Słynna zasada Henry’ego Forda: „Możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny” już nie działa. Przynajmniej w odniesieniu do motywowania i procesów HR. Zapomnijmy więc o jednakowych świadczeniach pozapłacowych dla wszystkich. Dzisiaj pracownicy oczekują indywidualnego podejścia i zaspokojenia jednostkowych potrzeb. Niektórym zależy głównie na czasie wolnym, innym na pracy hybrydowej, jeszcze innym na samochodzie służbowym lub zwykłym „dziękuję” za dobrze wykonaną robotę. Szkoda, że menedżerowie i specjaliści personalni o tym często nie wiedzą i stosują benefitową „urawniłowkę”. Aż 45 proc. badanych przez Sodexo przyznało, że dodatki nie są dopasowane – m.in. z uwagi na charakter i miejsce pracy – do ich potrzeb. Jak uniknąć rozczarowania obdarowanych?
Do wyboru, do koloru
Jednym ze sposobów jest wdrożenie platformy kafeteryjnej, która umożliwia zarówno pracodawcom, jak i pracownikom łatwe i intuicyjne zarządzanie dodatkami. Dzięki temu ci drudzy dostają dostęp do informacji o świadczeniach oraz mogą zgłaszać swoje uwagi i preferencje.
Sylwia Gołębiowska, menedżerka z 20-letnim stażem w HR, w opracowaniu zbiorowym „Budowa systemów wynagrodzeń. Teoria i praktyka” (pod redakcją Joanny Likszy) pisze, że przy budowie programów motywacyjnych można skorzystać z metody design thinkingu, czyli myślenia projektowego. Składa się ona z pięciu etapów: ustalenie celu (kto będzie odbiorcą), odkrywanie punktu widzenia beneficjenta (co jest dla niego ważne i czego potrzebuje), definiowanie (jakie pomysły są najlepsze), budowa prototypu (jak odzwierciedlić i pokazać wybrane rozwiązanie) oraz testowanie (co w prototypie działa, a co nie). Innym sposobem, który podpowiada autorka, jest zaczerpnięte z marketingu tworzenie tzw. person – wirtualnych osób reprezentujących pracowników.
Kwestia wieku
Dużym ułatwieniem w przygotowaniu oferty benefitowej może być również uwzględnienie różnic pokoleniowych. Jeśli w wypadku Zoomersów najbardziej angażujące i integrujące są świadczenia oparte na modelu grywalizacyjnym, Igreków zjednamy sobie ofertą szkoleń i konferencji. Dla Iksów liczą się głównie dodatki związane z aktywnością fizyczną i zdrowiem. Baby boomers natomiast zjednamy sobie bezpieczeństwem (pod tym słowem może się kryć zarówno zgoda na pracę z domu, jak i grupowe ubezpieczenie).
Według badania 9th Annual Wellness in the Workplace Study zdecydowana większość pracodawców wierzy, że benefity zwiększają efektywność (82 proc.) i lojalność pracowników (78 proc.). Jest to prawdą pod warunkiem, że świadczenia doskonale odpowiadają na ich potrzeby i preferencje.
Jakie pokolenie, takie świadczenie
Baby boomers | Pokolenie X | Pokolenie Y1980-95 | Pokolenie Z | |
1946-64 | 1965-79 | 1980-95 | 1995 | |
Średni czas pracy w firmie | 15 lat | 5 lat | 18-24 miesiące | ? |
Nastawienie zawodowe | lojalnyzmotywowanywysoka etyka zawodowastabilizacjarozwiązywanie konfliktów | pesymistaniezależnypracowity unika sytuacji konfliktowychotwarty na nowe wyzwaniałączy pracę z życiem prywatnymstabilizacjaumiejętność zarządzania czasem | idealistauczciwy i elastycznyniezorganizowanydobrze wykształconyunikanie odpowiedzialnościwspółpraca | realistawielozadaniowyobywatel światabiegła znajomość IT |
Priorytet | przejście na emeryturę | zarabianie pieniędzy | rozwój | ukierunkowane uczenie się |
Benefity | bezpieczeństwo | ruch i zdrowie | rozwój | technologie i gamifikacja |