŚP w Polsce. To duży sukces dla firmy działającej w tak niszowej branży.

Rzeczywiście, chociaż jesteśmy firmą IT, oferujemy rozwiązania dla bardzo określonej grupy klientów na stosunkowo ograniczonym rynku – tworzymy oprogramowanie wspierające kompleksowo sprzedaż energii elektrycznej dla spółek obrotu energią. Pomimo sporej konkurencji w latach ubiegłych udało nam się przebić z naszym produktem i utrzymać odpowiednio wysoką pozycję na rynku. Z jednej strony skupiamy się na dość wąskim sektorze, ale dzięki specjalizacji potrafimy tworzyć rozwiązania, po które chętnie sięgają klienci. Rozszerzając nasze portfolio, wykonaliśmy w ostatnim czasie wraz z Politechniką Śląską i przy współfinansowaniu z NCBR projekt, który umożliwia optymalizację kosztów zakupu energii przez spółki energetyczne oraz przyczynia się do najwłaściwszego wykorzystania energii.

Podejmowane działania i projekty zaprowadziły nas do grona laureatów konkursu Gazel Biznesu organizowanego przez Puls Biznesu, z czego jesteśmy bardzo dumni.

Rynek IT jest duży i wypełniony możliwościami. Skąd wziął się pomysł na rozpoczęcie działalności w tym konkretnym obszarze?

Firma Ebicom została założona w 2009 r. przez osoby związane od lat 90. z dostarczaniem rozwiązań informatycznych dla energetyki. Skoncentrowanie się na rozwiązaniach niszowych, dedykowanych wyłącznie branży energetycznej, wynikało z kompetencji własnych założycieli firmy. Zaczynaliśmy działalność od prowadzenia prac na zlecenie jednej ze spółek obrotu energią w zakresie hurtowni danych oraz przygotowania dedykowanego rozwiązania CRM. Kolejnym kluczowym krokiem w rozwoju firmy były lata 2013 i 2014 i przygotowanie kompleksowego rozwiązania CRM i Billing dla kolejnej spółki obrotu. Było to rozwiązanie stworzone już w chmurze Microsoft Azure i udostępniane w modelu SaaS (software as a service) – dość nowym podejściu jak na ówczesne standardy, szczególnie w branży energetycznej, gdzie królowały rozwiązania osadzone na infrastrukturze/serwerach klienta. Kolejne lata to wdrażanie wspomnianego produktu, który finalnie przybrał nazwę IRIS CRM & Billing oraz zaangażowanie w projekty B+R. Rozwijamy także współprace z zagranicznymi partnerami dostarczającymi rozwiązania dla rynku energetycznego i branży OZE. W ostatnim czasie przygotowujemy nasze rozwiązania do współpracy z CSIRE (Centralny System Informacji Rynku Energii), który zrewolucjonizuje i ustandaryzuje wymianę informacji pomiędzy uczestnikami rynku energii.

Co jest dla pana najważniejsze w codziennym prowadzeniu biznesu?

Tożsamość i kierunek działania Ebicom definiują nasze wartości. Są one fundamentem, który umożliwia nam wspólne dążenie do celu.

Profesjonalizm jest dla nas kluczowy. Obejmuje on nie tylko szeroką wiedzę na temat rynku energetycznego, lecz także ciągłe poszukiwanie nowych informacji, podnoszenie kompetencji przez szkolenia, a także budowanie owocnej współpracy z naszymi klientami poprzez wymianę doświadczeń.

Wysoka jakość produktów to kolejny filar naszej filozofii. Zapewniamy ją przez jasno zdefiniowane procesy tworzenia oprogramowania, dokładną kontrolę każdego etapu – od projektu po instalację oraz przez poczucie odpowiedzialności za nasze działania.

Rozwój jest nieodłącznym elementem naszej działalności. Nieustannie śledzimy nowe technologie i wdrażamy innowacje, aby nasze produkty i usługi były zawsze na najwyższym poziomie, a także by usprawniać naszą pracę i pracę naszych klientów, co pozwala nam nie tylko odpowiadać na bieżące potrzeby rynku, lecz również aktywnie kształtować przyszłość sektora energetycznego

Wspomniał pan, że na rynku jest spora konkurencja. Czym wyróżnia się Ebicom?

To zespół czyni naszą firmę wyjątkową na tle konkurencji. Jest to mieszanka ludzi z doświadczeniem znających dobrze branżę oraz młodych osób ciekawych świata i ukierunkowanych na zdobywanie wiedzy. W tak niszowym biznesie, jaki prowadzimy, wiedza i doświadczenie są kluczowym elementem sukcesu, a jednym z jej akceleratorów jest konieczność świeżego spojrzenia na problemy i wyzwania, z którymi się mierzymy. Obecna dynamika zmian na rynku energii jest ogromna, a mix osób, które mamy w zespole, podchodzi bardzo kreatywnie do zagadnień, z którymi przychodzi nam się mierzyć.

W ostatnich latach znalezienie i utrzymanie specjalistów z sektora IT nie jest łatwym zadaniem. Firmy konkurują także o talenty. Jak radzicie sobie z tym wyzwaniem?

Branża informatyczna jest dosyć trudna z uwagi na ogromne zapotrzebowanie rynku. Nasza firma ciągle odczuwa potrzebę zatrudnienia fachowców w praktycznie wszystkich obszarach: od analityków, projektantów, programistów, testerów, administratorów, aż po kierowników projektów czy scrum masterów. Pozyskanie doświadczonych pracowników jest bardzo trudne, ale nie niemożliwe – wymaga spełnienia odpowiednich potrzeb. Liczą się nie tylko finanse, lecz również warunki pracy i rozwoju.

Od wielu już lat prowadzimy politykę ciągłego szkolenia załogi, przy czym pracownicy mogą samodzielnie kształtować swoją ścieżkę rozwoju. Firma jest otwarta na sugestie dotyczące tematyki oraz formy szkoleń. Korzystamy z kursów wyjazdowych, zdalnych oraz organizowanych w firmie. Pozyskiwanie nowej wiedzy jest kluczowe w naszej branży. Należy również wskazać, że firma dba o rozwój pracowników, wykorzystując wiedzę i doświadczenie własnych specjalistów. Spora część załogi korzysta z pracy zdalnej, spotykając się w firmie w uzgodnionych wygodnych dla siebie terminach. Poza pracą organizowane są spotkania, wyjścia lub wyjazdy mające na celu integrację załogi. Zwracamy także uwagę na to, aby zachować odpowiednie parytety w zatrudnianiu pracowników do firmy i jako firma technologiczna mamy naprawdę dobry wskaźnik, bo ok. 35–40 proc. załogi stanowią kobiety.

Dzisiaj niezwykle ważnym elementem polityki biznesowej firm jest ESG. Czy Ebicom także dąży do zrównoważonego rozwoju?

Jako firma technologiczna rozumiemy, że nasza rola wykracza daleko poza sam biznes. Jesteśmy integralną częścią większej społeczności i świata, w którym żyjemy. W swoich działaniach łączymy innowacje technologiczne z dbałością o środowisko naturalne i lokalną społeczność.

Inicjatywy, takie jak sadzenie róż w Parku Śląskim, są wyrazem naszej troski o ekosystem, w którym żyjemy. W Dniu Środowiska angażujemy się w promocję ekologicznych środków transportu i efektywnego recyklingu. Bierzemy udział w Szlachetnej Paczce, WOŚP oraz wspieramy lokalne organizacje jak Dom Aniołów Stróżów, co wzmacnia kulturę empatii w naszej firmie.

Natomiast z punktu widzenia rozwiązań, które oferujemy, także staramy się zwracać uwagę na środowisko i projektować je w zgodzie z normami. Specjalizacja naszej firmy, skupiająca się na wsparciu spółek obrotu energią elektryczną, nie dawała do niedawna zbyt wielu możliwości działań proekologicznych. Jednak systematycznie od kilku lat prowadzimy prace, których celem jest wsparcie prosumentów w optymalizacji zużycia energii poprzez tworzenie systemów rekomendujących właściwe gospodarowanie własnymi zasobami energii. Wprowadzone w życie w roku 2022 zmiany dotyczące sposobu rozliczania prosumentów za pomocą netbilingu spowodowały, że jedynym właściwym sposobem gospodarowania energią jest autokonsumpcja, czyli zużycie wyprodukowanej energii na własne potrzeby. Podobne działania podejmujemy w obszarze odbiorców nieposiadających własnych źródeł wytwarzania. Kolejnym obszarem naszych prac jest budowa systemu monitorującego jakość i korygującego prognozy długoterminowe dla spółek obrotu. Głównym celem tych prac jest ograniczenie nadwyżki mocy zamawianej przez spółki obrotu dla swoich klientów, a to przekłada się na drobny, ale policzalny wkład w ograniczenie emisji CO2.

Jak będzie wyglądać przyszłość Ebicom?

Pomimo naszego doświadczenia rozwój rynku i nowe potrzeby potrafią nas zaskakiwać. Staramy się nadążać za zmianami. Zdefiniowaliśmy sobie kilka celów, które chcielibyśmy zrealizować. Szczególnie ambitne są te, które wychodzą poza obszar spółek obrotu, a dotyczą nowych podmiotów na rynku, takich jak spółdzielnie energetyczne czy prosumenci zbiorowi lub wirtualni. Należy również wspomnieć o wykorzystaniu nowych możliwości technologicznych, takich jak AI, BigData lub IoT. Myślimy o wyjściu firmy do klientów poza naszym krajem. Pierwsze kroki w tym kierunku już uczyniliśmy.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface