1. Zła komunikacja
Skuteczność inwestycji, którą są świadczenia pozapłacowe, zależy od przemyślanej i szytej na miarę strategii komunikacyjnej. Często pracownicy nawet nie wiedzą, do jakich benefitów mają dostęp, i jakimi kryteriami kieruje się pracodawca przy ich wyborze. To może osłabić ich zadowolenie z dodatków, a w rezultacie zmniejszyć zaangażowanie, lojalność i wydajność.
Tylko 20 proc. przedsiębiorców zdecydowanie zgadza się z twierdzeniem, że skutecznie informuje o świadczeniach dodatkowych. 57 proc. ocenia swój sposób komunikowania jako dość skuteczny, 18 proc. jako dość nieskuteczny, a 5 proc. jako nieskuteczny – wynika z międzynarodowych badań przeprowadzonych przez Society Human Resources Management.
2. Niedopasowane benefity
Według „Barometru Polskiego Rynku Pracy" Personnel Service benefity pozapłacowe otrzymuje 30 proc. pracowników w Polsce. Najczęściej są to: bony i rabaty (52 proc.), prywatna opieka medyczna (45 proc.), paczki na święta (44 proc.) oraz imprezy integracyjne (41 proc.). Problem w tym, że to, co oferują firmy, rzadko pokrywa się z oczekiwaniami zatrudnionych. Zmieniają się technologie, procesy biznesowe i warunki ekonomiczne w kraju i na świecie, a elementy programów motywacyjnych są niezmienne od lat. Wyjątkiem w Polsce są takie firmy jak Speditor, który zapewnia 4-dniowy tydzień pracy, urlopy menstruacyjne i urlop wypoczynkowy bez limitów.
3. Brak wsparcia psychologa
Aż 28 proc. pracowników przyznaje, że stres towarzyszy im w pracy codziennie lub prawie codziennie, a 18 proc. zmaga się z nim nawet kilka razy w tygodniu. Tylko co dziesiąty deklaruje, że w ogóle nie odczuwa stresu związanego z karierą – ujawnia raport „MultiSport Index 2023”. 76 proc. zatrudnionych doświadcza wypalenia zawodowego – alarmuje Instytut Gallupa. Tymczasem bezpłatne konsultacje z psychologami i terapeutami to nadal rzadkość. Nie dziwią więc wyniki badań Nationale-Nederlanden: 60 proc. respondentów oczekuje od firm dodatkowego ubezpieczenia obejmującego opiekę psychiatry lub psychologa – wynika z raportu z badania przeprowadzonego na zlecenie. Jednocześnie tylko 14 proc. pracodawców deklaruje podejmowanie działań wspierających zdrowie psychiczne pracowników.