Sierpień 2023 r. należy zaliczyć do udanych dla rynku nowych aut (o dmc. do 3,5 t). To już czwarty miesiąc z rzędu, w którym notowany jest wzrost liczby rejestracji r/r i siódmy w tym roku. Pod względem liczby zarejestrowanych pojazdów miniony miesiąc był też najlepszym sierpniem od 2019 r. W analizowanym okresie zarejestrowano w Polsce ponad 41,1 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych (o dmc. do 3,5 t), to o niemal 7 proc. więcej niż rok temu. Niestety słabnie dynamika wzrostu liczby rejestracji, co może być efektem słabnącego popytu.
– Coraz częściej słychać głosy o malejącym ruchu w salonach i rzeczywiście tempo wzrostu rejestracji wyraźnie zwolniło w porównaniu do początku tego roku, gdy notowano dwucyfrowe przyrosty. Ograniczenie dynamiki wzrostu dotyczy zarówno całego rynku jak i marek klasyfikowanych w grupie premium. Na razie jeszcze za wcześnie na finalne stwierdzenie, że tendencja wzrostowa zaczyna się odwracać. Mamy końcówkę okresu wakacyjnego i być może to właśnie przyczyna obserwowanych wyników. Aby wysnuć jakiekolwiek wiążące wnioski, należy poczekać na wyniki września - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Na razie Samar nie dokonuje korekty swoich prognoz. Zakłada, że w całym 2023 r. na drogi wyjedzie 518 tys. nowych aut (455 tys. osobowych i 63 tys. dostawczych o dmc. do 3,5 t.).
- Niestety ceny aut cały czas rosną, co nie pozostaje bez wpływu na decyzje zakupowe klientów indywidualnych. Nieco lepiej wygląda sytuacja po stronie klientów instytucjonalnych. Zakupy klientów flotowych wciąż rosną, a ich udział w rynku nowych samochodów pozostaje na wysokim poziomie - mówi Wojciech Drzewiecki.
Między styczniem a końcem sierpnia zarejestrowano w naszym kraju niespełna 353,1 tys. nowych aut, o 9,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Liderem, z ogromną przewagą nad resztą stawki, pozostaje Toyota. Blisko co piąte zarejestrowane w tym roku auto miało logo tego producenta. Zarejestrowano prawie 63,2 tys. toyot (o 19 proc. więcej niż rok temu). Wicelider (Skoda) zarejestrowała blisko 30 tys. samochodów mniej (33,4 tys. +32 proc. r/r).
Sześć marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut r/r. Największy wzrost odnotowało Audi – o 38,9 proc. Największy spadek zaliczył Ford - o 17,7 proc.
Toyota zdominowała również zestawienie najpopularniejszych w Polsce modeli. Jak do tej pory w 2023 r. najchętniej wybieramy Toyotę Corollę (15,7 tys.), Toyotę Yaris (10,6 tys.) i Skodę Octavię (10,1 tys.). W pierwszej dziesiątce znalazło się aż pięć modeli toyoty i po jednym od Skody, Kii, Hyundaia, Dacii i Volkswagena.

