Cyfrowa rewolucja w modzie

opublikowano: 03-01-2021, 20:00

Algorytmy sztucznej inteligencji, całodobowe czatboty i wyszukiwarki graficzne – tempo adaptacji do potrzeb klientów wyłoni lidera w branży fashion.

Społeczeństwo w dużej mierze przyzwyczaiło się już do życia w pandemii, a firmy - do funkcjonowania w nowych warunkach. Mimo to wciąż będą musiały liczyć się z nieprzewidywalnymi zmianami.

– Dla przykładu kilka godzin po zakończeniu prac nad budżetem na 2021 r. dowiedzieliśmy się o poświątecznym zamknięciu sklepów. Nie mamy wątpliwości, że pierwszy i drugi kwartał znajdą się pod znaczącym wpływem COVID-19. Spodziewamy się powrotu do normalności w połowie roku – mówi Radosław Jakociuk, wiceprezes VRG.

Być albo nie być

Zdaniem wiceszefa firmy, mającej w portfelu m.in. takie marki jak Vistula, Wólczanka i W.Kruk, do tego czasu duże znaczenie będzie miała sprzedaż internetowa, która podczas ograniczeń w handlu gwałtownie rośnie. Jeszcze przed pandemią wartość polskiego rynku e-commerce w 2020 r. szacowano na 70 mld zł wobec 50 mld zł rok wcześniej. Teraz eksperci przewidują nawet wyższy wzrost.

– Dlatego istotny będzie rozwój technologii. W markach odzieżowych wdrażamy właśnie nowe silniki dla stron, rozbudowujemy wyszukiwarki i wprowadzamy aplikacje – wyjaśnia Radosław Jakociuk.

– Rozwiązania pozwalające szybko dostosowywać infrastrukturę do ruchu w kanale e-commerce, narzędzia oparte na algorytmach sztucznej inteligencji, pomagające w szybszej realizacji zamówień online, czy chociażby technologia RFID, dająca możliwość precyzyjnej kontroli stanów magazynowych w czasie rzeczywistym, to w dzisiejszych czasach często być albo nie być dla wielu firm z sektora. Impuls technologiczny, który naszej branży przyniosła pandemia, to szansa na przetrwanie we wciąż niepewnych warunkach rynkowych – uważa Monika Wszeborowska, rzecznik prasowy LPP.

Jakub Jasiński, dyrektor ds. rozwoju omnichannel w CCC, podkreśla, że sklepy będą coraz bardziej zdigitalizowane – częściej będziemy odbierać w nich towar albo składać zamówienia, np. na tablecie.

– Ważne będą także szybkie dostawy zamówień online [takie jak rozwijana w CCC opcja dostawy w 60 minut - red.] czy innowacje technologiczne wychodzące naprzeciw klientom. Czatboty do całodobowej obsługi klientów, visual search, ułatwiający wyszukiwanie poprzez obraz, livestreaming dający nowe doświadczenia zakupowe, płatność odroczona – to przykłady rozwiązań, które wdrożyliśmy w centrali i chcemy wprowadzać na inne rynki – mówi Jakub Jasiński.

Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
×
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wygoda i ekologia

Radosław Jakociuk podkreśla, że w modzie duży udział będą miały ubrania w stylu casual.

– Dostrzegliśmy ten trend jeszcze przed pandemią i konsekwentnie rozwijamy asortyment w tym kierunku, choć odzież formalna pozostaje dla nas podstawą – mówi wiceprezes VRG.

Monika Wszeborowska potwierdza popularność kolekcji cechujących się wygodą i funkcjonalnością. Zwraca też uwagę na rosnące zainteresowanie ekologicznymi produktami.

– Popularność używanych produktów i koncepcja gospodarki obiegu zamkniętego będą zmieniać rynek. Recykling oraz ponowne wykorzystanie ubrań czy butów to trendy związane ze zrównoważonym rozwojem i ochroną środowiska, które będą nam towarzyszyć w 2021 r. i w kolejnych latach – twierdzi Jakub Jasiński.

Oszczędnie, bo niepewnie

Zdaniem Radosława Jakociuka ten rok upłynie też pod znakiem szukania oszczędności.

– W naszym przypadku oznacza to bardzo świadome zarzadzanie siecią. Obecnie stanowczo podchodzimy do zamykania salonów o niskiej rentowności, a kolejne lokalizacje dobieramy ostrożnie. Ważny będzie też powrót do negocjacji z właścicielami galerii handlowych. W ostatnich latach czynsze doszły do abstrakcyjnego poziomu, ale argument wyjścia nic nie znaczył – było zbyt wielu chętnych w kolejce. Teraz pozycja sprzedawców jest mocniejsza – mówi Radosław Jakociuk.

– Dobrym kierunkiem może być otwieranie sklepów przy ulicy, jednak wiąże się to z ryzykiem. Wymaga dużych inwestycji, a za rok czy dwa może się okazać, że galerie handlowe wrócą do łask konsumentów. Będziemy więc trwać w niepewności, dopóki nie wróci skłonność do zakupów impulsywnych– uważa Wiesław Wojas, prezes firmy Wojas.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane