Tyle klubów, co wicelider rynku za sprawą zakupu Smart Platinium, nie przejął ostatnio w Polsce nikt. W efekcie Medicover umocnił się na południu kraju.
169 klubów na koniec września – to skala działalności lidera rynku, Benefit Systems, który długo dystansował konkurentów. Do czasu, gdy za rozwój w branży na poważnie wziął się notowany na giełdzie w Sztokholmie Medicover, wicelider prywatnego rynku medycznego w Polsce. Właśnie ogłosił trzecie przejęcie w tym roku, dzięki któremu ma już 124 obiekty.
Platinium Fitness i Smart Gym w portfelu Medicoveru
Firma przejęła w tym miesiącu spółkę Smart Platinium, właściciela 18 klubów działających pod dwiema markami: Platinium Fitness (10 placówek w Krakowie) i Smart Gym (8 na Górnym Śląsku). W efekcie Medicover istotnie umocnił obecność w tej części Polski, ma tu już 25 obiektów.
– Od kilku lat konsekwentnie zwiększamy udziały w rynku nowoczesnych klubów sportowych w Polsce, ponieważ wiemy, że konsumenci są coraz bardziej wymagający. Szukaliśmy jakościowego i rzetelnego partnera, by wzmocnić ofertę dla klientów Medicover Sport w tym regionie. Fitness Platinium i Smart Gyms były naturalnym wyborem, wybraliśmy najlepszych – komentuje Justyna Gościńska, dyrektor departamentu sport i fitness w Medicoverze.
To jedna z największych sportowych transakcji Medicoveru – pod względem liczby klubów największa w tym roku – mająca dla niego kluczowe znaczenie na południu kraju.
– Fitness Platinium jest liderem w Krakowie pod względem liczby klientów i podejścia do nich, a wraz z naszymi klubami pod szyldami McFit i Just Gym jesteśmy absolutnym numerem jeden w regionie. Natomiast marka Smart Gym ma bardzo silną pozycję na Śląsku i jest niezwykle ważnym dopełnieniem naszej oferty pod markami Well Fitness, McFit, czy Just Fit. Obie przejęte marki wyróżniają się na tle konkurencji nie tylko doskonałymi lokalizacjami i różnorodnością sprzętu, ale też bardzo szeroką ofertą autorskich zajęć fitness cenionych przez klientów – mówi Justyna Gościńska.

Akwizycyjna historia
Konsolidację branży rozpoczął w grudniu 2020 r., od zakupu 19 klubów Well Fitness (wtedy Fitness World). Głośno komunikować działalność w tym obszarze zaczął rok temu, gdy poinformował o przejęciu sieci 10 klubów Fit Forma. Ten rok zainicjował akwizycją 12 klubów Premium Fitness & Gym, a w maju dołączył do grupy 14 obiektów McFit Polska, należących wcześniej do niemieckiej grupy RSG uznającej się za globalnego lidera branży.
Tak jak Benefit Systems oferuje karty MultiSport, tak Medicover ma w ofercie pakiet Medicover Sport. Skupia on 4,6 tys. partnerskich obiektów w całej Polsce, w tym 1,7 tys. klubów fitness i ponad 650 basenów.
Wejście spółki na rynek fitness nie było przypadkowe – wynikało z zainteresowania aktywnością fizyczną jako profilaktyką.
– Ten obszar będzie się dalej rozwijał z kilku powodów: w Polsce sport uprawia mniej osób niż na Zachodzie, coraz więcej Polaków prowadzi siedzący tryb życia, społeczeństwo się starzeje, a koszty leczenia, które jest droższe od profilaktyki, rosną – stwierdził w rozmowie z „PB” Artur Białkowski, członek zarządu i dyrektor zarządzający ds. usług biznesowych w Medicoverze.
Konkurent, Benefit Systems, też nie zasypia gruszek w popiele i poza organicznym rozwojem stawia na akwizycje. Rok temu ogłosił przejęcie 14 klubów Total Fitness (łączna wartość inwestycji wyniesie 75-85 mln zł), a obecnie negocjuje odkupienie 13 klubów od Calypso Fitness i IRF (spółki prowadzącej biznes kartowy) i nie wyklucza kolejnych transakcji.
