Zysk EBITDA Maerska w III kw. 2023 r. spadł drastycznie o ponad 80 proc. do 1,9 mld USD z 10,9 mld rok wcześniej, choć okazał się nieco lepszy niż zakładali analitycy. Mediana ich prognoz wskazywała na wartość na poziomie 1,81 mld USD. Z kolei przychody skurczyły się o 47 proc. do 12,1 mld USD.
Według uaktualnionej prognozy spółki, zysk bazowy przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i amortyzacją (EBITDA) za ten rok wyniesie od 9,5 do 11 mld USD, raczej bliżej dolnej granicy widełek, podczas gdy zysk bazowy przed odsetkami i podatkami ma wynosić od 3,5 do 5 mld USD.
Maersk, który odpowiada za około 1/6 kontenerów na świecie prognozuje, że światowy handel kontenerami prawdopodobnie spadnie w tym roku o 0,5 do 2 proc. w porównaniu z poprzednią prognozą dotyczącą spadku o 1 do 4 proc.
Firma frachtowa od pewnego czasu prowadzi restrukturyzację kosztów i zatrudniania. W piątek poinformowała, że zwolni co najmniej 10 tys. pracowników, co odpowiada 9 proc. zatrudnienia według stanu z początku 2023 r. kiedy to wynosiło łącznie 110 tys. etatów. Przyczyną są niższe stawki frachtu i stłumiony popyt na transport kontenerowy. Jak podano w komunikacie, około 6,5 tys. osób straciło już pracę w wyniku tych redukcji personelu.
Maersk spodziewa się zaoszczędzić 600 mln USD dzięki wdrożeniu środków związanych z redukcją kosztów pracy. Spółka z Kopenhagi ma też przeprowadzić przegląd programu skupu akcji na 2024 rok i obniżyć szacunki wydatków inwestycyjnych w latach 2023 i 2024.