Marka Tołpa pojawiła się na rynku na początku transformacji i mocno się z nim zrosła, dostosowując się przez ostatnie lata do zmieniających się trendów rynkowych. Jest atrakcyjna, działa na lukratywnym rynku kosmetycznym, więc przyciąga szerokie grono chętnych. Dlatego licytacja o nią była ostra, a Ryszard Gumiński i Wojciech Piasecki, udziałowcy spółki, powinni odejść od stołu negocjacyjnego zadowoleni.

Atut inwestora
Rozmowy w sprawie kupna Torf Corporation Fabryka Leków, właściciela marki kosmetycznej Tołpa, finalizuje Resource Partners — usłyszeliśmy w kilku niezależnych źródłach. Umowa może zostać podpisana jeszcze przed świętami, a z szacunków „PB” wynika, że właściciele Tołpy mogą otrzymać około 200 mln zł, przy mnożniku na poziomie 10 razy EBITDA.
W ostatniej rundzie negocjacji był jeszcze fundusz Waterland, który kupił niedawno firmę L’Biotica, perełkę kosmetycznego rynku polskiego, i rozgląda się za kolejnymi akwizycjami, ale na razie jego oferta nie jest brana pod uwagę. Resource Partners ma atut w postaci wieloletniej inwestycji w Delicpolu — producent ciastek z jego portfela opiera sprzedaż na markach własnych, fundusz potrafi więc rozwinąć taką firmę i dobrze sprzedać jej produkty.
A Tołpa — przypomnijmy — połowę ze 100 mln zł sprzedaży generuje z marek własnych. Podnoszą one przychody, ale nie wnoszą wiele do marży EBITDA. Potencjalni nabywcy zwykle dyskontują ten fakt w cenie. Tym razem jednak rywalizacja była tak zacięta, że nie będzie dyskonta za niższą rentowność.
Pierwszy przegrany
Co ciekawe — licytacja o Torf Corporation została wywołana przez południowoafrykański fundusz Coast-2-Coast, który próbuje znaleźć w Polsce ciekawe cele inwestycyjne. Tak namawiał właścicieli spółki do sprzedaży, że ci postanowili szeroko przetestować popyt i rozpoczęli proces jej aukcyjnej sprzedaży. Potencjalni chętni szybko przyćmili pierwotną ofertę i Coast-2-Coast raczej odejdzie z kwitkiem. Polska jest zagłębiem dobrej jakości kosmetyków, dostępnych w sklepach detalicznych za atrakcyjną cenę.
Dlatego jest jedną z ulubionych branż inwestorów finansowych, choć strategiczni też chętnie w nią inwestują, tyle że okazji nie ma zbyt wiele. Ostatnią większą transakcją był zakup Dax Cosmetics przez kosmetyczno-farmaceutyczny The Mentholatum Company z USA w 2014 r. Grupa Sarantis natomiast, właściciel marki Jan Niezbędny, przejęła w 2010 r. markę Kolastyna. Największe firmy, takie jak Inglot czy Dr Irena Eris, na razie nie są na sprzedaż. © Ⓟ
Tołpa z rodowodem
Marka Tołpa powstała pod koniec lat 80. dzięki profesorowi Stanisławowowi Tołpie, botanikowi, który jako jeden z pierwszych udowodnił i wykorzystał lecznicze właściwości torfu, oraz Barbarze Piaseckiej-Johnson, amerykańskiej bizneswoman polskiego pochodzenia, która najpierw była pokojówką, a później żoną właściciela koncernu kosmetycznego Johnson & Johnson. Trzy lata temu jej majątek był szacowany na 3,6 mld USD. Pod koniec lat 80. kupiła od uczelni rolniczej licencję na produkcję preparatu Tołpa i z pomocą rodziny uruchomiła fabrykę Torf Corporation. Po śmierci miliarderki w 2013 r. władzę w kosmetycznej spółce przejęła rodzina.