Jak przyciągnąć i utrzymać talenty w dobie zmian

Mirosław KonkelMirosław Konkel
opublikowano: 2023-09-25 14:29

Poznaj pięć trendów, które pomogą ci wyróżnić się na tle innych pracodawców.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Sukces firmy zależy od skutecznych strategii rekrutacyjnych i rozwojowych. Aby je stworzyć, warto śledzić trendy dotyczące employer brandingu. Dzięki nim dowiesz się, czego oczekują od pracodawców kandydaci i pracownicy. Poznasz również działania, które pomogą ci przyciągnąć i utrzymać talenty.

Oto pięć praktyk, które sprawią, że staniesz się atrakcyjnym pracodawcą:

1.Inwestuj w well being

W ostatnich latach świat stanął w obliczu wielu kryzysów, które znacząco osłabiły odporność i samopoczucie pracowników. Dlatego karty sportowe i podstawowe pakiety medyczne to już za mało. Potrzebne są również rozwiązania wspierające zdrowie psychiczne.

– Pandemia COVID-19, wojna w Ukrainie i inflacja to tylko niektóre wydarzenia, które doprowadziły do wzrostu stresu, niepokoju i depresji wśród zatrudnionych. Oczekują oni od pracodawców pomocy, która pozwoli im odzyskać równowagę emocjonalną i spokój – podkreśla Katarzyna Janczuk, trenerka biznesu.

Jak zadbać o zdrowie psychiczne pracowników? Nie ma tu żadnej magicznej formuły. Chodzi o wiele różnych, raczej drobnych inicjatyw – coś jak regularne szczotkowanie zębów, a nie jednorazowy zabieg leczenia kanałowego.

– Niektóre firmy zatrudniają psychologów, z których usług pracownicy korzystają bezpłatnie, inne zapewniają aplikacje z dostępem do różnych form wsparcia, głównie edukacji, poradnictwa oraz spotkań online z psychologiem czy terapeutą – mówi Anna Wygaś, dyrektorka zarządzająca w katowickim oddziale HRK Katowice.

Rusza 8. edycja konkursu dla pracodawców Siła Przyciągania

Pokaż, jak przyciągasz i utrzymujesz talenty!

Zgłoś firmę do konkursu w kategoriach:

– Kampania employer branding

– Employee experience w wybranym etapie cyklu życia pracownika

– Efektywne działania well-being i work-life balance

– Tworzenie kultury organizacyjnej

– Wsparcie rozwoju - nowe kompetencje w nowej rzeczywistości

– Nowoczesne narzędzia i technologie w zarządzaniu ludźmi

– Pracodawca rozwijający liderów

– Kompleksowe działania Diversity & Inclusion

Udział w konkursie jest bezpłatny. Na zgłoszenia czekamy do 30 listopada. Wszystkie szczegóły, w tym opis kategorii oraz regulamin, znajdują się na stronie silaprzyciagania.pl

Organizatorem konkursu jest Puls Biznesu, partnerem merytorycznym PwC Polska, partnerami: Orange Polska, Credit Agricole Bank Polska i OLX Praca

2.Rozwijaj umiejętności miękkie

Wcześniej psychologia w firmach była źle widziana. Osoby, które o niej mówiły, krytykowano za niemęskość i wrażliwość. Uzewnętrznianie swoich problemów uważano za słabość. Sytuacja zaczęła się zmieniać wraz z rosnącą popularnością inteligencji emocjonalnej.

– Z każdym rokiem przybywa szkoleń dotyczących motywacji, gotowości do ciągłego uczenia się, asertywności, samoświadomości czy kreatywności. Te dziedziny bywają piętą achillesową wielu skądinąd świetnych fachowców, a przecież bez nich nie ma mowy o efektywnej współpracy, rozwiązywaniu konfliktów i radzeniu sobie ze stresem – wskazuje Katarzyna Janczuk.

Popyt na umiejętności miękkie dodatkowo zwiększyła pandemia, a ostatnio także transformacja cyfrowa, bo w epoce automatyzacji i sztucznej inteligencji ludzie muszą się doskonalić w dziedzinach, w których maszyny jeszcze długo nas nie prześcigną – empatii, krytycznym myśleniu czy ocenach moralnych.

Jacek Zieliński, dyrektor zarządzający spółki Diligo Solutions (dostawca oprogramowania dla biznesu), podważa opinię, że w erze szybkiego postępu technologicznego główną rolę odegrają bezduszni technokraci. Według niego to osoby z wyobraźnią i empatią będą mieć przewagę na rynku pracy i w społeczeństwie. Jak argumentuje, technologia sama w sobie nie wystarczy do stawiania czoła wyzwaniom współczesności, a potrzebne są także wizja, pasja i odwaga.

– Na szczycie listy kompetencji przyszłości znajdują się przywództwo, oddziaływanie społeczne, perswazja oraz rezyliencja i zwinność poznawcza, które pozwolą pracownikom się doskonalić mimo ciągłych zmian. Pracodawcy, którzy najlepiej odpowiedzą na te potrzeby rozwojowe, nie będą musieli się martwić deficytami kadrowymi – uważa Jacek Zieliński.

3.Buduj zaangażowanie

O innej psychologicznej supermocy, która już wkrótce stanie się kluczowa w życiu zawodowym, piszą w książce „Umysł jutra” Martin Seligman, psycholog, i Gabriela Rosen Kellerman, menedżerka w firmie oferującej wirtualny coaching. To odnalezienie sensu i znaczenia. Niestety z tą umiejętnością jesteśmy na bakier. Według badania Gallupa tylko 14 proc. Polaków wskazuje na zadowolenie i zaangażowanie w swoją pracę. To jeden z najgorszych wyników w Europie. Na 38 analizowanych krajów zajęliśmy 25. miejsce.

Katarzyna Janczuk przekonuje, że wprowadzenie zmian dotyczących warunków zatrudnienia, takich jak wyższe wynagrodzenie, lepsze benefity czy przyjazna atmosfera pracy, może poprawić samopoczucie pracowników i zmniejszyć frustrację. Nie sprawi to jednak, że zniechęcone osoby nagle nabiorą zapału do swoich zadań. Tylko kompleksowe podejście, które uwzględnia zarówno czynniki higieniczne, jak i motywatory, może przyczynić się do poprawy nastawienia zatrudnionych.

– Godziwa płaca, stałość zatrudnienia, właściwe działania administracyjne to wszystko za mało. Jeśli firmie zależy na lojalnych i zaangażowanych kadrach, musi stworzyć kulturę organizacyjną, której ludzie chcą być częścią – zaznacza trenerka biznesu.

4.Pokonaj kryzys przywództwa

Za 70 proc. zaangażowania zespołu odpowiadają liderzy – to kolejny wniosek, który płynie z badań Gallupa. Pracownicy, którzy czują się wspierani przez swojego bezpośredniego przełożonego, są ponad trzy razy bardziej zaangażowani w swoje obowiązki. Szkopuł w tym, że tylko co piąty (21 proc.) deklaruje, że ufa swojemu szefowi.

– Zamiast delegowania odpowiedzialności, menedżerowie stosują ręczne sterowanie, system nakazowo-zakazowy i kontrolę. Później się dziwią, że osoby z niższych szczebli nie przychodzą do nich ze swoimi pomysłami, nie inicjują projektów i nie identyfikują się ze swoim miejscem pracy. Wymaganie od ludzi brania spraw w swoje ręce, gdy się ich traktuje jak wykonawców poleceń, a nie partnerów, jest nielogiczne i nierealistyczne – argumentuje Jacek Zieliński.

Przykład idzie z góry: 86 proc. polskich prezesów, ankietowanych przez EY, uważa, że strategiczne decyzje powinny być podejmowane odgórnie.

– O kryzysie przywództwa coraz częściej rozmawiają przedsiębiorcy, menedżerowie, pracownicy, związkowcy, psycholodzy biznesu. Najwyższy czas wnioski z tych dyskusji przekuć w prawdziwe rozwiązania i dobre praktyki – apeluje szef Diligo Solutions.

5.Pokochaj różnorodność

Sprawą niecierpiącą zwłoki jest też uporanie się ze stereotypami i uprzedzeniami w miejscu pracy. Jak ostrzega Pamela Fuller, specjalistka z firmy konsultingowej FranklinCovey, szefowie nie zdołają uwolnić potencjału jednostek i stworzyć efektywnych zespołów, jeśli nie otworzą się na inne grupy, w tym nieuprzywilejowane mniejszości.

– Budowanie różnorodnych i włączających organizacji jest nie tylko etycznie i społecznie słuszne, ale także przynosi korzyści biznesowe – mówi Katarzyna Janczuk.

Badania Great Place to Work Institute wykazały, że sprawiedliwe traktowanie zatrudnionych bez względu na rasę, płeć, orientację seksualną czy wiek prowadzi do następujących efektów: pracownicy są 10 razy bardziej zadowoleni i sześć razy bardziej dumni z pracy, a prawdopodobieństwo, że pozostaną w firmie przez długi czas, zwiększa się ponad pięć razy.

Podsumujmy: tworzenie reputacji dobrego pracodawcy to nie tylko kwestia oferowania atrakcyjnych warunków zatrudnienia, ale także budowania relacji z pracownikami i kandydatami. Aby to zrobić skutecznie, warto śledzić najnowsze trendy na rynku pracy i dostosować do nich swoje działania.