PIP: Nieprawidłowości przy zawieraniu umów o pracę tymczasową

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 05-01-2006, 19:14

W ponad 60 proc. skontrolowanych agencji pracy tymczasowej Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) w roku 2005 stwierdziła nieprawidłowości w treści zawieranych umów o pracę - wynika z danych PIP, dotyczących przestrzegania prawa pracy wobec pracowników tymczasowych.

W ponad 60 proc. skontrolowanych agencji pracy tymczasowej Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) w roku 2005 stwierdziła nieprawidłowości w treści zawieranych umów o pracę - wynika z danych PIP, dotyczących przestrzegania prawa pracy wobec pracowników tymczasowych.

    W umowach - jak podaje PIP - często brakowało nazwy pracodawcy, wskazania miejsca pracy, terminu i sposobu wypłaty wynagrodzenia oraz czasu pracy. Zdarzały się także przypadki, kiedy agencje zaznaczały, że w przypadku rezygnacji z pracy w ciągu pierwszych kilku dni pracownik nie otrzyma żadnego wynagrodzenia.

    W ciągu pierwszych dziewięciu miesiącu 2005 roku inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzili kontrolę w 47 agencjach pracy tymczasowej i wśród 96 pracodawców. Nieprawidłowości w zawieraniu umów dotyczyły 61,7 proc. agencji pracy tymczasowej. (W roku 2004 - nieprawidłowości w tym zakresie odnotowano w 32,5 proc. skontrolowanych agencji).  

    Z kontroli wynika, że z pracy tymczasowej korzystają głównie duże zakłady pracy, zatrudniające powyżej 100 osób, działające w przetwórstwie przemysłowym oraz w handlu i w naprawach; na kolejnych miejscach są: hotele i restauracje oraz transport i składowanie.

    Kontrole wykazały ponadto, że 27,6 proc. skontrolowanych agencji pracy tymczasowej nie sporządzało i nie wydawało świadectw pracy zgodnie z przepisami, 26 proc. - nieprawidłowo prowadziło ewidencję czasu pracy, a 17,7 proc. nie zapewniło 5-dniowego tygodnia pracy. Nieprawidłowości dotyczyły także udzielania urlopu.

    Ustawa o zatrudnieniu pracowników tymczasowych obowiązuje od dwóch lat; reguluje ona zasady zatrudniania pracowników tymczasowych przez pracodawców i nakazuje zawieranie umów o pracę (w miejsce dotychczasowych umów cywilno-prawnych).

    Ustawa zobowiązuje do równego traktowania przez pracodawcę pracownika zatrudnionego na stałe i pracownika zatrudnionego tymczasowo. Zgodnie z ustawą w okresie 36 kolejnych miesięcy łączny okres wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego na rzecz jednego pracodawcy nie może przekroczyć 12 miesięcy.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane