Kim jest menedżer i dokąd zmierza

opublikowano: 18-03-2019, 22:00

Fundusze UE Po wsparciu przedsiębiorstw pieniędzmi na infrastrukturę przyszedł czas na inwestycje w rozwój kompetencji ich liderów

Przywództwo, nowatorskie myślenie, zarządzanie zmianą i zespołami w przedsiębiorstwie — to niektóre tematy wykładu inaugurującego program Akademia Menedżera Innowacji (AMI). Wygłosił go w Warszawie na początku marca Massimo Tammaro, pilot myśliwców i jednocześnie konsultant spółki Ferrari. Nie dawał gotowych recept. Opowiadał o tym, czego nauczył się w życiu i co pomaga mu m.in. w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych w firmie i w zarządzaniu ryzykiem biznesowym.

Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP, podkreśla, że kluczem do sukcesu
przedsiębiorstwa jest m.in. umiejętność wykorzystania inspiracji pracowników.
Zobacz więcej

OLŚNIENIE:

Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP, podkreśla, że kluczem do sukcesu przedsiębiorstwa jest m.in. umiejętność wykorzystania inspiracji pracowników. Fot. Marek Wiśniewski

Klucz do sukcesu

Na kolejnych wykładach uczestnicy AMI dowiedzą się m.in. jak skutecznie wprowadzać innowacje w swoich spółkach.

— Strategia, technologia czy posiadanie bogatego portfela nietuzinkowych produktów odgrywają dużą rolę w rozwoju firmy. Ostatecznie jednak wszystko sprowadza się do ludzi. Dlatego klucz do sukcesu przedsiębiorstwa leży w tworzeniu kultury innowacyjnej i umiejętności wykorzystania inspiracji pracowników — mówi Małgorzata Oleszczuk, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Program jest przeznaczony dla przedsiębiorców, którzy chcą, aby ich firmy były nowatorskie i konkurencyjne. AMI pomoże zdiagnozować potrzeby ich spółek w takich dziedzinach, jak zarządzanie talentami, badania, tworzenie i udoskonalanie produktów w porozumieniu z klientami. Do pierwszej edycji programu mają przystąpić 34 przedsiębiorstwa. Trzy osoby z każdego wezmą udział w wykładach i warsztatach i otrzymają wsparcie doradcze. Pierwotnie konkurs z działania 2.21 programu Wiedza Edukacja Rozwój miał zakończyć się 31 stycznia, PARP wydłużyła jednak termin składania wniosków do 22 marca. Budżet całego projektu, składającego się z pięciu odsłon, to ok. 30 mln zł.

— Po wsparciu kapitałowym i infrastrukturalnym nowatorskich firm przyszedł czas na inwestycje w rozwój kompetencji menedżerskich, które sprzyjają rozwojowi innowacji — podkreśla Marek Niedużak, wiceminister przedsiębiorczości i technologii.

Wypełnić lukę

Małgorzata Oleszczuk zwraca uwagę, że PARP już od wielu lat pomaga przedsiębiorcom sprostać wyzwaniom rynkowym, zarówno w kraju, jak i poza granicami.

— Bazując na wcześniejszych doświadczeniach uruchomiliśmy projekt, którego celem jest rozwój umiejętności związanych z nowoczesnym zarządzaniem firmą. Pracując nad AMI, chcemy wypełnić lukę w systemie wspierania innowacyjności i realizować jedno z głównych założeń Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, czyli rozwój kadr w polskich przedsiębiorstwach — zaznacza prezes PARP.

Jak stworzyć warunki do powstawania nietuzinkowych rozwiązań w firmie? Wskazówki daje Magdalena Zawadzka, partner w Crido.

— Potrzebny jest plan działania, będący mapą drogową dla uruchamianych programów innowacji. Co ważne, strategia powinna być spójna z długoterminowymi kierunkami rozwoju przedsiębiorstwa i ogólnie dostępna dla wszystkich pracowników. Aby ją wdrożyć, należy odpowiednio zagospodarować możliwości podwładnych, a także potencjał techniczny firmy. Warto wskazać osoby, które będą odpowiedzialne za realizację dokumentu — zaznacza Magdalena Zawadzka.

Specjalny zespół

Niektórzy przedsiębiorcy tworzą specjalne zespoły pracowników zajmujące się wdrażaniem wspomnianych strategii.

— Jednak za powstawanie nowatorskich rozwiązań powinny odpowiadać nie tylko one, ale też przedstawiciele poszczególnych działów w spółce. Spojrzenie na tę tematykę od strony badawczej, finansowej czy handlowej pozwoli wypracować spójną i kompleksową wizję dalszego rozwoju przedsiębiorstwa — wyjaśnia partner w Crido.

Na tworzone w firmach programy innowacji menedżerowie powinni przeznaczać specjalną pulę pieniędzy. Pokryją one koszty organizacji warsztatów i szkoleń, których celem będzie podnoszenie kreatywności pracowników.

Źródło inspiracji

Jak zmierzyć skuteczność pracy wspomnianych zespołów? Szefowie firm powinni mieć dostęp do danych, które umożliwią sprawdzenie efektywności osób zaangażowanych w tworzenie innowacji. Warto, by przedsiębiorstwa otwierały się na współpracę z innymi nowatorskimi spółkami i wdrażały ich pomysły.

— Każda firma działa w określonym otoczeniu, które jest ważnym źródłem inspiracji. Dlatego pozyskiwanie innowacji z zewnątrz ma sens — zachęca Magdalena Zawadzka.

Choć taka współpraca często przynosi wymierne korzyści, to wielu przedsiębiorców uznaje, że nie są jeszcze gotowi na przyjmowanie innowacji z zewnątrz.

— Pytanie, kiedy rozpocząć taką kooperację i jak się do niej przygotować. Bez odpowiednich zmian w przedsiębiorstwie, które umożliwią skuteczne wdrażanie innowacji, wszelkie próby związane z ich pozyskiwaniem będą jedynie działaniem PR-owym — zaznacza partner w Crido.

Firmy, które mają odpowiednie kadry, zaplecze techniczne i finansowe, najczęściej stawiają na ofensywne podejście w kreowaniu nietuzinkowych rozwiązań. Wprowadzają na rynek produkty i usługi, które wyprzedzają działania konkurentów. Nierzadko tworzą je we własnych centrach badawczo-rozwojowych lub angażują do tego zewnętrznych podwykonawców, w tym np. jednostki naukowe i ośrodki B+R. Inni przedsiębiorcy obierają tzw. strategię defensywną. Polega ona na podążaniu za liderami rynku i naśladowaniu ich działań.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy