Vercom przebił dwumiliardową wycenę

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2024-02-27 12:30
zaktualizowano: 2024-02-27 17:16

Cena akcji spółki technologicznej z GPW podwoiła się w rok. Dalszemu wzrostowi sprzyja dwucyfrowa poprawa wyników i planowane przejęcia za setki milionów złotych.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie wyniki Vercom osiągnął w minionym kwartale i całym roku
  • jak zareagował na nie rynek
  • jaka dynamika będzie satysfakcjonująca dla spółki w najbliższych latach
  • ile jest ona gotowa przeznaczyć na akwizycje, kiedy chce je przeprowadzić i jakich firm szuka
  • jak dwutorowy plan rozwoju Vercomu ocenia analityk
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Vercom, oferujący w modelu abonamentowym (SaaS) narzędzia do komunikacji firm z konsumentami, m.in. przez mejle, esemesy i powiadomienia push, jeszcze rok temu był wyceniany na ponad 1 mld zł. Podczas wtorkowej sesji, 27 lutego, kapitalizacja przekroczyła 2 mld zł. To efekt wzrostu ceny akcji o 10 proc. do około 95 zł. Wartość obrotów już w ciągu ponad godziny przewyższyła kilkumiesięczną średnią. Rynek dobrze więc przyjął szacunkowe wyniki za IV kw. 2023 r.

— W ESOP-ie [programie motywacyjnym — red.] założyliśmy przekroczenie 2 mld zł kapitalizacji na koniec tego roku, a dzięki lepszym od przewidywanych wynikom w zeszłym roku udało się to już teraz. Naszym kolejnym kamieniem milowym, realnym do osiągnięcia w średnim okresie, jest przekroczenie 1 mld USD. Żadna spółka debiutująca na GPW w 2021 r. tak jak my nie zapewnia inwestorom równie dużego zwrotu — mówi Krzysztof Szyszka, prezes Vercomu.

Podwajanie skali co dwa lata

Giełdowa spółka, kontrolowana przez również notowanego na GPW Cyber Folksa (dawniej R22), osiągnęła w ubiegłym kwartale 96,5 mln zł przychodów (+19 proc. r/r), 24,2 mln zł skorygowanego zysku EBITDA (+28 proc.) i 31,4 mln zł netto (+100 proc.). Konsens prognoz analityków według PAP zakładał niższe wartości — 91,8, 23,8 i 25,1 mln zł.

W całym 2023 r. dynamika była nawet wyższa. Sprzedaż wzrosła o 30 proc., do 337,4 mln zł, skorygowana EBITDA o 54 proc., do 85,1 mln zł, a wynik netto o 127 proc., do 71,5 mln zł.

— W 2023 r. skoncentrowaliśmy się na wzmocnieniu fundamentów. Poukładaliśmy biznes po serii akwizycji i efekty widać już w wynikach za ubiegły rok, ale w pełni będą widoczne dopiero w 2024 r. Np. nadal integrujemy FreshMaila z MailerLitem, a w kolejnym kroku będziemy migrować najbardziej wymagających klientów na naszą platformę MessageFlow. Pobicie w 2023 r. wewnętrznych celów utwierdza nas w przekonaniu, że dopiero się rozpędzamy. W pierwszych dwóch miesiącach tego roku zdobywamy klientów szybciej niż w ubiegłym. Spodziewamy się naprawdę dobrego roku, a mamy ambicje utrzymanie dynamiki wyników, która pozwoli w dalszym ciągu podwajać skalę biznesu co około dwa lata — Krzysztof Szyszka.

Większe możliwości dywidendy i przejęć

Vercom działa globalnie od 2022 r., gdy za 83 mln EUR przejął MailerLite’a. Na koniec 2023 r. miał 79,4 tys. klientów, czyli o ponad 13 tys. więcej niż rok wcześniej. Zarząd zwraca uwagę na jeszcze jednen wskaźnik - zadłużenia. Stosunek długu netto do EBITDA na koniec minionego kwartału wyniósł 0,6 wobec 2 przed rokiem.

— Przepływy pieniężne były rekordowe [wzrosły w 2023 r. o 62 proc., do 73 mln zł — red.] a poziom zadłużenia niski. Nasz model wyróżnia się wyjątkową zdolnością generowania gotówki, co potwierdza konwersja EBITDA na wolne przepływy pieniężne w wysokości 85 proc. To wszystko sprawia, że mamy jeszcze większą możliwość wypłaty dywidendy i kolejne przejęcia — mówi Łukasz Szałaśnik, dyrektor finansowy Vercomu.

Za 2022 r. dywidenda była skromna - wyniosła 1,13 zł na akcję (stopa dywidendy poniżej 2 proc.).

— Pracujemy nad kolejnymi przejęciami – ostatnie cztery przygotowywaliśmy mniej więcej dwa lata. Wstępnie zakładamy, że dojdzie do tego na początku 2025 r. Podchodzimy do tego bardzo uważnie, zależy nam na ponownym skoku wzrostu skali biznesu — dodaje Krzysztof Szyszka.

9mln zł

Tyle Vercom zainwestował w 2023 r., czyli o 23 proc. więcej niż rok wcześniej…

5,5mln zł

…z czego tyle przeznaczył na prace rozwojowe.

Setki milionów złotych na akwizycje

Spółka zapewnia, że na kolejną akwizycję jest w stanie przeznaczyć nawet ponad 100 mln USD.

— Dużo będzie zależało od momentu, w którym akurat będziemy, oraz od jakości kupowanej firmy. Dlatego planujemy jedną, może dwie transakcje o skali co najmniej porównywalnej do MailerLite’a. Bierzemy pod uwagę wszystkie możliwości finansowania, w tym wymianę akcji, jeśli założyciele będą mogli rozszerzyć nasze kompetencje i wspólnie z nami rozwijać przejęty biznes — wyjaśnia szef Vercomu.

Podkreśla, że długofalowym celem spółki jest obsługiwanie 1 mln klientów. Dojście do tego organicznie zajęłoby dekadę. W osiągnięciu celu szybciej mają pomóc akwizycje. Ciągle interesujące dla Vercomu są obsługujące MŚP spółki oferujące e-mail marketing lub pozostałe kanały komunikacji z klientami, ale nie wyklucza on rozszerzenia oferty. Przytacza przykład spółki Intuita, właściciela e-mail marketingowego MailChimpa, która rozwija też działalność księgową w modelu SaaS.

— Mamy świetne warunki do kolejnych akwizycji. Sprzyja temu nasza wiarygodność budowana od ponad dwóch dekad, transparentność zapewniana przez GPW, pozytywne rekomendacje założycieli dotychczas przejętych spółek oraz globalna rozpoznawalność MailerLite’a. Nie szukamy tylko okazji cenowych, zależy nam przede wszystkim na perspektywach spółki – postępy MailerLite’a obserwowaliśmy przez kilka lat. Nie będziemy w stanie w 2025 r. przejąć wszystkich atrakcyjnych dla nas firm, ale te odpowiednie dla aktualnego etapu naszego rozwoju już tak. Interesują nas spółki albo działające globalnie, albo mające silną pozycję na dużym rynku np. w regionie LATAM [Ameryka Łacińska — red.]. W kolejnym etapie atrakcyjna będzie dla nas także Afryka. W długiej perspektywie to tam będziemy mieli świetne perspektywy wzrostu, a nie np. w Europie Zachodniej — podsumowuje Krzysztof Szyszka.

Okiem analityka
Podwójny plus
Paweł Szpigiel
analityk BM mBanku

Vercom zaprezentował imponujące wyniki i zrealizował cele finansowe z nawiązką. Zarząd wskazuje na możliwość wzrostu cen, a liczba klientów powinna dalej rosnąć – w IV kw. 2023 r. zwiększyła się o 4 tys. W konsekwencji można spodziewać się szybkiego wzrostu organicznego Vercomu w tym roku. Liczę szczególnie na sukces hiszpańskojęzycznej wersji MailerLite’a.

Plany akwizycyjne spółki oceniam dobrze. Generuje ona wysokie przepływy pieniężne – konwersja zysku EBITDA na cash flow to ok. 100 proc. – ponadto ma dość niskie zadłużenie. To zapewnia pole do kolejnych przejęć, a udanym zakupem MailerLite’a Vercom dowiódł kompetencji w tym zakresie. Myślę, że inwestorzy darzą go dużą dozą zaufania w kontekście następnych transakcji.