Chiński TikTok ma już ponad 1 mld użytkowników, a w Polsce kilkanaście milionów. W ubiegłym roku wydatki jego użytkowników wzrosły o 77 proc., do 1,3 mld USD. Firmy coraz chętniej traktują tę platformę jako kanał budowania marki i sprzedaży, często z pomocą tzw. influencerów – przykładem jest kosmetyczna spółka Stars.Space. W ślad za tym powstają start-upy oferujące technologie usprawniające działalność w tym serwisie. Jednym z nich jest jak Viral Talk, w który fundusz SpeedUp Bridge Alfa w ramach rundy seed zainwestował właśnie ponad 1 mln zł.
– Przychody z reklam TikToka dojdą w 2024 r. do 11 mld USD, wynika m.in. z raportu Insider Intelligence. Algorytm opracowywany przez Viral Talk ma wysoką skuteczność rekomendacji, co w połączeniu z wieloletnim doświadczeniem założycielek w marketingu i komunikacji będzie stanowiło mocny wyróżnik na rynku – komentuje Robert Grygorowicz, przedstawiciel SpeedUp Bridge Alfa.
Międzynarodowa sprzedaż wkrótce
Zdobyty kapitał pozwoli start-upowi założonemu przez Nikolettę Mańkowską i Martę Bielecką dopracować narzędzie analityczne bazujące na autorskich wskaźnikach, które służąy do zarządzania komunikacją i optymalizacji wyników reklamowych. Jego użytkownicy będą mogli m.in. tworzyć spersonalizowane raporty i otrzymywać rekomendacje działań uwzględniające specyfikę konta i historyczne kampanie.
W najbliższych dwóch kwartałach spółka skupi się na usprawnieniu technologii, testach i zdobyciu klientów w Polsce. Międzynarodową komercjalizację zacznie w II kw. 2023 r. Zaoferuje rozwiązanie w modelu abonamentowym SaaS – cena będzie zależała od wybranego pakietu. Na koniec 2023 r. usatysfakcjonuje ją 230 tys. zł MRR (miesięcznych powtarzalnych przychodów).
– Szacujemy, że nasz algorytm optymalizacyjny zapewni poprawę wskaźników kampanii reklamowych na TikToku o co najmniej 40 proc. w porównaniu do typowej strategii, wzrost sprzedaży o minimum 10 proc., a także pozwoli w 50-70 proc. zaoszczędzić czas poświęcany dotychczas na ręczną optymalizację – mówi Marta Bielecka, członkini zarządu Viral Talk.

Z myślą o USA
Pomysł na opracowanie technologii pojawił się po wybuchu pandemii koronawirusa, gdy TikTok zaczął przeżywać rozkwit. Założycielki dostrzegły potencjał reklamowy na tej platformie i zapotrzebowanie marek na odpowiednie narzędzia.
Weź udział w warsztacie online “Alternatywne Spółki Inwestycyjne (ASI) - studium przypadku” >>
– Pierwsze wsparcie z łódzkiego programu akceleracyjnego – 160 tys. zł w grudniu 2020 r. – pozwoliło na stworzenie prototypu technologii do optymalizacji kampanii reklamowych pod kątem uzyskiwanych wyników sprzedażowych. Do inwestycji SpeedUpu pracowałyśmy po godzinach, a firma oferowała usługi agencyjne, by opłacić podstawowe koszty. Dojście do momentu, w którym mogłyśmy pozyskać inwestora i rozpocząć właściwy rozwój, wymagało czasu. Najtrudniejsze jednak przed nami – mówi Nikoletta Mańkowska, prezeska Viral Talk.
Kolejną rundę finansowania spółka chce przeprowadzić w ciągu 1,5 roku. Planuje zebrać ok. 2 mln zł na wprowadzenie nowych funkcjonalności i ekspansję w USA.

W tym roku otrzymujemy zdecydowanie więcej zapytań klientów dotyczących działań z influencerami na TikToku. Liczba użytkowników aplikacji stale rośnie, reklamodawców również jest coraz więcej, a mimo to treści markowych jest wciąż mniej niż np. na Instagramie. Pod względem sprzedaży jest to więc bardzo dobry moment na uwzględnienie TikToka w strategii marketingowej.
W ostatnim czasie platforma mocno się zredefiniowała. Dzięki oferowanym formatom reklamowym TikTok stał się pełnoprawnym kanałem sprzedaży. Możliwości biznesowe na tej platformie wyróżniają się na tle pozostałych mediów z racji profesjonalnych rozwiązań, jak wyróżnienie reklamowe produktu w wideo czy programy afiliacyjne. Opiera się to na analityce i danych dotyczących zarówno influencera, jak też jego odbiorców. Należy więc zwrócić szczególną uwagę na odpowiedni dobór twórców na bazie analizy odpowiednich danych.