Hiszpanie wgryźli się w dra Gerarda

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2023-10-06 10:45
zaktualizowano: 2023-10-06 16:16

Jednak nie indyjski, a hiszpański gigant ciastkowy Adam Foods odkupił polskiego producenta od funduszu Bridgepoint. Ma już plan, jak wykorzysta dra Gerarda.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • dlaczego Adam Foods przejął dra Gerarda
  • w jakiej kondycji finansowej jest polski producent, którego właściciel kilkakrotnie w ostatnich latach dokapitalizował
  • jak długo do sprzedaży przygotowywał się fundusz Bridgepoint
  • w jakie trendy, zdaniem ekspertów, wpisuje się ta transakcja
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Polacy kupują w Hiszpanii nie tylko mieszkania – w tym roku zakupy w tym kraju zrobili też rodzimi producenci opakowań: BiBP oraz Supravis. Pierwszy przejął spółkę Montibox, a drugi Copack.

Kapitał płynie także w przeciwnym kierunku. Akwizycję w Polsce ogłosił właśnie Adam Foods, jeden z największych producentów ciastek na rynku iberyjskim. Częścią jego grupy stał się dr Gerard, który jest w gronie największych wytwórców ciastek, wafli i krakersów w naszym regionie.

– Zaskoczeniem nie jest ani przejęcie firmy Dr Gerard, bo o potencjalnej transakcji słyszało się od lat, ani to, że nowym właścicielem jest zagraniczny inwestor strategiczny. Budowa pozycji od zera na tak mocno konkurencyjnym i dojrzałym rynku słodyczy jak polski jest bardzo ryzykowna i kosztowna, dlatego akwizycja lokalnego brandu ma jak najbardziej sens. Dr Gerard ma rozpoznawalną od lat markę i może być dobrą platformą do wprowadzania produktów nowego właściciela. Wszystko zależy jednak od strategii inwestora i Adam Foods może w dłuższej perspektywie np. zrezygnować z lokalnej marki. Gdy właścicielem Wedla był jeszcze koncern Cadbury, próbował zastąpić nasz lokalny brand „E.Wedel” swoim, globalnym „Cadbury”. Decydenci szybko się jednak zorientowali, że byłby to strzał w stopę, i wycofali się z tego pomysłu – komentuje Maciej Herman, dyrektor zarządzający Lotte Wedel.

Dr Gerard już częścią grupy Adam Foods

Hiszpański gigant zakończył ubiegły rok z 350 mln EUR przychodów (ok. 1,6 mld zł). Zatrudnia ponad 1,4 tys. osób w 10 fabrykach. W ofercie poza ciastkami ma m.in. pasztety i wędliny. Produkty sprzedaje w ponad 70 krajach, a dzięki akwizycji chce przyspieszyć międzynarodową ekspansję.

– Przejęcie zapewni nam duże możliwości wzrostu i wprowadzania innowacji, a przede wszystkim pomoże produkować coraz lepsze ciastka na bazie innowacyjnych, smakowitych receptur dostosowanych do trendów rynkowych – mówi José Manuel Faría, dyrektor generalny segmentu ciastek w Adam Foods.

– Zmiana właścicielska jest wielką szansą dla naszej firmy, ponieważ dołączamy do grupy biznesowej o silnych fundamentach i długiej tradycji w Europie, zachowując jednocześnie elastyczność, dynamikę i pasję do jakości. Możliwa jest też synergia wynikająca z różnorodności portfolio ciastek, które obie firmy mają do zaoferowania – dodaje Jarosław Zawadzki, prezes dra Gerarda.

Polski producent ma dwie fabryki – w Międzyrzecu Podlaskim i Radzyniu Podlaskim – i zatrudnia 1,1 tys. osób. Wyroby eksportuje do prawie 50 krajów, w tym Hiszpanii. Zamierza rozwinąć działalność m.in. w tym państwie, wykorzystując kanały sprzedaży nowego właściciela.

– Dopiero ustalamy portfolio produktów, za wcześnie na konkretne deklaracje. Przed nami też prace nad planem inwestycyjnym. Na razie kontynuujemy zaplanowane projekty m.in w automatyzację linii i poprawę bezpieczeństwa pracowników – informuje Jarosław Zawadzki.

Okiem branży
Skala ma znaczenie
Markus Knopf
prezes International Brands Trading (IBT)
Skala ma znaczenie

Konsolidacja europejskiego rynku słodyczy wydaje się nieunikniona. Impuls do tego zapewniły m.in. pandemia koronawirusa oraz znaczący wzrost inflacji. Dla firm oznaczało to wyzwanie związane z rosnącymi kosztami i potencjalnie spadkiem rentowności. Znaczącą przewagę w tych obszarach mają więksi – mogą odpowiednio zarządzać kosztami, bo mają do tego lepsze narzędzia.

Dlatego przejęcie firmy dr Gerard przez Adam Foods może wyjść obu spółkom na dobre. Polski podmiot zyska dostęp do know-how i zaplecza silniejszego partnera, a hiszpański zwiększy udział w rynku Europy Środkowej i Wschodniej. Odpowiednio wygenerowane synergie mogą w perspektywie kilku lat przełożyć się na znaczący wzrost przychodów w całej grupie, bo w naszej branży skala ma znaczenie.

Dekada inwestycji funduszu Bridgepoint

Sprzedającym był brytyjski fundusz private equity Bridgepoint, znany w Polsce m.in. z inwestycji w sieć sklepów Smyk. Dra Gerarda odkupił w 2013 r. od francuskiej grupy Poult. Po dwóch latach przyłączył do niego spółkę Artur, zdobywając kolejną fabrykę, a już w 2016 r. nieoficjalnie rozpoczął przygotowania do sprzedaży.

Przez lata brakowało konkretów, aż w październiku 2022 r. Reuters poinformował, powołując się na „Economic Times”, że polską spółką zainteresowany jest największy producent ciastek w Indiach – Parle Products. Z rozmów PB wynikało, że w grze było kilku inwestorów strategicznych, w tym z Europy.

Dr Gerard był przez lata w trudnej sytuacji finansowej, którą pogłębiła pandemia koronawirusa. W 2020 r. jego przychody spadły z 371 do 329 mln zł, natomiast strata netto wzrosła z 9,6 do 18,9 mln zł, a na poziomie operacyjnym 16,3 mln zł zysku zamieniło się w 2,9 mln zł straty. 2021 r. przyniósł wzrost sprzedaży o jedną czwartą i dodatni wynik operacyjny. W ubiegłym roku sytuacja znów się poprawiła – spółka osiągnęła 531 mln zł przychodów i 20,3 mln zł zysku operacyjnego.

W wyciąganiu dra Gerarda na prostą pomógł właściciel, który kilkakrotnie dokapitalizował go w ostatnich latach: w 2020 r. kwotą 25 mln zł, w 2021 r. 20 mln zł, a w 2022 r. 15 mln zł. Dodatkowo pożyczył mu 5 mln zł.

– Jesteśmy w stabilnej kondycji finansowej. Ten rok zapowiada się bardzo dobrze. Mimo niełatwej sytuacji gospodarczej i rosnących kosztów w pierwszym półroczu osiągnęliśmy zakładane wyniki sprzedażowe, a w niektórych miesiącach nawet je przekroczyliśmy. Spodziewam się więc dobrego zamknięcia roku – mówi Jarosław Zawadzki.

Okiem eksperta
Zgodnie z trendem
Rafał Kozłowski
radca prawny, counsel w Osborne Clarke
Zgodnie z trendem

Możliwe że to jedna z tych transakcji, w których dla kupującego ważniejsze od wyników finansowych jest portfolio produktów i sprawność produkcyjna. Dr Gerard ma bogaty własny asortyment, a dodatkowo produkuje na zlecenie pod markami innych, w tym globalnych firm – w dwóch dużych, w istotnym stopniu zautomatyzowanych zakładach.

Ta akwizycja wpisuje się w trend na polskim rynku słodyczy, zgodnie z którym fundusze private equity skutecznie wychodzą z inwestycji, sprzedając firmę międzynarodowemu graczowi branżowemu. W 2021 r. Warsaw Equity Group sprzedał ZPC Otmuchów na rzecz Kervan Gida, największego producenta słodyczy w Turcji, a wcześniej Resource Partners wyszedł z Delicpolu, którego przejął Continental Bakeries, pochodzący z Holandii producent ciastek private label.