Innova dogadała się z optycznym potentatem

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2024-07-30 12:05

Wyceniana na prawie 100 mld EUR EssilorLuxottica wzmocni europejski biznes. Odkupi od funduszu sieci optyczne w Rumunii.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

— jak duży biznes optyczny w Rumunii sprzedaje Innova Capital

— jaką transformację przeszły przejęte przez nią sieci

— kim jest kupujący i co mogło przyciągnąć jego uwagę

— jak wpływ tego typu transakcji na branżę ocenia jej przedstawiciel

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Innova Capital zamknęła w maju siódmy fundusz, o wartości 407 mln EUR. W jego ramach już dokłada do portfela kolejne spółki — negocjuje m.in. z grupą Tutore — oraz współfinansuje akwizycje dotychczasowych, jak w przypadku R-Gola.

Równolegle Innova zaczyna spieniężać szósty fundusz. Kupiła w jego ramach dziewięć firm, a pod koniec 2022 r. sprzedała tylko jedną — Inelo. Kolejną transakcję ma zamknąć w przyszłym kwartale.

Atrakcyjność Rumunii

Fundusz private equity wraz z grupą indywidualnych akcjonariuszy zawarł 30 lipca umowę sprzedaży 100 proc. udziałów w Optical Investment Group (OIG). Kupującym jest włosko-francuska EssilorLuxottica.

— EssilorLuxottica konsekwentnie realizuje strategię globalnej ekspansji, inwestując w czołowe spółki w poszczególnych krajach, a OIG jest numerem jeden w Rumunii, ma profesjonalny zarząd i organizację oraz nowoczesne systemy i wysoce rozpoznawalną markę. Wierzymy, że stanowi najlepszą platformę do dalszego podboju atrakcyjnego rynku rumuńskiego — komentuje Leszek Muzyczyszyn, senior partner w Innovie Capital.

Połączenie i ekspansja

OIG powstała w 2019 r. na bazie przejętych przez Innovę dwóch rumuńskich graczy założonych w 2004 r.: Optical Network (lidera) oraz Optiplaza (wicelidera). Pierwszy z nich, działający w detalu i hurcie, miał w momencie transakcji sieć 55 sklepów: 37 Optiblu z ofertą premium i 18 Klarmann z asortymentem masowym. Drugi, skoncentrowany na sprzedaży detalicznej, prowadził wówczas 42 sklepy Optiplaza i Optica Express.

— Kluczowym elementem inwestycji było połączenie dwóch największych sieci optycznych w Rumunii, a następnie w ramach optymalizacji portfolio wybraliśmy marki Optiblu i Optiplaza jako czołowe na rynku. To pociągnęło za sobą inwestycje w marketing i ekspansję tych dwóch komplementarnych brandów. Wstrzymanie lub spowolnienie budowy dużych galerii handlowych w pandemii COVID-19 utrudniło organiczny wzrost, niemniej OIG jest niekwestionowanym liderem kraju ze sklepami we wszystkich większych miastach. Ponadto udało się zbudować niemal od zera kanał internetowy i przejść na omnikanałowy model sprzedaży — mówi Leszek Muzyczyszyn.

Obecnie grupa ma ponad 100 salonów pod markami Optiblu, Optiplaza oraz O51 i zatrudnia ponad 650 osób. W 2023 r. jej przychody przekroczyły 35 mln EUR. Ma pełną ofertę optyczną: soczewki kontaktowe, okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne, a także akcesoria do pielęgnacji oczu.

— Po połączeniu firm skupiliśmy się na wzroście organicznym i dalszej profesjonalizacji: wdrożyliśmy nowy system sprzedaży, CRM, system zarządzania zapasami oraz nową strategię marketingową. Przełożyło się to na istotny wzrost średniej sprzedaży per sklep — podsumowuje Leszek Muzyczyszyn.

Optyczny potentat

EssilorLuxottica to globalny lider branżowy wyceniany na francuskiej giełdzie na prawie 100 mld EUR, czyli kilkakrotnie więcej niż Orlen, największa firma w Polsce. Działa w pełnym zakresie łańcucha dostaw. Prowadzi własną produkcję i logistykę dzięki ok. 50 fabrykom, 130 centrom dystrybucyjnym i 600 laboratoriom. Okulary oferuje pod ponad 150 markami własnymi (najpopularniejsza to Ray-Ban) oraz licencjonowanymi (Prada, Chanel czy Giorgio Armani). Sprzedaje je nie tylko w hurcie (w ponad 150 krajach), ale też własnej sieci detalicznej: ma ok. 18 tys. salonów na kilku kontynentach. Jest właścicielem m.in. działającego także w Polsce Vision Express.

Przejęcie OIG jest transakcją pomijalną finansowo, biorąc pod uwagę skalę działalności grupy, która w 2023 r. miała 25 mld EUR przychodów i 4 mld EUR zysku operacyjnego oraz otarła się o 3 mld EUR wyniku netto. Zatrudnia ok. 200 tys. pracowników.

Okiem branży
Konsolidacja sprzyja wyższym standardom
Tomasz Serafin
członek zarządu Kodano

Przejęcie OIG jest znaczącym krokiem grupy EssilorLuxottica w konsolidacji rynku optycznego w Europie Środkowej i Wschodniej, kolejnym po przejęciu w 2021 r. GrandVision, właściciela m.in. Vision Express. Dla rumuńskiej spółki połączenie z globalnym liderem to szansa na ustabilizowanie finansów i poprawę marży po spadku zysku w 2023 r.

Transakcja może zwiększyć konkurencję na rynku, co zazwyczaj prowadzi do podniesienia standardu usług i produktów. Może też jednak stanowić wyzwanie dla mniejszych lokalnych firm zmuszonych do konkurowania z podmiotami o nieporównywalnie większych zasobach. Niemniej w długim terminie tego typu przejęcia mogą przyczynić się do wzmocnienia rynku, zapewnienia stabilnego rozwoju i przystosowania się mniejszych graczy do nowych warunków.

OIG ma 102 salony: 77 Optiblu, 23 Optiplaza i dwa premium O51. Dobrze odpowiada na potrzeby rumuńskich konsumentów wybierających coraz częściej markowe oprawki, okulary przeciwsłoneczne oraz soczewki kontaktowe z uwagi na jakość i prestiż. Wśród innych istotnych graczy w Rumunii są jeszcze Lensa oraz Videt inwestujący równolegle w rozwój sprzedaży stacjonarnej i internetowej. Strategia omnikanałowa staje się kluczowa na rumuńskim rynku optycznym. My z powodzeniem realizujemy ją w Polsce, a w Rumunii dynamicznie zwiększamy sprzedaż w e-commerce.