W logistyce i łańcuchach dostaw rośnie znaczenie ESG

Partnerem publikacji jest Panttoni
opublikowano: 2022-10-25 16:23
zaktualizowano: 2022-10-25 16:57

Jak wynika z badania, którego współautorem jest Panattoni, aż 58 proc. firm produkcyjnych i handlowych oraz 49 proc. firm 3PL w Europie zastrzega sobie prawo do zakończenia relacji biznesowej, jeśli kontrahent z łańcucha dostaw nie spełnia celów ESG – takie wnioski płyną z raportu o zrównoważonym rozwoju w europejskiej logistyce i łańcuchu dostaw.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Publikacja „European Logistics & Supply Chain Sustainability Report 2022” została przygotowana przez Panattoni w partnerstwie z międzynarodową kancelarią HFW z Londynu i we współpracy z firmą Analytiqa.

Korzyści z działań ESG

Wdrożenie ESG może uczynić firmy bardziej atrakcyjnymi dla inwestorów, klientów, pracowników i wreszcie konsumentów. Dla 2/3 firm z sektora 3PL oraz ponad 2/5 producentów i handlowców stosowanie praktyk ESG już przełożyło się na nowy biznes. 48 proc. firm 3PL i 31 proc. firm produkcyjnych oraz handlowych wskazuje na poprawę współpracy wewnętrznej. Przedsiębiorcy zauważają również większy rozgłos medialny – wskazuje na to prawie połowa firm 3PL. Jedna trzecia producentów i handlowców sugeruje z kolei, że silne praktyki ESG poprawiają dostęp do rządowych dotacji oraz wsparcia finansowego.

Dzięki współpracy z Panattoni, firma Danfoss, której fabryki mają być neutralne pod względem emisji CO2 do 2030 r., zrobiła pierwszy krok. Jej zakład w Grodzisku Mazowieckim stał się pierwszym zeroemisyjnym obiektem tej firmy w Polsce i na świecie.

Do bardziej zrównoważonych działań w biznesie skłania respondentów konieczność spełnienia wymogów regulacyjnych i prawnych. Kolejnym - chęć wywierania pozytywnego wpływu na środowisko. Dla 3PL ważne jest również podejmowanie działań ESG w celu spełnienia nieformalnych oczekiwań klientów.

Presja klientów

Presja ze strony samych klientów staje się coraz większa, co skłania producentów, handlowców i firmy 3PL do tworzenia bardziej zrównoważonych łańcuchów dostaw. Wskazuje na to prawie 3/4 firm 3PL, jednak tylko 1/3 producentów/handlowców zgadza się z tym stwierdzeniem.

Niemal trzy czwarte firm weryfikuje swoich klientów i konkurentów pod tym kątem działalność ESG. Przy tym producenci i handlowcy są bardziej skłonni do sprawdzania stron trzecich niż firmy 3PL.

- Z tego badania widać, że znaczenie ESG na rynku rośnie. Coraz więcej firm i ich partnerów stara się wprowadzić zrównoważony model łańcucha dostaw na wszystkich etapach logistycznych, począwszy od produkcji, poprzez składowanie a na dostawie kończąc – komentuje Emilia Dębowska, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Panattoni.

Po drodze z klientami

Własne deklaracje w zakresie ESG ułatwiają współpracę z klientami. Od lat Panattoni z sukcesem wdraża w życie zieloną strategię „Go Earthwise with Panattoni” i realizuje własne cele klimatyczne.

- Gdy przed laty do standardu naszych inwestycji wdrażaliśmy certyfikację środowiskową w systemie BREEAM, dla części klientów ekologiczne rozwiązania były ponad ich oczekiwania. Teraz wielu z nich wręcz ich wymaga, bo realizują swoje cele ESG. Podniesiony przez nas w zeszłym roku poziom certyfikacji BREEAM na Excellent, znów jest dla nich wyznacznikiem inwestycji zrealizowanych zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju – mówi Emilia Dębowska.

Realizując własne, ambitne cele dotyczące neutralności klimatycznej, Panattoni staje się ważnym i wiarygodnym partnerem dla firm, które same stawiają na zrównoważony rozwój. Przykładem współpraca z firmą Danfoss Poland, producentem rozwiązań dla chłodnictwa. Firma stawia przed sobą równie ambitne cele w zakresie osiągnięcia neutralności klimatycznej, co Panattoni. Wszystkie fabryki Danfoss mają być neutralne pod względem emisji CO2 do 2030 roku. Dzięki współpracy z Panattoni, Danfoss zrobił pierwszy krok – zakład w Grodzisku Mazowieckim stał się pierwszym zeroemisyjnym obiektem tej firmy w Polsce i na świecie.

Energooszczędne budynki

Podstawą osiągnięcia neutralności klimatycznej fabryki Danfoss były działania z zakresu efektywności energetycznej, odzysku ciepła oraz całkowitego przejścia na odnawialne źródła energii.

Raport pokazuje, że klienci firm deweloperskich coraz bardziej zdają sobie z tego sprawę.

Najbardziej istotne - aż dla 92 proc. respondentów - są przy tym działania związane z efektywnością energetyczną budynku, jak wykorzystanie oświetlenia LED, paneli słonecznych, pomp ciepła, itp. W drugiej kolejności (59 proc.) wskazują na rozwiązania ograniczające zużycie wody pitnej oraz większe wykorzystanie wody szarej i deszczówki. Aż 53 proc. zwraca uwagę na stacje ładowania samochodów elektrycznych, a 45 proc. na kwestie związane z well-being pracowników. Bioróżnorodność jest ważna lub bardzo ważna dla 39 proc. badanych. Warto tu podkreślić, że wszystkie powyższe aspekty ze spektrum ESG, adresuje certyfikacja budynku.

- Nowe magazyny i fabryki realizowane są zgodnie z założeniami zrównoważonego budownictwa. To już nie trend, lecz rynkowy standard – korzystny zarówno dla najemców jak i inwestorów nie tylko wizerunkowo, ale też finansowo. Zielone budownictwo i wykorzystanie OZE przynosi wymierne oszczędności w eksploatacji takich budynków. Zużycie wody i energii jest w nich niższe przeciętnie o połowę. Wywołany niepewną sytuacja geopolityczną wzrost kosztów materiałów budowlanych i eksploatacji obiektów magazynowych będzie tylko skłaniał najemców i deweloperów do coraz powszechniejszego wdrażania rozwiązań z zakresu ESG oraz zaawansowanych technologii – tłumaczy Emilia Dębowska.

Zielona przyszłość umów

Jak deklaracje respondentów z cytowanego raportu mają się do rzeczywistości? Z badania wynika, że cele ESG uwzględnia w przetargach 69 proc. firm. Jednak tylko nieco ponad jedna czwarta z nich wpisuje je później jako twarde zobowiązania do umów. Mniej niż połowa uwzględnia je tylko jako cele aspiracyjne, a 28 proc. nie włącza ich do umowy.

Istnieje wyraźna różnica w podejściu do tego producentów i detalistów oraz 3PL, przy czym ci pierwsi są znacznie bardziej „zaawansowani” w stosowaniu celów ESG w umowach. W sumie 37 proc. producentów i detalistów uwzględnia cele ESG jako zobowiązania (w przeciwieństwie do 19 proc. 3PL), kolejne 49 proc. uwzględnia je jako aspiracje (39 proc. 3PL), a zaledwie 14 proc. nie uwzględnia je w ogóle (w porównaniu do 42 proc. 3PL).

- Zapewne pomocne będą w tym tzw. zielone umowy. W Polsce są one ciągle jeszcze nowością, ale w Panattoni pewne elementy zielonych zapisów już funkcjonują. To np. wytyczne dla najemców, w jaki sposób zarządzać nieruchomością, oszczędzać energię i wodę, prowadzić przebudowy z wykorzystaniem odpowiednich materiałów, czy przygotowanie strategii możliwości komunikacyjnych z uwzględnieniem niskoemisyjnych środków transportu. We wszystkich nowych umowach są także z automatu wprowadzane zapisy o korzystaniu wyłącznie z zielonej energii. Jesteśmy więc już na bardzo zaawansowanej ścieżce wprowadzenia zielonych umów do standardu Panattoni, podobnie jak to zrobiliśmy z certyfikacją na poziomie Excellent – wyjaśnia Emilia Dębowska.

Co więcej, po włączeniu do umów obowiązkowych celów ESG i ich monitorowaniu, ponad połowa respondentów nalega na „prawo do zakończenia” relacji, jeśli nie zostaną one osiągnięte. 58 proc. producentów i detalistów oraz 49 proc. firm 3PL stosuje takie podejście w przypadku niektórych lub wszystkich partnerów w łańcuchu dostaw. Dodatkowo 45 proc. firm (43 proc. 3PL i 47 proc. producentów i detalistów) stosuje kary finansowe, a 41 proc. wykluczyło partnerów z łańcucha dostaw z przyszłych przetargów. To ostatnie podejście jest znacznie bardziej preferowane przez firmy 3PL, z których 60 proc. podjęło takie działania, w porównaniu z zaledwie 24 proc. producentów i detalistów.

Bez wątpienia działania z obszaru ESG będą coraz mocniej odciskać się na działalności firm. Zdaniem blisko 80 proc. respondentów kluczowe w najbliższych pięciu latach będzie zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w ich działalności. Zrównoważony rozwój - znajdujący się na szczycie listy priorytetów zarządów wielu firm – pozostanie więc siłą napędową zmian w sektorze logistycznym i przemysłowym.

O raporcie

Omawiane badanie przeprowadzono na grupie respondentów obejmujących dostawców usług logistycznych, spedytorów, branżę kurierską oraz nabywców usług logistycznych z sektora produkcyjnego i handlowego. Przeprowadzono je latem br. w 12 krajach Europy, w tym Holandii, Polsce, Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii.