Dezynsekcja e-commerce, pozbądź się szkodników

Prowadząc handel w Internecie, mamy świadomość, że nie każdy odwiedzający witrynę to realna osoba. W statystykach mogą być rejestrowane nietypowe zachowania i odwiedziny, które nie są dziełem człowieka. To fikcyjny, zautomatyzowany ruch (Invalid Traffic - IVT) generowany przez m.in. boty i automaty.

Skala fikcyjnego ruchu (IVT) z roku na rok rośnie i dotyka każdy biznes on-line niezależnie od branży, regionu czy obszaru działań. Z raportu opracowanego przez firmę CHEQ * wynika, że ponad 40% ruchu w sieci jest generowana przez boty i fikcyjnych użytkowników. Szacuje się, że w e-commerce aż 16% ** ruchu to ruch fikcyjny. To powoduje, że marketerzy oraz analitycy mierzą się z wyzwaniem w obszarze ochrony kampanii marketingowych przed wpływem bezwartościowego ruchu.

W odniesieniu do obszaru marketingu „nieprawidłowy ruch” można zdefiniować jako wszystkich odwiedzających stronę, którzy nie mają zamiaru ani możliwości stać się płacącymi klientami. Mogą to być boty, automaty oraz ludzie, którzy pozorują wizytę konsumencką w celu penetracji bezpieczeństwa systemu. Aktywność tego typu stanowi zagrożenie dla biznesu, negatywnie oddziałując na działania marketingowe oraz gromadzone dane o ruchu płatnym i organicznym.

Wyróżnia się 3 kategorie fikcyjnego ruchu. „Nieprawidłowa złośliwa aktywność”, która zazwyczaj odnosi się do ludzi. Co to oznacza? Otóż za takimi działaniami stoją osoby celowo generujące nieprawidłową aktywność na stronie. Wykorzystują do tego różne urządzenia i realizują wielorakie działania. Przykład: click farms, czyli grupy osób zatrudnionych i opłacanych za klikanie treści lub reklam.

Weź udział w “E-commerce Evolution Summit”, 21-22 lutego 2024 >>

„Nieprawidłowa podejrzana aktywność”, czyli pochodząca z wątpliwego lub niemożliwego do zidentyfikowania źródła czy też nietypowej i budzącej obawy lokalizacji. Aktywność może być generowana przez ludzi lub automaty. Przykład: proxy, czyli narzędzia pośredniczącego służącego do maskowania tożsamości lub lokalizacji. Umożliwia to użytkownikom zachowanie anonimowości, bez możliwości profilowania i dopasowania przekazu reklamowego, co może wpływać na manipulowanie ruchem i dostarczanie fałszywych informacji do dalszych analiz.

„Nieprawidłowa aktywność bota” w odróżnieniu od dwóch powyższych grup, boty to nie użytkownicy, a roboty/automaty/skrypty, które są zaprogramowane do wykonywania określonych czynności. Potrafią przychodzić do sklepu on-line z dowolnego źródła ruchu, przeglądać katalog produktów, dodawać produkty do koszyka, realizować proces zamówienia do etapu zamówienia z obowiązkiem zapłaty, by następnie porzucić proces i zacząć go od nowa. Przykładowo konkurencja może korzystać ze scraperów by poznać szczegóły dotyczące oferowanych produktów/usług lub aktualnych cen.

Sztuczny ruch negatywnie wpływa na e-commerce, ponieważ boty i fikcyjni użytkownicy nie odwiedzają witryny, żeby stać się płacącymi klientami, natomiast wykonują działania, które szkodzą. Dodają do koszyka produkty, by inni nie mogli ich zakupić, a w efekcie przekierowują potencjalnych kupujących na inne strony. Rezerwują i przechowują rezerwacje np. w witrynach rozrywkowych. Takie działania obciążają witrynę oraz zespół sprzedażowy, który traci czas na obsłużenie fikcyjnych klientów.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

IVT oddziałuje również na działania marketingowe. Załóżmy, że prowadzona jest np. kampania Google Ads rozliczana w modelu CPC (cost per click). Jeśli w reklamę klikają boty oraz fikcyjni użytkownicy, to po pierwsze – wyklikują budżet, a po drugie – trafiają na listę remarketingową. W przypadku kampanii, w których jest wysoki odsetek klik fraudu, budżet wydawany jest na retargetowanie botów i fikcyjnych użytkowników, a nie potencjalnych konsumentów.

Należy mieć na uwadze, że bezwartościowy ruch rzutuje na jakość danych gromadzonych w bazach danych oraz systemach. W przypadku, gdy zostaje uwzględniony w analizach to decyzje są podejmowane w oparciu o zniekształcone dane.

Warto monitorować ruch i dokładnie przyglądać się temu, co odbiega od normy, np. duże skoki kliknięć w kampaniach, wysoki współczynnik odrzuceń, niski wskaźnik konwersji, słabo performujące kanały, formularze wypełnione podejrzanymi danymi, powtarzające się wizyty z tego samego IP, zwiększony ruch z podejrzanych źródeł.

Monitorowanie i analiza zebranych danych z wykorzystaniem narzędzi do monitorowania ruchu, np. Google Analytics czy innych platform są kluczowa by podjąć odpowiednie kroki. Jeśli mierzymy się z „wyklikiwaniem reklam,” jedną z możliwości jest wykluczenie podejrzanych adresów IP. Można również wyłączyć określoną lokalizację z działań, gdy niepokojący jest ruch z określonego obszaru.

Rozwój technologii sprawia, że trudniej wykryć działania, za którymi stoją boty i fikcyjni użytkownicy, ponieważ coraz lepiej naśladują zachowania prawdziwych użytkowników. W sytuacji, gdy wdrożone działania są niewystarczające, warto skorzystać z dostępnych na rynku rozwiązań służących do detekcji, analizy i blokowania sztucznego ruchu. E-sklepy, które wykluczają bezwartościowy ruch są w stanie uwolnić swój potencjał biznesowy, dotrzeć z przekazem do realnych konsumentów i zwiększyć sprzedaż.

Dowiedz się, jak budować przewagę konkurencyjną oraz optymalizację kosztową w nowej rzeczywistości - Zgłoś udział w “E-commerce Evolution Summit” >>

>> W niniejszym opracowaniu terminy „fikcyjny ruch”, „bezwartościowy ruch”, „śmieciowy ruch”, „sztuczny ruch” są stosowane zamiennie.

* The Impact of Invalid Traffic on Marketing 2022, CHEQ

** The State of Fake Traffic 2023, CHEQ

Autor – Monika Kowalczuk, Product Manager w Bluerank

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.