Jak wybrać konferencję lub warsztat dopasowany do Twoich zainteresowań?

Mikołaj Pasecki, Bankier.pl
opublikowano: 2023-06-23 12:56

Konferencje i warsztaty zwykle kojarzą nam się z rozwojem zawodowym. W ich trakcie zdobywamy przecież umiejętności przydatne na stanowisku pracy. Jednakże najlepsze efekty osiągniemy wtedy, gdy uczestnictwo w danym wydarzeniu przyczyni się do szerzej pojętego rozwoju osobistego. Równie ważne jest to, by rozwijać się zgodnie z własnymi preferencjami i pasjami. Dlatego też odpowiedzmy, jak dobrać konferencję lub warsztat dopasowany do naszych zainteresowań.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Sprecyzuj swoje zainteresowania

Na początku powinniśmy ujednoznacznić nasze zainteresowania pod kątem uczestnictwa w warsztatach i konferencjach. Tylko wtedy będziemy mogli się skupić na zdobywaniu wiedzy oraz umiejętności z dziedzin, które interesują nas najbardziej.

Przykładowo załóżmy, że kogoś ciekawi marketing internetowy. Wtedy warto przemyśleć, która poddziedzina marketingu online jest dla danej osoby najbardziej interesująca. Może być to choćby SEO, reklamy PPC albo influence marketing. Zawsze skupmy się na konkretnych tematach, które uznajemy za najbardziej pasjonujące.

Poznaj aktualne wydarzenia biznesowe “Pulsu Biznesu” >>

 Jak dobrać konferencję lub warsztat dopasowany do naszych zainteresowań?
Jak dobrać konferencję lub warsztat dopasowany do naszych zainteresowań?

Określ swoje cele

Rozwijanie swoich zainteresowań przez konferencje i warsztaty wzbudza pozytywne emocje. Jeśli chcemy szybko się rozwijać, to powinniśmy też zachować racjonalizm i działać zgodnie z planem. Dlatego też:

  • Ustal priorytety. Zapewne masz mnóstwo zainteresowań. Zastanów się więc, które z nich przynoszą Ci najwięcej satysfakcji. Uwzględnij również to, w jaki sposób rozwinięcie konkretnych umiejętności wesprze twój rozwój zawodowy i osobisty.
  • Określ konkretne cele. Możesz tu posłużyć się popularną metodą SMART. Takowa mówi, że każdy cel powinien być istotny, mierzalny, realistyczny i określony w czasie. Przykładowo możesz ustalić, że do końca bieżącego roku będziesz uczestnikiem co najmniej trzech konferencji związanych z konkretną tematyką. Później monitoruj postępy realizacji celu.
  • Zachowaj elastyczność. Ustalanie planu jest pomocne. Jednakże w miarę zdobywania doświadczenia warto rozważyć modyfikację wstępnych założeń. Na warsztatach i konferencjach często można dowiedzieć się przecież czegoś szczególnie interesującego, co zmienia optykę na dany temat.

Pamiętaj, że warsztaty i konferencje pozwolą Ci poznać ludzi, którzy mają podobne zainteresowania. Tymczasem dane sugerują, że nawet w 85% przypadków networking przyczynia się do znalezienia nowej pracy*. Inne dane ukazują, że 80% profesjonalistów uważa networking za kluczowy dla rozwoju swojej kariery zawodowej.** Pozyskanie cennych kontaktów jest zaś dużo prostsze, gdy uczestniczysz na wydarzeniach, które są zbieżne z twoimi zainteresowaniami.

Poznaj program konferencji “Komunikacja menedżerska” >>

Rozważ skupienie się na kompetencjach miękkich

Mówiąc o zainteresowaniach, zwykle skupiamy się na konkretnych dziedzinach. W kontekście zawodowym często jest to branża, w której pracujemy. Alternatywnie uczestniczymy w warsztatach mających nas przygotować na przebranżowienie.

Pamiętajmy jednak, że konferencje to również świetny sposób na rozwój kompetencji miękkich.

Tymczasem mało co sprawia tyle satysfakcji, co samorealizacja. Przykładowo możemy czuć, że drzemie w nas duży potencjał przywódczy. Uczestnictwo w warsztatach może zaś być pierwszym krokiem w uwolnieniu tego potencjału.

Warto zauważyć, że zainteresowanie warsztatami i szkoleniami z zakresu rozwoju kompetencji miękkich rośnie szczególnie szybko. Ludzie biznesu chętnie uczestniczą między innymi w szkoleniach związanych z ustaleniem celów oraz komunikatywnością.***

Sprawdź program wydarzenia

Wybór konferencji jest ogromny, a poszczególne z nich dopasowane do różnych potrzeb i preferencji. Same tytuły konferencji zwykle są nieco ogólnikowe. Więcej konkretnych informacji uzyskasz w programie danego wydarzenia. Skup się zwłaszcza na tematach poszczególnych prelekcji i harmonogramie warsztatów.

Przykładowo konferencja poświęcona PR i komunikacji może obejmować też kwestie prawne i związane ze sztuczną inteligencją. Zawsze więc sprawdzaj program danej konferencji pod kątem tego, czy dane wydarzenie obejmuje kwestie, którą są dla Ciebie szczególnie interesujące.

Porozmawiaj ze swoim pracodawcą

Zasoby ludzkiej to najcenniejszy zasób w przedsiębiorstwie. Szereg raportów wskazuje na to, że inwestycja w rozwój pracowników przynosi ponadprzeciętną stopę zwrotu. Przykładowo dostępne są dane wskazujące na to, że jeden dolar zainwestowany w szkolenia online przynosi wzrost produktywności o 30 dolarów.**** W praktyce duże znaczenie ma to, jak mocno dany uczestnik jest zainteresowany i zaangażowany w konkretne wydarzenie.

Jeśli więc interesujesz się czymś, co zwiększa produktywność twojej pracy, to porozmawiaj na ten temat z pracodawcą. Istnieje duża szansa na to, że firma zorganizuje Ci uczestnictwo w konferencji bądź warsztacie powiązanym z twoimi zainteresowaniami. W dodatku możesz liczyć na to, że twoja inicjatywa i proaktywna postawa zostanie doceniona przez pracodawcę.

Zainwestuj w wiedzę! Wiedzę klasy biznes dostarczaną przez “Puls Biznesu” >>

Sprawdź opinie o konferencjach i prelegentach

Dobra konferencja powinna Cię czymś zaciekawić i rozszerzyć twoją wiedzę w konkretnej tematyce. Powodzenie w znacznej mierze zależy od tego, kto będzie prowadził dane wydarzenie. Powinien to być ekspert w danej dziedzinie z umiejętnością przekazywania wiedzy w interesujący sposób.

Przed każdym szkoleniem powinniśmy więc sprawdzić informacje na temat prelegentów. Zwykle zupełnie wystarczające jest wpisanie danych osobowych do wyszukiwarki. Równie ważne jest zweryfikowanie organizatorów wydarzenia. Firmy specjalizujące się w konferencjach z dużym doświadczeniem rynkowym zapewniają najwyższy poziom profesjonalizmu.

Zapytaj o zdanie innych

Wspólne zainteresowania łączą ludzi. Zapewne więc znasz sporo osób, które mają podobne zainteresowania do twoich. Możesz więc zwrócić się do nich z pytaniem, czy mogą polecić konkretną konferencję. Już sama rozmowa o wydarzeniach godnych uwagi może okazać się zarzewiem ciekawej dyskusji.

Dobrym pomysłem jest też wspólne wybranie się na szkolenie, konferencję czy warsztat. Wtedy to możemy dzielić się doświadczeniami i opiniami oraz wspólnie wysnuwać konstruktywne wnioski. Ponadto wspólne uczestnictwo w szkoleniach zadziała motywująco i zwiększy nasze zaangażowanie.

Poznaj program XVI Forum Dyrektorów Działów Prawnych >>

Konferencje dopasowane do zainteresowań, czyli przyjemne z pożytecznym

Chcąc wybrać warsztat lub konferencję pamiętajmy zwłaszcza o tym, by:

  • Określić, jaka konkretna tematyka interesuje nas w największym stopniu.
  • Ustalić, w czym ma nam pomóc uczestnictwo w konferencjach i warsztatach.
  • Sprawdzić harmonogram danego wydarzenia pod kątem naszych oczekiwań.
  • Określić, w jakim stopniu uczestnictwo w konkretnym wydarzeniu pomoże nam w rozwoju zawodowym i osobistym.

Dobór konferencji lub warsztatu dopasowanego do naszych zainteresowań przyniesie nam podwójne korzyści. Po pierwsze będziemy czerpać satysfakcję z rozwoju swojej pasji. Po drugie zdobędziemy wiedzę i umiejętności, które przydadzą się nam w życiu zawodowym i osobistym.

Autor: Mikołaj Pasecki, Redaktor, Bankier.pl

Przypisy:

* https://www.linkedin.com/business/learning/blog/top-skills-and-courses/the-most-popular-linkedin-learning-courses

** https://www.apollotechnical.com/networking-statistics/

*** https://www.linkedin.com/business/learning/blog/top-skills-and-courses/the-most-popular-linkedin-learning-courses

**** https://cybercraft.medium.com/top-10-interesting-facts-about-e-learning-what-will-happen-in-2021-2030-9e874f35d894