MG wyda 36 mln zł mniej na promocję eksportu

Maria Trepińska
opublikowano: 2001-09-17 00:00

MG wyda 36 mln zł mniej na promocję eksportu

W związku z trudnościami budżetowymi zostały obcięte wydatki resortu gospodarki na promocję eksportu z 94 mln zł do kwoty 58 mln zł. To jednak nie powinno pokrzyżować planów uruchomienia we wrześniu Akademii Handlu Zagranicznego. Na ten cel przeznaczono około 1 mln zł.

Trudna sytuacja budżetowa spowodowała, że resort gospodarki musiał zrezygnować z części wydatków, przeznaczonych na promocję eksportu. Wcześniej planowano, że w 2001 r. MG otrzyma na ten cel 94 mln zł. Teraz wiadomo, że musi zweryfikować swoje wcześniejsze plany.

Niełatwy wybór

Zdaniem Tadeusza Donocika, wiceministra gospodarki odpowiedzialnego za małe i średnie przedsiębiorstwa, promocja eksportu wymaga nadal wsparcia ze środków budżetowych.

— Ubolewam, że nastąpiła konieczność cięć budżetowych. Miałem do wyboru, albo zrezygnować z części środków przeznaczonych na wspieranie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, albo na promocję eksportu — tłumaczy Tadeusz Donocik.

Efekt jest taki, że resort gospodarki zachował całość środków, w sumie 64 mln zł, na wspieranie MSP, a wydatki na promocję eksportu zostały uszczuplone o 36 mln zł w 2001 r.

Głównie targi

— W pierwszym półroczu 2001 na promocję eksportu wydaliśmy około 25 proc. środków przeznaczonych na ten cel — ujawnia Tadeusz Donocik.

Pieniądze na promocję eksportu wydawane są głównie na dofinansowanie udziału firm w targach międzynarodowych oraz zagranicznych misjach gospodarczych.

— Styczeń i luty są miesiącami dużych zagranicznych imprez targowych, ale najwięcej targów organizowanych jest jesienią. Średnio w drugim półroczu zapotrzebowanie na dofinansowanie wystaw sięga 60-65 proc. wszystkich posiadanych funduszy — dodaje Tadeusz Donocik.

Wydatki na promocję eksportu w 2001 r., mimo cięć budżetowych i tak będą dość wysokie. W 1998 r. resort gospodarki przeznaczył na ten cel 18 mln zł, rok później — 17 mln zł, a w 2000 r. — 40 mln zł.

Będzie akademia

Zdaniem wiceministra Donocika, cięcia na promocję eksportu nie pokrzyżują planów utworzenia we wrześniu 2001 r. Akademii Handlu Zagranicznego. Powołanie jej ma kosztować około 1 mln zł. Środki będą pochodzić z dotacji ministra gospodarki.

— Trwają przygotowania do uruchomienia akademii. W Polsce około 43 tys. firm zajmuje się handlem zagranicznym. Dominują małe i średnie przedsiębiorstwa, które zatrudniają w sumie około 1 mln osób. Do nich będą adresowane kursy, seminaria organizowane przez Akademię Handlu Zagranicznego. Liczę, że powstaną takie ośrodki nie tylko w Warszawie, ale w każdym województwie — podkreśla Tadeusz Donocik.

Udział sektora MSP w eksporcie za 2000 r. wynosił około 50 proc., a w imporcie blisko 68 proc. W Polsce funkcjonuje 3,1 mln małych i średnich przedsiębiorstw, z czego najwięcej — około 400 tys. — na Śląsku.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface