Roślinne zamienniki mięsa to wciąż produkty niszowe, ale globalny rynek szybko rośnie – jego wartość w latach 2019-27 ma się zwiększyć z 11,1 do 35,5 mld USD. Do tego czasu pozycję europejskiego lidera chce osiągnąć hiszpańska Heura. Pomogą jej w tym nowi inwestorzy.

Gwiazdy inwestują miliony
Firma założona w 2017 r. przez Marca Colomę i Bernata Ananosa w 2023 r. chce zamknąć największą w branży rundę B. Na razie w ramach przygotowań zebrała 20 mln USD. Wśród inwestorów obok funduszu venture capital (VC) Unovis Asset Management znaleźli się znani sportowcy: grający w NBA Ricky Rubio oraz dwóch piłkarzy FC Barcelony - Sergio Busquets i Sergi Roberto. W tę kwotę wlicza się też ponad 4 mln EUR zebrane w 12 godzin w w emisji crowdfundingowej, w której udział wzięło ponad 5 tys. osób z różnych części świata.
Otrzymane pieniądze pomogą spółce przede wszystkim w opatentowaniu innowacji w nowych segmentach rynku i międzynarodowej ekspansji, m.in. we Francji, Włoszech, w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Polsce.
Carrefour, Auchan, Biedronka
Heura współpracuje z największymi sieciami detalicznymi jak Carrefour, Auchan, Ocado i Migros. W tym miesiącu wprowadzi roślinne stripsy do sklepów Biedronki w całej Polsce, a pod koniec roku ogłosi kolejne partnerstwa z najważniejszymi graczami na kontynencie. W pierwszym półroczu prawie podwoiła obroty - do 14,7 mln EUR.
„W porównaniu do produkcji tradycyjnego mięsa zaoszczędziliśmy w pierwszej połowie roku około 55,9 mln litrów wody i 3,6 mln kg dwutlenku węgla, a także uratowaliśmy życie 509 tys. kurczaków, świń i krów” – wylicza cytowany w komunikacie prasowym Marc Coloma, prezes Heury.