Konkurs zmienia się wraz z rynkiem pracy

Komentarz partnera merytorycznego konkursu Siła Przyciągania
opublikowano: 2023-09-25 14:09
zaktualizowano: 2023-09-25 14:31

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
Katarzyna Komorowska
partnerka PwC, liderka obszaru People & Organisation

Zacznijmy od konkretów – co nowego w tej edycji konkursu Siła Przyciągania. W porównaniu do zeszłorocznej edycji w tym roku połączyliśmy kategorię employer branding w zakresie kampanii wizerunkowej oraz kampanii marketingu rekrutacyjnego. Dobry i autentyczny wizerunek pracodawcy nie tylko pozwala na pozyskanie nawet o 50 proc. większej liczby wykwalifikowanych kandydatów do pracy, prowadzi również do ograniczenia kosztów związanych z procesem zatrudnienia nawet o połowę. Jako że wizerunek to nie wszystko i pracownicy zwracają dużą uwagę na wartość doświadczeń, jakie oferuje im pracodawca, wyróżniliśmy także kategorie zorientowane na employee experience (EX) oraz budowanie kultury organizacyjnej. Coraz częściej firmy skupiają się na potrzebie budowania takiej kultury organizacyjnej, która wspierałaby poczucie przynależności, zaangażowanie oraz wellbeing pracowników. W niektórych badaniach nawet ponad 90 proc. pracodawców uważa poprawę w zakresie EX za swój priorytet.

W czasach pracy zdalnej i hybrydowej na znaczeniu zyskał również digital employee experience (DEX) i zdecydowanie jest to jeden z elementów, które na stałe zostaną z nami po pandemii. To powoduje, że po stronie pracodawców zaistniała większa niż kiedykolwiek potrzeba wdrożenia nowoczesnych narzędzi i technologii w zarządzaniu ludźmi.

Chcielibyśmy wyróżnić w kategoriach konkursowych także działania związane z zapewnieniem pracownikom możliwości rozwoju kompetencji liderskich. Wsparcie w rozwijaniu tego typu umiejętności pozwala na zbudowanie bardziej efektywnej organizacji dbającej o pracowników w perspektywie długofalowej. Nie mniej istotne jest to również w kontekście zyskującej na znaczeniu tematyki diversity & inclusion oraz budowania zapotrzebowania na pracowników i liderów z różnorodnymi doświadczeniami potrafiącymi stworzyć włączającą kulturę w organizacji. Niezwykle ważne jest dążenie do osiągnięcia zdefiniowanego profilu lidera potrafiącego odnaleźć się w zmieniającej się rzeczywistości i umiejącego w sposób otwarty podchodzić do kształtowania pozytywnych doświadczeń związanych ze swoim miejscem pracy. Budowanie kompetencji przywódczych u pracowników staje się nieodzowne w budowaniu efektywnej firmy.

Dlatego do kolejnej edycji konkursu Siła Przyciągania poszukujemy oczywiście także organizacji, które nie tylko sprawnie prowadzą działania employer branding i budują swój wizerunek w tym obszarze, ale również podejmują działania, dzięki którym kreują pozytywne doświadczenia pracowników. A więc do udziału zapraszamy firmy, które mają swój własny pomysł, jak stać się atrakcyjnym miejscem pracy, wsłuchać się w potrzeby pracowników, a także dbać o ich zaangażowanie i rozwój.

Kategorie, w których można zgłaszać swoje projekty w tej edycji konkursu Siła Przyciągania, to:

●Kampania employer branding

●Employee experience w wybranym etapie cyklu życia pracownika

●Efektywne działania wellbeing i work-life balance

●Tworzenie kultury organizacyjnej

●Wsparcie rozwoju – nowe kompetencje w nowej rzeczywistości

●Nowoczesne narzędzia i technologie w zarządzaniu ludźmi

●Pracodawca rozwijający liderów

●Kompleksowe działania D&I

W ostatnim czasie głośno jest o nowościach z perspektywy HR, które będą kształtować naszą rzeczywistość przez kolejne lata. Jedną z nich jest pojawiający się w kontekście wdrażanych regulacji i celów ESG rozwój działań w aspekcie społecznym („S”). Pracodawcy są coraz bardziej aktywni w podejmowaniu działań z zakresu różnorodności i włączania (D&I), wellbeingu czy work-life balance, które wspomagają kształtowanie odpowiedzialnego społecznie sposobu zarządzania ludźmi w organizacji. Czynnikiem przyspieszającym wdrażanie zmian są stale pojawiające się regulacje, w tym przyjęte dyrektywy o zwiększeniu obecności kobiet w zarządach oraz zapewnieniu większej transparentności i równości wynagrodzeń.

Ich efektywne wdrożenie będzie zadaniem długofalowym i dotykającym wielu procesów HR. Stworzenie organizacji równych szans – taki cel mają te regulacje – nie jest kwestią mechanicznego wyrównania wynagrodzeń czy awansowania kilku kobiet, lecz zadbania, by pracownicy mieli takie same szanse rozwoju niezależnie od płci, wieku, stanu cywilnego czy sprawowania opieki nad innymi osobami. Wymaga to świadomego i krytycznego spojrzenia na to, jaki wpływ na to mają nasze aktualne procesy.

Z tematyką ESG wiąże się również trend kształtowania się na rynku pracy nowych kompetencji, które mają wspomóc proces zazieleniania się działalności firm. Pracodawcy szukają możliwości pozyskania pracowników posiadających zielone kompetencje, jednak jest to trudne zadanie z uwagi na niedookreśloność terminu oraz niewystarczającą liczbę zielonych specjalistów na rynku. Firmy zmuszone są samodzielnie poszukiwać rozwiązań dostosowanych do profilu organizacji oraz prowadzić działania upskillingowe czy reskillingowe wśród własnych pracowników. Inwestycja ta zdecydowanie się jednak opłaca – znane są badania, że o 10 pkt proc. większy wzrost PKB uzyskały państwa o najwyższym poziomie wskaźnika rozwoju zielonej ekonomii w porównaniu do reszty krajów UE. Jest więc co robić w naszej HR-owej przestrzeni.