Polski pracownik na bakier z technologią

Mirosław KonkelMirosław Konkel
opublikowano: 2021-05-12 20:00

Choć część z nas nie umie nawet wysłać mejla, jesteśmy na ogół dumni ze swoich kompetencji cyfrowych.

Aż 35 proc. Polaków nie używa poczty elektronicznej – wynika z danych Eurostatu. Oznacza to, że co trzeci obywatel jest odcięty do wielu usług online. Wśród Kowalskich, dla których mejle to czarna magia, są osoby czynne zawodowo. Łatwo sobie wyobrazić, jak utrudnia im to pracę, kontakt z klientami, działem HR.

Brak dostępu do poczty elektronicznej będzie pogłębiał różnice społeczne: osoby, które korzystają z tego rozwiązania, mają więcej możliwości – tańsze oferty, rabaty i usługi. Mimo rosnącej popularności mediów społecznościowych jest to podstawowy kanał komunikacji online – mówi Katarzyna Garbaciak, dyrektor zarządzający w firmie EmailLabs, dostawcy infrastruktury do wysyłki wiadomości transakcyjnych i marketingowych.

Czynnik pokoleniowy:
Czynnik pokoleniowy:
Młodzi pracownicy na ogół sobie radzą z nowinkami cyfrowymi starsi – niekoniecznie.
Adobe Stock

Tymczasem według najnowszych badań Pracuj.pl aż dwie trzecie Polaków (67 proc.) chwali swoją biegłość w korzystaniu z technologii w życiu zawodowym. Kolejne 30 proc. ocenia ją średnio, a tylko 4 proc. – negatywnie.

– Te wyniki są sprzeczne z analizami Komisji Europejskiej i opiniami wielu pracodawców, którzy uważają, że jest jeszcze dużo do zrobienia w dziedzinie kompetencji cyfrowych osób starających się o pracę – zaznacza Małgorzata Skonieczna, ekspertka ds. badań kandydatów w Grupie Pracuj.

Pracownicy nie mają kompleksów, jeśli chodzi o obsługę nowinek IT, co więcej –podkreślają pozytywny wpływ technologii na świat pracy w ostatnich latach. Ba! – są przekonani, że znaczenie teleinformatyki w środowisku zawodowym będzie rosło, a to zaowocuje popytem na nowe umiejętności. 73 proc. ankietowanych przez Pracuj.pl uważa, że pracodawcy powinni wspierać pracowników w nabywaniu kompetencji cyfrowych.

Miernik cyfryzacji społeczeństwa

Z wynikiem 65 proc. Polska znajduje się dużo poniżej unijnej średniej wynoszącej 73 proc. Na rynkach rozwiniętych odsetek korzystających z poczty elektronicznej jest najwyższy. Dostęp do mejla to istotny wskaźnik cyfryzacji społeczeństwa.

Katarzyna Garbaciak
EmailLabs