
Z badań wynika, że nowoczesne organizacje potrafią przyciągać do siebie talenty oraz utrzymywać je przez lata poprzez budowanie odpowiedniej kultury organizacyjnej. Takiej, której jednym z filarów jest rozwój kompetencji, spojrzenie w przyszłość i dawanie pracownikom wskazówek, jak inwestować w siebie i swoje umiejętności.
Raport Future of Jobs World Economic Forum pokazuje, że na liście kompetencji, które zdecydują o sile organizacji i ich zdolności adaptacji w zmiennym otoczeniu, są zarówno kompetencje twarde, techniczne, jak i sporo kompetencji związanych ze świadomością i rozumieniem technologii. To m.in. analityczne i systemowe myślenie, szeroko rozumiana wiedza technologiczna czy gotowość do ciągłego uczenia się oraz elastyczność w dostosowywaniu się do zmian. To właśnie one pozwalają odnaleźć się w świecie ogarniętym cyfrową transformacją, a co ważniejsze – nie bać się i ujrzeć w niej swoją szansę. Tegoroczne kategorie konkursowe Siły Przyciągania również dowodzą, że rozwój kompetencji pracowników, także w odniesieniu do zmieniającej się rzeczywistości, jest jednym z kluczowych wyzwań, jakie stoją przed pracodawcami.
W Orange już teraz rozumiemy te wyzwania i przyszły sukces firmy wiążemy ze wzrostem kompetencji naszych pracowników. Szczególnie stawiamy na rozwój w kierunku kompetencji przyszłości, które wykorzystywane już dzisiaj pozwalają organizacji z odwagą patrzeć w przyszłość i nie tylko podążać za trendami, ale nierzadko je wyznaczać.
Do rozwoju podchodzimy bardzo praktycznie. Po pierwsze, postawiliśmy sobie ambitne cele strategiczne: do 2024 roku 50 proc. stanowisk pracy w Orange zmieni się głównie pod wpływem trwającej transformacji technologicznej, a 70 proc. pracowników będzie posiadać kompetencje digitalne oraz związane z danymi (Digital, 5G, IT/programming, Cloud, Cybersecurity, BigData/AI).
Drugim krokiem było zbudowanie procesu i narzędzia, które pozwolą nam diagnozować kompetencje oraz strategicznie zarządzać ich planowaniem w czasie. Stąd projekt SkillsUp, którego celem jest kompleksowe zarządzanie kompetencjami z poziomu całej organizacji i poszczególnych zespołów oraz stała ich transformacja w zgodzie z potrzebami firmy.
Dzięki stworzonej na potrzeby projektu aplikacji do zarządzania kompetencjami już dzisiaj wiemy, jaki jest potencjał naszych zespołów – jakie umiejętności już mamy na pokładzie, a jakich nam brakuje. Mamy też dane, które ułatwiają budowanie i podpowiadanie indywidualnych ścieżek kariery poprzez rozwój na obecnym stanowisku (upskilling) lub zachęcanie pracowników do zmiany roli zawodowej (reskilling) i wzmacnianie dzięki temu działaniu wewnętrznego rynku pracy.
Wierzymy, że budując organizację opartą o kompetencje, jesteśmy w stanie szybciej reagować na zmiany i stale zwiększać potencjał naszej firmy. Dlatego zachęcamy naszych pracowników do patrzenia w przyszłość, rozwoju przez całe życie (life-long-learning) oraz odpowiedzialności za swój rozwój. Nasze hasło przewodnie to „Weź rozwój w swoje ręce”, bo jak mówią nam nasze koleżanki i koledzy, którzy doświadczyli reskillingu – Orange dostarcza środki i narzędzia, ale pierwszy krok do rozwoju i każdy kolejny trzeba wykonać samodzielnie.